2026-02-10, 08:50
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/emilie-pilthammar-ryssland-battre-losning-an-styret-vi-har-nu/
Citat:
”Ryssen kanske hade varit en bättre lösning än styret vi har nu”.

Det skriver Emilie Pilthammar, som är nytt toppnamn för Sverigedemokraterna i Jimmie Åkessons hemkommun Sölvesborg, på sin blogg.

I en jämförelse mellan Vladimir Putin och den demokratiskt valde Volodymyr Zelenskyj beskriver hon det som att välja mellan ”pest eller kolera”.

– Hon driver ryska talepunkter på sin blogg, säger Patrik Oksanen, säkerhetspolitisk expert vid tankesmedjan Frivärld.

https://www.expressen.se/nyheter/sd-profilen-emilie-pilthammars-svar-ukraina-pa-samma-niva-som-ryssland/
Citat:
SD-profilen Emilie Pilthammars svar: ”Ukraina på samma nivå som Ryssland”
Publicerad 10 feb 2026 kl 08.02
Uppdaterad kl 08.22
Den nya SD-profilen Emilie Pilthammar tycker att det vore bra om det hölls folkomröstningar på mark som ockuperats av Ryssland och hon är skeptisk till stödet till Ukraina:

– Att det är demokratiska val i Ukraina är helt oviktigt när pengar som skickas till landet inte kan redovisas, säger hon till Expressen.

Än̈nu en rysskramare i SD. Detta är varför jag inte vilk se SD har något som hellst inflytande över er utrikespolitiken. Vad säger ni?

Hennes kommentar om att Russland är bättre än styret vi har nu gällde när S styrde Sverige.
Senast redigerad av snigelslum 2026-02-10 kl. 08:55.
Citera
2026-02-10, 09:12
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/emilie-pilthammar-ryssland-battre-losning-an-styret-vi-har-nu/

https://www.expressen.se/nyheter/sd-profilen-emilie-pilthammars-svar-ukraina-pa-samma-niva-som-ryssland/

Än̈nu en rysskramare i SD. Detta är varför jag inte vilk se SD har något som hellst inflytande över er utrikespolitiken. Vad säger ni?

Hennes kommentar om att Russland är bättre än styret vi har nu gällde när S styrde Sverige.
SD har tappat konceptet om de tror att Ryssland är något drömland.
Ryssland har dessutom proppfullt med muslimer om de nu är rädda för det!

S var bra en gång i tiden men har sålt ut den svenske löntagaren till förmån för invandring och vansinnigt ”miljöpolitik”.
Att SD bundit fast sig till M är väl för att S vägrat ta i SD trots att SD egentligen är närmare gamla S.

S ska absolut inte ha en kvinnlig partiledare som inte kan tänka och som inte sätter den svenske löntagaren först!
Citera
2026-02-10, 09:21
Medlem
Hon har hamnat rätt hos SD.

Under flera år, särskilt mellan 2017 och fram till Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina 2022, har personer med kopplingar till Sverigedemokraterna (SD) bjudits in av ryska myndigheter för att agera "valobservatörer" eller "experter" vid ryska val. Dessa resor har kritiserats hårt, bland annat av socialdemokratiska företrädare och i ledarartiklar, för att legitimera ryska val som ansetts präglade av fusk och brist på demokrati.

Här är en översikt av de kända fallen:
Pavel Gamov (2017): Riksdagsledamoten Pavel Gamov reste 2017 till Ryssland för att observera lokal- och guvernörsval på inbjudan av ryska myndigheter. Resan, som var en "bjudresa", väckte stor uppmärksamhet och kritik.
Andra företrädare (2018): Efter valet 2017 fortsatte kopplingarna, och enligt uppgifter ska personer med SD-kopplingar även ha besökt Moskva 2018 för konferenser med koppling till Putinvänliga kretsar.
Kritik och legitimering: Kritikerna har menat att SD-företrädarna fungerat som nyttiga idioter för rysk propaganda genom att ge sken av att valen var legitima, trots rapporter om valfusk och att oberoende valobservatörer (som OSSE) ofta haft begränsad insyn.

Partiets hållning
SD har officiellt tonat ned dessa resor och ofta hävdat att det rört sig om enskilda personers engagemang snarare än partipolitiska beslut. Efter Rysslands invasion av Ukraina 2022 har partiet distanserat sig kraftigt från Ryssland, men kritiker har pekat på historiken som en "akilleshäl".

Det finns inga uppgifter om att SD-företrädare deltagit som valobservatörer i Ryssland efter 2022.
Citera
2026-02-10, 09:29
Avstängd
kyrkstockens avatar
I en jämförelse mellan Vladimir Putin och den demokratiskt valde Volodymyr Zelenskyj beskriver hon det som att välja mellan ”pest eller kolera”.

Igår hade vi en tråd om att skoleleverna inte kunde skriva.

Men när får vi en tråd om att flashbackarna inte kan läsa?

Att kalla något för pest eller kolera är inte att krama något.
Citera
2026-02-10, 09:35
Medlem
Anklagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken

Igår hade vi en tråd om att skoleleverna inte kunde skriva.

Men när får vi en tråd om att flashbackarna inte kan läsa?

Att kalla något för pest eller kolera är inte att krama något.
Helt rätt men det verkar ju inte vara allt hon säger. Frågan är vart SDs utrikespolitiska riktning är på väg. Att partiet släppt Trump är väl klokt med tanken på hans aktier i Sverige. Men vad är poängen med svansandet för Israel och EU? Pilthammar är kanske inte någon framtida utrikespolitisk talesperson för SD men varför kan såna som hon inte bara hålla tyst?

SD framstår som spretigare än någonsin. Pågår det någon sorts riktningskamp inom partiet eller prövar man bara olika grepp inför valet?
Senast redigerad av Anklagaren 2026-02-10 kl. 09:37.
Citera
2026-02-10, 09:40
Avstängd
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagaren
Helt rätt men det verkar ju inte vara allt hon säger. Frågan är vart SDs utrikespolitiska riktning är på väg. Att partiet släppt Trump är väl klokt med tanken på hans aktier i Sverige. Men vad är poängen med svansandet för Israel och EU? Pailthammar är kanske inte någon framtida utrikespolitisk talesperson för SD men varför kan såna som hon inte bara hålla tyst.?
Det finns väl goda skäl för att ifrågasätta SDs vurmande för Israel?

Jag har själv ifrågasatt vad som hänt. Förändringen är så stor att den kan inte ha varit organisk (hålla tal i och knäböja för Israel). Förändringen är så stor att det antagligen finns en yttre finansiär.

Israels och judars kontroll av världsordningen är just nu en världsnyhet.

Inte så kul om man gick med i Sverigedemokraterna bara för att upptäcka att man var med i Israeldemokraterna?
Citera
2026-02-10, 09:56
Medlem
Anklagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Det finns väl goda skäl för att ifrågasätta SDs vurmande för Israel?

Jag har själv ifrågasatt vad som hänt. Förändringen är så stor att den kan inte ha varit organisk (hålla tal i och knäböja för Israel). Förändringen är så stor att det antagligen finns en yttre finansiär.

Israels och judars kontroll av världsordningen är just nu en världsnyhet.

Inte så kul om man gick med i Sverigedemokraterna bara för att upptäcka att man var med i Israeldemokraterna?
Att SD stöder Israel i konflikten mot allehanda muslimska krafter i Mellanöstern är helt rimligt och överensstämmer med var partiet stått sedan inträdet i svensk politik. Men att åka till Israel och göra sig till är mycket märkligt. Samtidigt så undrar jag om det är ett tecken på finansiering. Det är väl inte Israels strategi att "öppet" visa sitt eventuella inflytande? Jag tycker det mesta tyder på att SD håller på att tappa sin styrning.

Men jag har slutat bry mig. Deras syn på EU och nu senast lagen om hets mot folkgrupp samt finansiering av brottslingar med hjälp av skattemedel i form av partistöd gör att partiet har tappat all trovärdighet i mina ögon.
Citera
2026-02-10, 10:08
Medlem
Det är på grund av alla dessa dårar som SD aldrig kommer bli större än 25%.
Citera
2026-02-10, 10:10
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum

Ännu en person som verkligen inte förstått hur bra dom har det. Bortskämd..
Citera
2026-02-10, 10:16
Avslutad
Helt rätt. Den judiska diktatorn Zelensky installerad av finansfamiljen Rothschilds som representeras av Epstein är självklart inte bra för varken Ukraina, Sverige eller Europa.

Men som Epstein formulerade det: "The destruction of Ukraine will provide many, many opportunities for us"

Korkade gojim.
Citera
2026-02-10, 10:38
Medlem
ForumApaches avatar
Skicka horan till Sibirien.
Citera
2026-02-10, 10:56
Avstängd
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagaren
Att SD stöder Israel i konflikten mot allehanda muslimska krafter i Mellanöstern är helt rimligt och överensstämmer med var partiet stått sedan inträdet i svensk politik. Men att åka till Israel och göra sig till är mycket märkligt. Samtidigt så undrar jag om det är ett tecken på finansiering. Det är väl inte Israels strategi att "öppet" visa sitt eventuella inflytande? Jag tycker det mesta tyder på att SD håller på att tappa sin styrning.

Men jag har slutat bry mig. Deras syn på EU och nu senast lagen om hets mot folkgrupp samt finansiering av brottslingar med hjälp av skattemedel i form av partistöd gör att partiet har tappat all trovärdighet i mina ögon.
Jag ger Israel frikort angående hamas. Det var de som började.

Men Israeldemokraternas nya underkastelse är häpnadsväckande. Och just nu när resten av världen fått upp ögonen för de av gud utvalda.

Nu har det alltid funnits röster som hintat om SD och Israel som jag tyvärr ignorerat.

Men Jimmie är slut. Har varit så sedan timeouten. Men det är svårt att flytta på någon som tagit partiet inte bara in i riksdagen utan till ett 20% parti. Han har större makt än Alf Svensson hade i KD (som slutade med att utse en minikopia av sig själv).

Arrangera stora bröllop när man inte ens har umgänget??? Så man fick bjuda in både kriminella och bikers????? Fortsatt massinvandring men under annat namn. Och nu Israel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in