GRANSKNING AV FILERNA
◾️Raskin:
Efter att ha granskat den oredigerade versionen av Epstein-dokumenten sa Raskin sa att det fanns
”3 000 sidor” i filerna där överlevandes namn inte var redigerade.
”Det fanns många exempel på att folks namn redigerats bort när de inte var offer”, sa han. Han tillade: ”Jag kan säga att jag såg en hel massa av dem som verkade väldigt misstänksamma och förbryllande för mig.”
Han sa att bland de borttagna namnen fanns miljardären Leslie Wexners och Trumps. Borttagningarna "slog mig som konstiga, eftersom han inte är ett offer, och hans namn har dessutom förekommit på andra ställen, så jag vet inte om det bara är slarv och försummelse på något sätt."
Han tillade: ”Donald Trumps namn var borttaget på ett antal olika ställen, och jag såg ett samtal mellan Epsteins advokater och Trumps advokater angående 2009 års utredning, som hade tagits bort, och jag ser ingen särskild anledning till att det borde ha varit det,
men vi kommer att få en förklaring utifrån det så småningom.”
Raskin sa också att han såg "referenser till 17-åriga flickor, 16-åriga flickor, 14-åriga flickor, 11-åriga flickor, 10-åriga flickor, och jag såg en referens idag till en 9-årig flicka. Så det är en riktigt makaber och dyster historia."
◾️ Massie tittade också på oredigerade Epstein-filer på justitiedepartementet, och berättade för reportrar att han såg ”namnen på minst sex män som har redigerats bort och som sannolikt är inkriminerade genom att de inkluderats i dessa filer”.
Massie ville inte avslöja deras namn och sa att han ”förmodligen borde göra det från [representanthusets] golv eller i en utskottsförhandling”.
Han fortsatte med att säga att de filer som justitiedepartementet först hade publicerat och sedan tagit bort inte var tillgängliga för kongressledamöter att söka i.
https://www.nbcnews.com/politics/trump-administration/live-blog/trump-congress-dhs-ice-immigration-epstein-files-doj-live-updates-rcna257949
Granskningen gäller enbart de 3 miljoner filer som för närvarande är tillgängliga för allmänheten, inte den omfattande samling på mer än 6 miljoner dokument totalt som justitiedepartementet säger sig ha i sin besittning.
◾️Massie, som var där ihop med Khanna, sa att på bara två timmar med 3 miljoner filer, hittade de 6 män vars namn var maskerade:
“There are six men. We went in there for two hours. There’s millions of files, right? And in a couple of hours, we found six men whose names have been redacted, who are implicated in the way that the files are presented."
Den som skrev om "littlest girl" var en kvinna och de vet inte om markeringen beror på att det var ett av Epsteins offer.
Massie:
“We can’t parse if the person who sent that was a victim or not.”
◾️Khanna:
“None of this is designed to be a witch hunt.
Just because someone may be in the files doesn’t mean that they’re guilty.
But there are very powerful people who raped these underage girls — it wasn’t just Epstein and [his close associate Ghislaine] Maxwell — or showed up to the island or showed up to the ranch or showed up to the home knowing underage girls were being paraded around."
“I think we need to give the DOJ a chance to go back through and correct their mistakes."
“They need to themselves check their own homework.”
De kan inte uppge namn men sa att "one is a high-ranking official in a foreign government while another is a prominent individual."
Ang de filer som var i stort sett helt svartmarkerade.
Khanna:
“The documents produced to Justice from the FBI, from the grand jury, was redacted when they got it.
… I don’t think that’s nefarious on the career attorneys that were reviewing it, but they obviously haven’t gotten the production because our law says that the FBI and the original grand jury [material] needs to be unredacted."
https://www.google.com/amp/s/thehill.com/homenews/house/5730626-massie-khanna-unredacted-epstein-files/amp/
Fortsättning följer. Det ska väl fler dit och dyka in i djungeln av filer.