2026-02-09, 20:00
Medlem
Jag spenderar en del tid i både Finland och Sverige, jag märker ingen skillnad. Jag vet att det finns en sån där butik som säljer billig mat till dom inte har råd med annat i närheten av min bostad men det är väl inget jag skulle kalla vanligt folk där. Det är samma typ av folk som gått på socialbidrag här i många år, enda skillnaden nu är att priserna ökat dom senaste åren.
Citera
2026-02-09, 22:15
Medlem
Nåväl. Vi får väl ta och avsluta orsakerna till elpriser i en matkö tråd med att jag anser att varje land bör se till att dess befolkning har tillgång till förmånlig energi genom att frångå börshandel.
Senast redigerad av Transportern 2026-02-09 kl. 22:16. Anledning: Upptäckt stavfel
Citera
2026-02-19, 21:03
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doraemon-FTW
Länder som konsekvent vägrat invandring, kombinerat med låga födelsetal, kommer att gå samma väg som Finland. Det har redan skett i Polen, där äldre dör i ensamhet då det inte finns vårdpersonal att ta hand om alla gamla. Polen har haft högre utvandring än Finland, därav har problematiken synts fortare där. Japan har skjutit upp sina problem på framtiden med ny och dyr teknik, men snart kommer den åldrande befolkningen där att sänka ekonomin fullständigt.

Folkutbyte som du föreslår har visat sig inte vara en så bra lösning.
Citera
2026-02-23, 10:38
Medlem
"Ministeriet ställer samma fråga alldeles i början av sin senaste prognos, nämligen vad som satte handbromsen i grepp när den finska ekonomin redan hade kommit ikapp tillväxten. Ekonomin växte fram till andra halvåret förra året, men började sedan krympa igen.

Enligt Spolander är den viktigaste förklaringen till den svaga ekonomiska tillväxten att den privata konsumtionen inte ökar, trots att hushållens inkomster växer. Människor spenderar inte, utan sparar.

t. I takt med att BNP ackumuleras mindre kommer de offentliga underskotten att fördjupas och skulden att växa snabbare än vi tidigare uppskattat, förklarar Spolander."

https://yle.fi/a/74-20200435

https://yle.fi/a/74-20200693

vi får väl hoppas på att inte sverige hamnar i liknande läge..
.då flyttar väl vårdpersonalen till norge..?

https://www.norrbotten.se/sv/region-norrbottens-nyhetsarkiv/finska-sjukskoterskor-forstarker-i-norrbotten/

"Den vassaste kommentaren riktade Purra mot De Gröna, som enligt henne ”röker gräs och drömmer om en bättre värld”. "
Senast redigerad av klinkerhofen 2026-02-23 kl. 10:41.
Citera
2026-03-13, 03:08
Medlem
Blir bara sämre och sämre i Finland arbetslösheten stiger varje vecka.. största orsaken är väl vår regering som inte gör ett piss dom fortsatte trissa på med Sanna Marins skit. Sen att handeln med Ryssland är slut och vi gick med i NATO och måste betala den skiten också
Citera
2026-03-13, 03:32
Medlem
oiiihs avatar
har dom inte råd med mat,,möjligtvis om dom är arbetslösa och sitter med hus eller insatslägenhet.....eller jobbar halvtid och sitter med hus eller lägenhet.eller ska betala elräkningen.kan inte tänka mig att dom sätter det i system.
Citera
2026-03-13, 08:17
Medlem
Idag skriver Martin Hårdstedt i Dagens Nyheter att Sverige bör betala för Finlands försvar eftersom vårt grannland går så jävla dåligt ekonomiskt.

Orsaken till Finlands haltande finanser förklaras med alla förlorade intäkter från Ryssland.

Nu är således den första testballongen släppt. Snart kan svensken belåna sitt land ännu mer och ge bort pengar till ännu ett land.

Skulle vara roligt om något Slava Ukrainafår i tråden som tidigare så självsäkert förklarat att Finlands ekonomiska bekymmer inte på minsta vis beror på ryska intäkter kunde kommentera artikeln i DN.
Citera
2026-03-15, 10:43
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Nationalekonomi --> Politik: utrikes
/Moderator
Citera
2026-03-15, 18:58
Avstängd
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
Siffrorna i maskinen är från 2022. Följer du inte finsk media, eller gör det väldigt begränsat?
Finlands ekonomi ligger på en stadig östeuropeisk nivå, vi har norska priser och litauiska löner, men är världens lycligaste folk för vi har störst offentlig sektor i Europa per capita och det finns inga som helst smband mellan självmordsstatistik och lycklighet.
Som sagt, Sverige har haft den goda smaken att stoppa undan invandrare där ingen ser dem, men i Stockholm kan du fortfarande beställa på svenska på på restaurang, I 60% av fallen kan du inte beställa på finska i Helsingfors. (Svenska skall vi inte ens nämna i dessa sammanhang).

Länge sedan jag var i Finland, så jag vet inte mycket om hur långt demografin förändrats där, men du kan ju starta en tråd om hur blattigt och negroidiskt Finland blivit.
Citera
2026-03-15, 19:11
Avstängd
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seasons15
Jo det hänger ihop din jävla beta-cuck. Låg befolkningsväxt med åldrande befolkning är en av de största orsaken här.

Det löses inte genom massinvandring av blattar, utan att finnarna börjar skaffar fler barn.

Då får väl finska män börja ta ansvar och inte sitta och drömma om att vara eviga ungkarlar som kan knulla runt.
Citera
2026-03-16, 15:45
Medlem
ForumApaches avatar
Jag har flera gånger gått förbi dessa köer och det är mycket blandad klientel. Något jag alltid hör är ryska, ryska, ryska. Förut var det ryssar som kom över Ryzzland och helt enkelt bara tog för sig av gratis mat. Detta rövar och tjuvfolk. Nu är det ukrainare, indier, bangladeshier (kommer för att studera) och olika negerfolk. Givetvis står det helt vanliga finnar där, en del med beroende problem, andra som antingen ställt till det på eget bevåg eller bara haft massiv otur. Det är svårt att avgöra p en del vilka som på riktigt det går nöd på och vilka som bara passar på att få gratis mat. En del kommer i ganska tjusiga bilar som de parkerar lite avsides, må jag säga.
Citera
2026-03-16, 15:48
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
Siffrorna i maskinen är från 2022. Följer du inte finsk media, eller gör det väldigt begränsat?
Finlands ekonomi ligger på en stadig östeuropeisk nivå, vi har norska priser och litauiska löner, men är världens lycligaste folk för vi har störst offentlig sektor i Europa per capita och det finns inga som helst smband mellan självmordsstatistik och lycklighet.
Som sagt, Sverige har haft den goda smaken att stoppa undan invandrare där ingen ser dem, men i Stockholm kan du fortfarande beställa på svenska på på restaurang, I 60% av fallen kan du inte beställa på finska i Helsingfors. (Svenska skall vi inte ens nämna i dessa sammanhang).
Jag håller med om att det är norska priser i Finland men lönen i Litauen och Östeuropa generellt är dock mycket lägre än i Finland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in