2026-01-29, 22:55
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Ja, men problemet är att Finland har fel sorts invandrare.
Dom spränger inte i Finland.

Det är rätt långt samma gäng här, de har bara inte börjat bråka ordentligt än, och folks adresser går inte att googla.
Citera
2026-01-29, 23:03
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Vilka skolor i Vanda?

92% av eleverna pratar ett "främmande språk" (d.v.s. varken finska, svenska eller gissningsvis enligt den definition de använder även samiska) där hemma. Statistiken baserar sig på frågan "vilket språk pratas mest där hemma" när barnen skrivs in.

Det säger inget om varifrån dom egentligen kommer, även om säkert en betydande del har minst en förälder som är utländsk (eller har utländsk bakgrund). Även om det heller inte nödvändigtvis behöver vara så.
Till exempel Kyläpuiston koulu I Vanda.
Statistiken baserar sig troligen inte på egna uppgifter utan på befolkningsdata, vi har ju ett förskräckligt natzist-regiater där modersmål framgår. S2-finska är inte billigt att anordna och folk går nog inte där på skoj

Automaten där man kan kolla alla skolors invandrare ligger fortfarande uppe, förvånande nog, även om de värsta problemskolorna slutat uppge antal.
https://yle.fi/a/74-20016772
Citera
2026-01-29, 23:16
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
Till exempel Kyläpuiston koulu I Vanda.
Statistiken baserar sig troligen inte på egna uppgifter utan på befolkningsdata, vi har ju ett förskräckligt natzist-regiater där modersmål framgår. S2-finska är inte billigt att anordna och folk går nog inte där på skoj

Automaten där man kan kolla alla skolors invandrare ligger fortfarande uppe, förvånande nog, även om de värsta problemskolorna slutat uppge antal.
https://yle.fi/a/74-20016772

Intressant nog så säger den sökmaskinen att just t.ex. tidigare nämnda Kirstin koulu har 282/402 elever S2 elever, så med andra 69%. Högt förvisso men betydligt lägre än 92%

I vilket fall som helst är det nog inte invandrarna som man får beskylla här. Finlands ekonomi har stampat på stället i snart 20 år. Den första "större" vågen som kom var för ca 10 år sen, och även det är småpotatis jämfört med t.ex. Sverige.
Citera
2026-01-29, 23:43
Medlem
Bewnhurs avatar
Finlands stora problem är att de inte har kontroll över sig egna valuta och kan inte kursändra som Sverige gjorde under 90-talet. Det var ett genomgående problem under krisen 2008 med P.I.G.S-länderna. Faktum är att den finländska krisen delar mycket med den svenska under 90-talet. 500% ränta gjorde det i teorin omöjligt att låna pengar för en investering och det fick bukt på problemet.
Citera
2026-01-30, 11:03
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandalan
Läser du inte trådarna du kommenterar?
Intressant. Känns farligt nära vinklat eftersom jag inte sett artiklar i vanlig svensk media?

Om man gav bort 5 kg mat gratis mitt i Stockholm så tror jag nog att kön skulle bli 2 timmar där också?

Men visst måste Finland blivit oerhört mycket fattigare när Nokia (mobiler) la av 2012 eller så. De stod för 90% av börsvärdet i Helsingfors, ca 1 biljon kronor poff borta.
Citera
2026-01-30, 11:05
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bewnhur
Finlands stora problem är att de inte har kontroll över sig egna valuta och kan inte kursändra som Sverige gjorde under 90-talet. Det var ett genomgående problem under krisen 2008 med P.I.G.S-länderna. Faktum är att den finländska krisen delar mycket med den svenska under 90-talet. 500% ränta gjorde det i teorin omöjligt att låna pengar för en investering och det fick bukt på problemet.
Sant! För oss som följer ekonomin i södra europa så finns det chockerande filmer på youtube med intervjuer av vanliga greker, portugiser, spanjorer, som har ca 1000 Euro i månadslön på sina turistjobb och de pengarna räcker inte i närheten för att ha ett boende i deras egen stad. Där bor bara turister och rika. Detta är orsakat av Euron, för när de hade egna valutor sjönk värdet oavbrutet så att de blev billiga att turista i och då fick de betalt i bättre valutor.

Euron som gjorde att Nordea flyttade från Sverige till Finland...
Citera
2026-01-30, 11:06
Medlem
Jag vet inte hur det är i Finland, men jag vet att det finns matköer i Sverige dit folk går för att få sig lite gratis mat. Det är ganska många människor som kommer också.

Överhuvudtaget så har vi flera hundratusen människor i Sverige som inte kan försörja sig själva.
Citera
2026-01-30, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Intressant. Känns farligt nära vinklat eftersom jag inte sett artiklar i vanlig svensk media?

Om man gav bort 5 kg mat gratis mitt i Stockholm så tror jag nog att kön skulle bli 2 timmar där också?

Men visst måste Finland blivit oerhört mycket fattigare när Nokia (mobiler) la av 2012 eller så. De stod för 90% av börsvärdet i Helsingfors, ca 1 biljon kronor poff borta.
Du ser ju i TS att det är vanlig svensk media som gjort reportaget.

Jag vet inte med dig men jag hade inte stått 2 timmar i kö för 5kg potatis.
Citera
2026-01-30, 13:40
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandalan
Du ser ju i TS att det är vanlig svensk media som gjort reportaget.

Jag vet inte med dig men jag hade inte stått 2 timmar i kö för 5kg potatis.
Om du sett filmen hade du sett att han fick rejäl vanlig mat värde några 100-lappar. Jag vill också ha.
Citera
2026-01-31, 14:08
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Intressant nog så säger den sökmaskinen att just t.ex. tidigare nämnda Kirstin koulu har 282/402 elever S2 elever, så med andra 69%. Högt förvisso men betydligt lägre än 92%

I vilket fall som helst är det nog inte invandrarna som man får beskylla här. Finlands ekonomi har stampat på stället i snart 20 år. Den första "större" vågen som kom var för ca 10 år sen, och även det är småpotatis jämfört med t.ex. Sverige.

Siffrorna i maskinen är från 2022. Följer du inte finsk media, eller gör det väldigt begränsat?
Finlands ekonomi ligger på en stadig östeuropeisk nivå, vi har norska priser och litauiska löner, men är världens lycligaste folk för vi har störst offentlig sektor i Europa per capita och det finns inga som helst smband mellan självmordsstatistik och lycklighet.
Som sagt, Sverige har haft den goda smaken att stoppa undan invandrare där ingen ser dem, men i Stockholm kan du fortfarande beställa på svenska på på restaurang, I 60% av fallen kan du inte beställa på finska i Helsingfors. (Svenska skall vi inte ens nämna i dessa sammanhang).
Citera
2026-02-08, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Var hittar man informationen om att ryssland är en av Finlands viktigaste handelsparter, och vad har det att göra med trådens rubrik, i Finland står vanligt folk I matköer?

Finland blev delvis rikt tack vare ryssland.

Förut så motsvarade mängden pengar som kom från exporten till ryssland och ryska turisters spenderande av varor och tjänster +dyra lägenheter och annat för nästan 20% av stadsbudgeten (mängden pengar som kom in till finland pga ryssland).

Många banker i finland var också fullproppade med pengar från ryssland i deras valv på en del ställen.

Sen så har den % gått ner till runt 10% men fortfarande en enormt viktig handelspartner för finska direkta jobb och indirekta jobb som skapas av alla dom anställda som hade pengar å spendera in i ekonomin.

Sen ville finland leka krig och stänga gränserna och sluta exportera varor och ha massa soldater som kostar multum.

Då får man faktiskt skylla sig själv om man skänker turistintäkter och exportintäkter till turkiet och andra länder.

Ovanpå det stängde ju även lettland,litauen och estland sina gränser vilket även det påverkat finska varor(finns endel finska varor i butikerna) och finskägda företag i dom länderna där ryssar handlade i dom 3 länderna.
Senast redigerad av Blatteman 2026-02-08 kl. 02:52.
Citera
2026-02-08, 09:56
Medlem
Jag har bott i Finland i hela mitt liv och hittills har jag aldrig sett en enda matkö.

Jag vet att i Vasa trakten där jag bor så finns det en hjälporganisation som heter mathjälpen och dom har npgon lokal dit man kan komma och hämta käk så eventuellt är det rusning dit då.

Mathjälpen brukar informera årligen om att behovet av mathjälp ökar enorm så det är säkert riktigt.

Men ja sedan 2014 när ryssland började böka i krim och dom första sanktionerna införlivades har priserna stadigt ökat här.

Bara elen har ökat med 300-400% i genomsnitt sedan vi slutade importera billig smutsig el från ryssland.

Med det sagt är jag som Finländare på intet sätt pro-ryss men visst saknar jag vad dom tillförde vår ekonomi.

Dock är ryssarna opålitliga som handels partners i deras nuvarande form så man får hoppas på en väst orienterad ledning om ett par decennium.

Arbetslösheten lär ju var hög efter vad det basuneras ut i media. Jag hör till arbetarklass och i min krets brukar det spekuleras om vilka yrken som mist sina jobb för varken jag eller någon i min bekantskap känner någon som är arbetslös.

Ni har det bra där i Swärje. Svenskt, billigt,snus och fin natur.
Senast redigerad av Transportern 2026-02-08 kl. 10:01. Anledning: Tillägg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in