2026-02-07, 12:26
Medlem
Dekorimamannen86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Dilemmat är ju att uppgifterna inte lett någonstans.
Angående film så är det ju ett sätt att kontrollera uppgifter som ex. plats och datum.
En annan uppgift är "väninna X" som ska ha varit med denna kväll. O.s.v.

Sedan har vi det absolut hetaste av allt, själva Dekorimamannen, och alla signalement på honom.
Se mitt inlägg ovan.

En person med vapen och WT på den blivande mordplatsen måste vara det absolut hetaste spåret.
Uppgifterna framkom dock sent, på omvägar nådde de polisen och trots en mängd förhör har inte många uppgifter gått att bekräfta tyvärr. Och än mindre själva Dekorimamannen.
Signalementen finns där även för privatspanare och journalister också i det fall man misstror polisen och utredningen.

Bl.a. därav intar jag en minst sagt skeptisk inställning till denna Dekorima-man och tycker det tillsvidare "låter för bra för att vara sant".

Jag förstår din skepsis. Det hade jag själv varit, om det inte hade funnits andra vittnesmål som omnämner en skinnjacka. Taxichauffören Mihailo, såg ju en man med både skinnjacka och walkie-talkie, nära intill mordplatsen och nära i tid till mordet. Och Jan N - som kategoriskt säger att mannen som han såg springandes i gränden, hade en brun skinnjacka.

Jag har väldigt svårt till att se ett motiv till att man skulle hitta på en sån här historia. Kvinnornas vänskap blev dessutom stukad, när den ena bröt löftet om att hålla tyst om deras upplevelse.
Senast redigerad av Dekorimamannen86 2026-02-07 kl. 12:43.
Citera
2026-02-07, 21:57
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorimamannen86
Jag förstår din skepsis. Det hade jag själv varit, om det inte hade funnits andra vittnesmål som omnämner en skinnjacka. Taxichauffören Mihailo, såg ju en man med både skinnjacka och walkie-talkie, nära intill mordplatsen och nära i tid till mordet. Och Jan N - som kategoriskt säger att mannen som han såg springandes i gränden, hade en brun skinnjacka.

Jag har väldigt svårt till att se ett motiv till att man skulle hitta på en sån här historia. Kvinnornas vänskap blev dessutom stukad, när den ena bröt löftet om att hålla tyst om deras upplevelse.

Ja och jag förstår också att man kan ifrågasätta varför båda skulle ha hittat på och än i dag inte ens tillstå att det var ett "påhitt".

Och å andra sidan så har vi ett av de mest heta tipsen... om in inte det allra hetaste men som inte gett något.

Kvar blir då nästan en konspiration där "polisen"(vilka då?) är inblandade där man(vilka då?) inte vill att denna väl beskrivna person ska återfinnas?
Men med dessa signalement från "Anki" så kan ju vem som helst av oss söka reda på honom.
Citera
2026-02-08, 10:44
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ja och jag förstår också att man kan ifrågasätta varför båda skulle ha hittat på och än i dag inte ens tillstå att det var ett "påhitt".

Och å andra sidan så har vi ett av de mest heta tipsen... om in inte det allra hetaste men som inte gett något.

Kvar blir då nästan en konspiration där "polisen"(vilka då?) är inblandade där man(vilka då?) inte vill att denna väl beskrivna person ska återfinnas?
Men med dessa signalement från "Anki" så kan ju vem som helst av oss söka reda på honom.

Det finns ett bra skäl till varför polisen aldrig lyckades få tag i "Dekorimamannen". En av kvinnorna uppger i ett förhör att gymsnubben försvann en tid efter mordet.

Uppgifterna kom polisen tillhanda flera år efter mordet, det var helt enkelt för sent att hitta personen ifråga. Något exempelvis Borgnäs gärna bortser från.
Citera
2026-02-08, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Det finns ett bra skäl till varför polisen aldrig lyckades få tag i "Dekorimamannen". En av kvinnorna uppger i ett förhör att gymsnubben försvann en tid efter mordet.

Uppgifterna kom polisen tillhanda flera år efter mordet, det var helt enkelt för sent att hitta personen ifråga. Något exempelvis Borgnäs gärna bortser från.

Bra kommentar.

Olle A kontaktade polisen 1992, cirka fem år efter mordet.

Oavsett om man anser att Dekorimamannen var en polis som ingick i en konspiration eller inte så hade Dekorimamannen skäl att vidta åtgärder för att undgå upptäckt/avslöjande.

För en polis fanns flera möjligheter
- flytta till ett polisdistrikt långt från Stockholm
- söka sig till privata säkerhetsbolag typ Securitas.
- Stora aktiebolag har egna säkerhetsorganisationer exv. Volvo, Eriksson etc. Skandia tror jag man kan utesluta.

Och till sist utlandsflytt som Lars Nilsson begagnade sig öppnar möjligheter att samarbeta med organiserad brottslighet.
Citera
2026-02-08, 12:35
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Att identifiera är en sak och att sedan hitta personen en annan.
Man har inte ens lyckats med att identifiera denna person.
Citera
2026-02-09, 09:37
Medlem
Dekorimamannen86s avatar
Citat:

Man kan misstänka att utredningen hela tiden har känt till mannens identitet. I "Norra magasinets" utfrågning 1994, med Lars Borgnäs och Tomas Bresky, så tillfrågades Hans Ölvebro och Anders Helin om dom kände till att det finns en polis som hade anknytning till gymmet.

Både Ölvebro och Helins reaktion är häpnadsväckande. En lång och pinsam i flera sekunder uppstod. Hur ska man tolka det? Det lämnas öppet.
Citera
2026-02-09, 10:36
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Man kan misstänka att utredningen hela tiden har känt till mannens identitet. I "Norra magasinets" utfrågning 1994, med Lars Borgnäs och Tomas Bresky, så tillfrågades Hans Ölvebro och Anders Helin om dom kände till att det finns en polis som hade anknytning till gymmet.

Både Ölvebro och Helins reaktion är häpnadsväckande. En lång och pinsam i flera sekunder uppstod. Hur ska man tolka det? Det lämnas öppet.

Gällande Ölvebro och Helins medverkan hos Borgnäs så är jag förvånad än idag över att dom ens medverkade. Det är rätt uppenbart att de skulle bli bortgjorda mot bakgrund av vad förundersökningssekretessen begränsar och med Borgnäs sylvassa retorik.

Att de skulle ha svaret på vem Dekorimamannen var ser jag inte. Men väl att de vet vilka som misstänktes av bl.a. Alsén. Bror P. och A.A.
Sedan även "Pekka" som medverkade i något av programmen där.

Men som sagt, skulle de veta vem Dekorimamannen var, men inte ta det vidare. Det absolut hetaste "spåret" ger ju att Ölvebro på något sätt är inblandad. Som mörkläggare.
Och det stannar inte bara med Ölvebro i.s.f. Hur många andra poliser har inte varit involverade kring detta....
Citera
2026-02-09, 11:57
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Att identifiera är en sak och att sedan hitta personen en annan.
Man har inte ens lyckats med att identifiera denna person.

De vaga uppgifterna om personens boende, bil och familjeförhållanden är svåra att följa upp.

Däremot torde det ha varit möjligt att kontrollera vilka personer "med ett kort och typisk finskt namn" som varit boendes i villaområdet ifråga.

Gymfinnen beskrivs dessutom som arbetslös och torde därmed ha förekommit i kommunens rullor, förutsatt att han skrivit in sig.

Således borde han att gå att identifiera på nämnda grunder.
Citera
2026-02-09, 13:11
Medlem
Dekorimamannen86s avatar
Citat:
De vaga uppgifterna om personens boende, bil och familjeförhållanden är svåra att följa upp.

Däremot torde det ha varit möjligt att kontrollera vilka personer "med ett kort och typisk finskt namn" som varit boendes i villaområdet ifråga.

Gymfinnen beskrivs dessutom som arbetslös och torde därmed ha förekommit i kommunens rullor, förutsatt att han skrivit in sig.

Frågan är om uppgiften angående bostadsort stämmer. Det är ju något som Anki kan ha fått till sig, men som är felaktig.
Citera
2026-02-09, 14:11
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Ja, jag tycker att alla uppgifter sammantaget blir en hel del att gå på.
Och om man nu är sådan att man inte litar på polisen, så finns ju alla uppgifter här för vem som helst att "gå på". Nu har det ju dock passerad ännu fler år från 1986, 1992/93 fram till idag, vilket försvårar läget.
Citera
2026-02-09, 17:33
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Frågan är om uppgiften angående bostadsort stämmer. Det är ju något som Anki kan ha fått till sig, men som är felaktig.

Sannolikt stämmer den. Annars hade inte beskrivningar av familjeförhållanden, arbetslösheten och ägd bil förekommit.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in