2026-02-08, 19:59
Avslutad
Lyssnade på Jung om skuggarbete men vet inte vad jag ska tycka. Kändes som jag skulle bli galen när jag tänkte för mycket. Det kan tilläggas att jag har en historia av psykoser och är förmodligen känslig för att trilla dit igen.

Är skuggarbete rent av ohälsosamt? Kanske om ens skugga bara består av rent vansinne och bör hållas undan.
Citera
2026-02-08, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prevalence
Lyssnade på Jung om skuggarbete men vet inte vad jag ska tycka. Kändes som jag skulle bli galen när jag tänkte för mycket. Det kan tilläggas att jag har en historia av psykoser och är förmodligen känslig för att trilla dit igen.

Är skuggarbete rent av ohälsosamt? Kanske om ens skugga bara består av rent vansinne och bör hållas undan.

Håll dig från Jung om du har tendens till psykoser!

Dyker du tillräckligt långt ned i ditt psyke kommer all möjlig skit upp. Jung tillhandahåller redskap för att gräva ännu djupare.

Jungs ideer bygger på ockulta läror. Som att analysera drömmar exvis.

Finns bara kaos att hämta där. Fokusera på logik och struktur att använda i denna världen istället.

Överlåt de själsliga aspekterna åt en präst.
Citera
2026-02-08, 20:15
Medlem
a-mortals avatar
Kanske. Själv har jag inte så stora problem. Man har ju grejer man håller undan och det är förstås bra oftast.
Om du märker att du har nytta av att förstå dig själv så är det väl bra.
Fundera på vad du har att förlora.

Jag tänker att det bara är bra.

Fråga dig själv vad du censurerar och varför. Om du slutar censurera mot dig själv så kan du ha en mer konstruktiv och öppen inre dialog med dig själv.
Citera
2026-02-08, 20:20
Medlem
Dishys avatar
Citat:

Är nog enklast att ta en specifik bit i taget då, alltså lite taget och mer inriktat. Tex om du vill förstå varför du reagerar hårt på vissa saker i en relation, så kan det vara bra att fundera på på vilket sätt dessa saker finns representerade i dig själv och mer grotta lite i det istället för att fortsätta irritera dig på de dragen hos den andre.

Det är ju inte galna sidor oftast utan normala saker men som man inte är stolt över eller vill tänka på.
Citera
2026-02-08, 22:04
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Berg-Erik
Håll dig från Jung om du har tendens till psykoser!

Dyker du tillräckligt långt ned i ditt psyke kommer all möjlig skit upp. Jung tillhandahåller redskap för att gräva ännu djupare.

Jungs ideer bygger på ockulta läror. Som att analysera drömmar exvis.

Finns bara kaos att hämta där. Fokusera på logik och struktur att använda i denna världen istället.

Överlåt de själsliga aspekterna åt en präst.

Struntprat! Tvärtom! Jungs kunskap och visdom är väldigt stabiliserande och närande för dig som har haft psykoser. Jung arbetade med många schizofrena och psykotiska patienter.

Att Jungs arbete gränsar till det spirituella gör det bara ännu bättre om du vill komma till bukt med någon form av psykisk ohälsa. Skuggarbete är ett väldigt bra tillvägagångssätt för att må bättre.

Att du ska "akta dig för" Jung eller att gräva djupt i ditt psyke är lögn! Det är något som folk bara säger för att skrämmas. Du ska helst gräva så djupt du bara kan så du kan lära känna hela dig själv - på så sätt kan du omfamna dig själv och ta plats och då kommer du må bättre.
Senast redigerad av SoulOfSophia 2026-02-08 kl. 22:13.
Citera
2026-02-08, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Struntprat! Tvärtom! Jungs kunskap och visdom är väldigt stabiliserande och närande för dig som har haft psykoser. Jung arbetade med många schizofrena och psykotiska patienter.

Att Jungs arbete gränsar till det spirituella gör det bara ännu bättre om du vill komma till bukt med någon form av psykisk ohälsa. Skuggarbete är ett väldigt bra tillvägagångssätt för att må bättre.

Att du ska "akta dig för" Jung eller att gräva djupt i ditt psyke är lögn! Det är något som folk bara säger för att skrämmas. Du ska helst gräva så djupt du bara kan så du kan lära känna hela dig själv - på så sätt kan du omfamna dig själv och ta plats och då kommer du må bättre.

Då ska man nig vara medelålders och mentalt väldigt stabil och mogen om det ska gå bra.

Och är man det så behöver man inte jobba med sig själv direkt.

Så det är en återvändsgränd.

Börja tolka sina drömmar eller känslir utifrpn Jungs teorier om skuggan öppnar så många dörrar mot olika delar av ditt psyke att det kan orsaka allt möjligt om du har minsta mentala omognad.
Citera
2026-02-08, 22:21
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berg-Erik
Då ska man nig vara medelålders och mentalt väldigt stabil och mogen om det ska gå bra.

Och är man det så behöver man inte jobba med sig själv direkt.

Så det är en återvändsgränd.

Börja tolka sina drömmar eller känslir utifrpn Jungs teorier om skuggan öppnar så många dörrar mot olika delar av ditt psyke att det kan orsaka allt möjligt om du har minsta mentala omognad.

Det finns inget sånt som du beskriver. Du försöker bara propagera massa nojor! Du kanske har har hört någon annan säga nåt liknande och därför säger du samma sak. Men du har helt fel. Man ska inte prata en massa om grejer man inte har koll på.

Det spelar ingen roll att man är ung, ovis eller psyksjuk om man vill dyka ned i Jungs grejer. All form av medvetandegörande av sanningen stärker välmåendet, vem man än är.
Citera
2026-02-10, 10:32
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:

Jung hade ju faktiskt återkommande psykoser själv
Han sade sig till och med att kunna frammana den på egen hand
Kanske ganska förståeligt då han lade fram och skrev sina verk extremt snabbt. De han gjorde på en somnar hade tagit andra en hel livstid att försöka fundera på.
Men han var ingen funderare på det sättet utan en deltagare, patient nr 1.

Det mesta av allt detta framkom ju när familjen 2009 släppte på hans röda dagbok som legat i hans skrivbordslåda men hemlig i femtio år.. Resten av böckerna kom att kallas de svarta böckerna.
Han var sin egen patient.

I övrigt håller jag med om att Jung var enormt framstående i det mänskliga psykets olika labyrintiska gångar
Och många av hans arketyoiska beskrivningar har varit kända hus flertal urbefolkningen runt om på jorden. Så det är något som hör till människan lika vanligt som att ha två armar och två ben
Senast redigerad av Giant Squid 2026-02-10 kl. 10:34.
Citera
2026-02-10, 14:22
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Jung hade ju faktiskt återkommande psykoser själv
Han sade sig till och med att kunna frammana den på egen hand
Kanske ganska förståeligt då han lade fram och skrev sina verk extremt snabbt. De han gjorde på en somnar hade tagit andra en hel livstid att försöka fundera på.
Men han var ingen funderare på det sättet utan en deltagare, patient nr 1.

Det mesta av allt detta framkom ju när familjen 2009 släppte på hans röda dagbok som legat i hans skrivbordslåda men hemlig i femtio år.. Resten av böckerna kom att kallas de svarta böckerna.
Han var sin egen patient.

I övrigt håller jag med om att Jung var enormt framstående i det mänskliga psykets olika labyrintiska gångar
Och många av hans arketyoiska beskrivningar har varit kända hus flertal urbefolkningen runt om på jorden. Så det är något som hör till människan lika vanligt som att ha två armar och två ben

Med det sagt, menar du att Jungs arbete inte är trovärdigt pga det?
Citera
2026-02-10, 17:30
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Med det sagt, menar du att Jungs arbete inte är trovärdigt pga det?
Nä tvärtom.
Jag håller med honom i mycket. Men han var barn av sin tid, så nuförtiden kanske han hade formulerat sina tankar annorlunda bara.
Senast redigerad av Giant Squid 2026-02-10 kl. 17:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in