2026-02-07, 19:07
Medlem
Fup
https://limewire.com/d/3H5Lb#G2dpMXV6QH
Citera
2026-02-08, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linslusen24
Fup
https://limewire.com/d/3H5Lb#G2dpMXV6QH

Tackar för FUP. Intressant läsning (även om jag inte orkat ta mig igenom precis allt).
Citera
2026-02-08, 21:49
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
En sida som var intressant i FUP (stora filen) var sida 277 + 278.

Citat:
Tidigare ärenden/domar Eddie B*ger

Frågan har ställts till arkivet gällande om Eddie B*ger förekommit som misstänkt i äldre ärenden. Frågan har även ställts till Linköping- och Helsingborgs tingsrätt gällande tidigare domar.

Nedan presenteras de anmälningar och domar som arkivet, Linköping- och Helsingborgs Tingsrätt tagit fram.

0500-K11726-96 Anmälan: Stöld i bostad

0500-K8149-98 Anmälan: Inbrott i lägenhet genom att ha krossat en ruta till grannens altandörr. Därefter ska Eddie krossat rutan till sin egna altandörr. Polispatrullen beskrev Eddie så pass berusad att det inte gick att föra ett samtal med honom. Eddie greps. Samma datum och på samma gata skedde ytterligare ett inbrott i lägenhet genom att en ruta till altandörr krossats, 0500-K8147-98, Eddie är ej uppsatt som misstänkt i det ärendet.

0500-K1271-00 Anmälan: Misshandel

0500-K40039-02 Anmälan: Försök till stöld genom krossad glasruta i skola. Eddie transporterades till polishuset för tillnyktring. Dom. Eddie dömdes 2003 för Skadegörelse efter att ha krossat rutan på skolan. B1167-03. Eddie uppgav själv att han var "ordentligt berusad".

0500-K25378-04 Anmälan: Våldtäkt

1200-K43169-12 Anmälan: Skadegörelse genom att Eddie kastat en sten genom en balkongruta till hans före detta flickvän Anna-Karins bostad.

1200-K21978-13 Anmälan: Misshandel
Eddies före detta flickvän Anna-Karin anmälde Eddie för misshandel och efter att han lämnat bostaden kastade han en sten mot hennes fönsterruta så rutan sprack. Dom. Eddie dömdes 2013 för skadegörelse efter att ha krossat rutan hos före detta flickvännen Anna-Karin. B 4641-12

K196800-21 Anmälan: Brott mot knivlagen, narkotikabrott eget bruk och innehav, rattfylleri. Enligt förundersökningsprotokollet framgår att misstanken gällande narkotikabrott och rattfylla lades ner.

Utöver detta har arkivet skickat tre stycken anmälningar där Eddie är målsägande. Dessa handlar om ofredande 2012, förlorat gods i form av hans plånbok 1997 samt olaga hot 1996. Dessa anmälningar finns att tillgå i sidomaterialet.

Han verkar ha gillat lite stölder, inbrott, våld och skadegörelse.
Citera
2026-02-08, 22:12
Medlem
afraidofmatss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
En sida som var intressant i FUP (stora filen) var sida 277 + 278.

Han verkar ha gillat lite stölder, inbrott, våld och skadegörelse.

En riktig charmputte...
Citera
2026-02-10, 22:31
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
En annan sak var det som stod sist i den största protokollbilagan (nr 3. RMV, Journaler mm).

Sida 378:

Citat:
Underrättelse/Delgivning jml RB 23:18a

Formalia i början men så skrev polisen:

Utredare kommer att delge Eddie protokollet på häktet Helsingborg. Protokollet lämnas ej ut till Eddie då det är sekretessbelagt.

Ska vi tolka det som att en utredare visade upp handlingarna på plats men att den misstänkte inte fick behålla handlingarna? Förstår inte riktigt, trodde det var en rättslig rättighet en misstänkte hade - att få ut allt som ingår i ett åtal?
Citera
2026-02-12, 17:44
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Jag gör ett försök att anropa skribenten Haaaaag som är duktig på juridik och gillar att förklara saker och ting. Vederbörande kanske har en tanke om det som jag citerade i mitt inlägg ovan.

Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
...
Citera
2026-02-12, 17:54
Medlem
Citat:
Jag gör ett försök att anropa skribenten Haaaaag som är duktig på juridik och gillar att förklara saker och ting. Vederbörande kanske har en tanke om det som jag citerade i mitt inlägg ovan.

Jag förstår inte riktigt frågan och hittar inte citatet du refererar till
Citera
2026-02-12, 17:56
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Jag förstår inte riktigt frågan och hittar inte citatet du refererar till

Du har länk till FUP lite högre upp i tråden. Där i bilagan jag beskrev hittar du texten.
Citera
2026-02-12, 18:14
Medlem
Citat:
En annan sak var det som stod sist i den största protokollbilagan (nr 3. RMV, Journaler mm).

Sida 378:

Ska vi tolka det som att en utredare visade upp handlingarna på plats men att den misstänkte inte fick behålla handlingarna? Förstår inte riktigt, trodde det var en rättslig rättighet en misstänkte hade - att få ut allt som ingår i ett åtal?

Du har faktiskt svaret i citatet "Underrättelse/Delgivning jml RB 23:18a". Rättegångsbalken 23 kap. 18a§ reglerar ju slutdelgivningen, som görs när polisen anser att förundersökningen är klar. I samband med detta har den tilltalade rätt att ta del av förundersökningen för att därefter ha möjlighet att begära kompletteringar. Detta görs alltså innan åtal väckts, vilket betyder att förundersökningssekretessen fortfarande gäller. Detta är anledningen till att den misstänkte delges protokollet, utan att det lämnas till honom.
Citera
2026-02-12, 18:21
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Du har faktiskt svaret i citatet "Underrättelse/Delgivning jml RB 23:18a". Rättegångsbalken 23 kap. 18a§ reglerar ju slutdelgivningen där den tilltalade har rätt att ta del av förundersökningen för att därefter ha möjlighet att begära kompletteringar. Detta görs alltså innan åtal väckts, vilket gör att förundersökningssekretessen fortfarande gäller. Detta är anledningen till att den misstänkte delges protokollet, utan att det lämnas till honom.

Jaha. Där kom du med att bra svar (som du brukar göra).

Då vill jag ställa några frågor: är det inte så att den som är misstänkt för ett brott har en fullständig rätt att även få ut handlingarna innan åtal? Inte bara att en utredare kommer dit och visar upp handlingarna och tar med sig luntan tillbaka.

Vad var åklagaren rädd skulle hända egentligen? Han satt ju häktad med restriktioner. Inte så att han hade kunnat springa runt på stan och tapetsera gator och torg med sekretesshandlingarna.

Eftersom det endast står så här får vi väl tolka det som att advokaten var den enda av de två som fick handlingarna i handen.
Citera
2026-02-12, 18:29
Medlem
Citat:
Jaha. Där kom du med att bra svar (som du brukar göra).

Då vill jag ställa några frågor: är det inte så att den som är misstänkt för ett brott har en fullständig rätt att även få ut handlingarna innan åtal? Inte bara att en utredare kommer dit och visar upp handlingarna och tar med sig luntan tillbaka.

Vad var åklagaren rädd skulle hända egentligen? Han satt ju häktad med restriktioner. Inte så att han hade kunnat springa runt på stan och tapetsera gator och torg med sekretesshandlingarna.

Eftersom det endast står så här får vi väl tolka det som att advokaten var den enda av de två som fick handlingarna i handen.

Nej. Så länge förundersökningssekretess råder så finns ingen sådan rättighet. Däremot händer det ju att man gör successiva delgivningar av förundersökningsprotokollet under förundersökningens gång. Men då är det ju på polis/åklagares egna bevåg.

Även om du är häktad med restriktioner så kan du ju vara dubbelbelagd, ha beviljad samsittning eller ingå i s.k restriktionsgrupp. Det är ju också så att kriminalvårdspersonal skulle kunna ta del av protokollet om det fanns i den misstänktes ägo.
Citera
2026-02-12, 18:33
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Nej. Så länge förundersökningssekretess råder så finns ingen sådan rättighet. Däremot händer det ju att man gör successiva delgivningar av förundersökningsprotokollet under förundersökningens gång. Men då är det ju på polis/åklagares egna bevåg.

Även om du är häktad med restriktioner så kan du ju vara dubbelbelagd, ha beviljad samsittning eller ingå i s.k restriktionsgrupp. Det är ju också så att kriminalvårdspersonal skulle kunna ta del av protokollet om det fanns i den misstänktes ägo.

Men menar du att den som är misstänkt och åtalas inte har rätt att få ut handlingarna sen heller? Det är ju en ganska grundläggande princip i ett rättssamhälle att man får läsa in sig och förbereda sitt försvar.

Man kan ju säga lite samma sak om advokaten också, någon av hans kollegor eller fru hade kunnat ta del av det sekretessbelagda protokollet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in