Citat:
Ursprungligen postat av
gubbrora
Bra att han skaffat sig ett riktigt jobb istället för att leka företagare och entreprenör
Huvudmän i Gusto d´Italia La Barca AB är just nu Elias Melki och André Hanna, dvs. samma personer som tillsammans med Paolo är likvärdiga (drygt 25 %) delägare/huvudmän i Fratelli di Pasta AB. Melki och Hanna äger/kontrollerar just nu mer än 25 % i den nya restaurangen, men mindre än 50 %. Min gissning är att Paolo äger en mindre andel av restaurangen nu i början (har ju just öppnat) p.g.a. att Melki och Hanna har varit huvudsakliga investerare i projektet. Genom att Paolo driver sitt koncept på restaurangen (vilket är uppenbart att han gör om man inte är blind), antar jag att ägarstrukturen kommer att se ut ungefär som i fallet Fratelli di Pasta när restaurangen etablerat sig, dvs. visat sig framgångsrik enl. Paolos koncept.
I min bok är detta ett helt normalt affärsupplägg, inte minst i restaurangbranschen. Oavsett vad man tycker i övrigt om Paolo kan man med fog påstå att han är företagare och entreprenör.