2026-02-08, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Vad jag har läst så är det en slags språkskola, som kombinerar språkundervisning med yrkesförberedande utbildningar. Låter som en bra skola att gå i som svensk i USA.

Var har du fått det ifrån?
Gå in på länken "New York School for English and Business" så får du se klientelet som går på denna Kalle Anka-skola, tillsammans med några flotta bilder på New York och Frihetsgudinnan. Finns flera stycken sådana här liknande 'institut' i New York. Absolut INTE en bra skola att gå i som något sånär funtad person, då den håller en låg kunskapsnivå men låter som en 'riktig' utbildning p.g.a. det hajpade namnet. Sådant smäller högt hemma i stugorna i Sverige, hos dem som inte vet bättre.

Låt dig inte luras av "business-delen", den har inget med affärsutveckling att göra utan består av lätt bokföring, grundkurs i Word, Excell och Poweropint, arkivering, kopiering, distribution etc. samt andra enklare kontorsgöromål. När en sådan här skola annonserar just 'business' så vet man. Ska man söka sig ett jobb inom affärsvärlden, pluggar man ekonomi, finans etc. på en högskola.
Senast redigerad av Detdundrar 2026-02-08 kl. 11:00.
Citera
2026-02-08, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
https://www.bing.com/ck/a?!&&p=0c3dec42a04407ad9c82187045b34eed781c8f4e49f 09de2d971b3f624d3075fJmltdHM9MTc3MDUwODgwMA&ptn=3& ver=2&hsh=4&fclid=1027446b-c2b4-61f1-0f4e-5291c3ae6093&u=a1aHR0cHM6Ly93d3cuYmluZy5jb20vYWxpb msvbGluaz91cmw9aHR0cCUzYSUyZiUyZnd3dy5ueWllYi5vcmc lMmYmc291cmNl PXNlcnAtbG9jYWwmaD1Hc3JiSW4lMmZtY1Jra2pxcVQ4T3pqel cxeUJyWlhGWEpqNkgzZ0RscVJwRGMlM2QmcD1sd19tYWdzbWx0 JmlnPUVGQzQ3MDBFMzUzRDQ2NjQ4RjcyNzJEMzMxNUMyODc4Jn lwaWQ9WU43MEY3RDJDNjAzOUYyNTcw

Varsågod! Titta på länken så får du mer information och litet bilder på dem som går på denna Kalle Anka-skola. Finns flera stycken sådana här liknande 'institut' i New York. Absolut INTE en bra skola att gå i som något sånär funtad person, då den håller en låg kunskapsnivå men låter som en 'riktig' utbildning pga det hajpade namnet. Sådant smäller högt hemma i ett land som Sverige, där man inte känner till detta.

Och? Sofia är ju svensk. Hon är inte amerikan.
Citera
2026-02-08, 11:02
Medlem
Citat:
Och? Sofia är ju svensk. Hon är inte amerikan.

Nej, just det. Varför skulle hon vara amerikan helt plötsligt? Jag har aldrig diskuterad hennes nationalitet. Hur tänker du här?

Jag svarade på ditt inlägg om den 'bra' skola hon sägs ha gått på i New York. Det är ju du som skriver att denna skola, som Sofia enligt uppgift ska ha gått på, är en bra skola och det är jag som berättar litet mer om den. Ville bara förklara för dig att detta inte är en meriterande eller ackrediterad skola utan utan mer som en kontorist/språkkurs.
Senast redigerad av Detdundrar 2026-02-08 kl. 11:59.
Citera
2026-02-08, 12:43
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knaseligas
Men hallå Lost, om det inte kommer fram någonting mer på S och Epstein så är det inte ett plus ett utan ett plus noll. För dig spelar det ingen roll om det finns mer att hämta eller ej eftersom du redan dömt eller dömer henne oavsett vad framtiden visar! Beställ en synundersökning och det säger jag i all välmening.
Hallå Knas Jag vet inte om du missförstår mig medvetet eller om du har problem med läsförståelsen men det jag menar med ett plus ett är att med tanke på Sofias historik och det som framkommit av kontakten med Epstein hittills så kan man knappast bli förvånad om mer framkommer. Eller hur?

Citat:
Ursprungligen postat av Knaseligas
Helt enig med dig avseende att vi kan inte ha företrädare för monarkin som skämmer ut sig - vi är helt överens där.
Och hur kan du då försvara Sofia?
Redan innan det här med Epstein så har hon skämt ut oss genom sina avklädda bilder som även övriga världen kunnat ta del av. Att vi har en Paradise hotel-deltagare och Slitz-modell som prinsessa och "kunglig höghet". Du tycker inte att det är olämpligt och pinsamt?
Citera
2026-02-08, 12:45
Medlem
Citat:
Nej, just det. Varför skulle hon vara amerikan helt plötsligt? Jag har aldrig diskuterad hennes nationalitet. Hur tänker du här?

Jag svarade på ditt inlägg om den 'bra' skola hon sägs ha gått på i New York. Det är ju du som skriver att denna skola, som Sofia enligt uppgift ska ha gått på, är en bra skola och det är jag som berättar litet mer om den. Ville bara förklara för dig att detta inte är en meriterande eller ackrediterad skola utan utan mer som en kontorist/språkkurs.

Du skrev att skolan kan låta bra för en svensk. Och då kontrade jag med att Sofia är svensk. Blev det tydligare så?

Exakt. Skolan är en språkskola och yrkesförberedande skola. Det är en bra skola att gå I om man som svensk tänker vara i USA ett kortare tag.
Citera
2026-02-08, 13:08
Medlem
Citat:
Du skrev att skolan kan låta bra för en svensk. Och då kontrade jag med att Sofia är svensk. Blev det tydligare så?

Exakt. Skolan är en språkskola och yrkesförberedande skola. Det är en bra skola att gå I om man som svensk tänker vara i USA ett kortare tag.

Men käre Gud. Att du orkar vrida till varje ord. Dessutom skriver du här om något du inte känner till.

Klart att namnet på denna skola låter flashigt och att det kan imponera på folk här hemma, medan det är inte mycket till skola.

Hur vet du att den är 'en bra skola att gå i om man som svensk tänker vara i USA en kortare tid'? Vad baserar du 'bra' på?

Där går ungdomar från världens olika hörn, så häng inte upp dig på just Sverige. Att Sofia sägs ha gått där är väl för att hon är svensk och tydligen behövde en engelskkurs m.m.

Jag kan tala om för dig att undervisningen ligger ungefär i nivå med en svensk nionde klass, möjligen.
Senast redigerad av Detdundrar 2026-02-08 kl. 13:40.
Citera
2026-02-08, 13:16
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Men käre Gud. Att du orkar vrida till varje ord. Dessutom skriver du här om något du inte känner till.

Klart att namnet på denna skola låter flashigt och att det kan imponera på folk här hemma, medan det är inte mycket till skola.

Hur vet du att den är 'en bra skola att gå i om man som svensk tänker vara i USA en kortare tid'? Vad baserar du 'bra' på?

Där går ungdomar från världens olika hörn, så häng inte upp dig på just Sverige. Att Sofia sägs ha gått där är väl för att hon är svensk och tydligen behövde en engelskkurs m.m.

Jag kan bara tala om för dig att undervisningen ligger ungefär i nivå med en svensk nionde klass, möjligen.

Ja, och det finns massor av sådana skolor i USA:s populära cities, som egentligen bara är till för att "studenterna" ska få studentvisa. Det är underförstått att det inte handlar om någon riktig undervisning. CSN betalar, och i många fall betalas de pengarna aldrig tillbaka av studenten. D.v.s.: du och jag betalar. Dessa skolor vet alltid vad maxbeloppet är, som man kan låna till för själva undervisningen (terminsavgiften) i respektive lands studiemedelssystem, och därför kostar undervisningen för en svensk medborgare alltid precis CSN:s maxbelopp.

Det förekommer i princip ingen undervisning, bara ett par timmar per dag för syns skull om ens det, och resten av tiden kan deltagarna i stället ägna sig åt den riktiga anledningen till att de kom till USA, d.v.s. festa, modella (eller försöka göra det), hora, jaga rika karlar...
Senast redigerad av Merwinna 2026-02-08 kl. 13:18.
Citera
2026-02-08, 13:22
Medlem
Citat:

Jag kan bara tala om för dig att undervisningen ligger ungefär i nivå med en svensk nionde klass, möjligen.

Det intressanta är väl vad hon läste på skolan och om detta har lett till hennes kontakt med ekonomen Barbro eller inte.

Sofia ville väl testa USA och då är det väl bra att gå en språkskola med yrkesförberedande utbildningar, innan man vet om USA är något att ha eller inte. Men du kanske tycker det låter rimligare att en 21 åring hoppar på läkarlinjen det första hon gör när hon kommer till USA.
Citera
2026-02-08, 13:44
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Säpo vet ju säkert redan om ifall det skulle finnas något graverande om S*fi* från 2005. Säpo gör gedigen säkerhetskontroll på de som ska gifta in sig i kungafamiljen, vilket S*fi* gjorde 2015.

Tack för att du meddelar oss detta men vet du hur noggrant man letade?

Citat:
Som jag skriver: Säpo gör en gedigen säkerhetskontroll på de som ska gifta in sig i kungafamiljen. Kvarvarande Epst*in filer lär inte visa något graverande om S*fi*. Säpo lär veta i så fall och ha informerat hovet innan bröllopet 2015, i så fall.

Nu förutsätter du återigen att de letade tillräckligt noga.

Vi ska samtidigt komma ihåg att Epst*in sparade enorma mängder kommunikation som e-post och meddelanden. Han rensade aldrig sina mejlkorgar.

Vem menar du har haft insyn i all denna kommunikation innan han greps 2019?

Citat:
Kvarvarande Epstein filer kan dock visa fler saker. Där vet vi ännu inte allt.

Vi vet alltså inte om det kommer fler avslöjanden?

Spännande ☺️

Citat:
Nope. Den är borttagen. Men där berättar Sofia och hennes vän om sitt festande och liv i USA. Som ett vanligt 20+ liv. Typ. Inget graverande.

Du hänvisar till en källa som är borttagen? Hur ska vi då kunna veta vad som stod där?

Man undrar dessutom varför den är borttagen? 🤔

Citat:
Nej, men Säpo har gjort en säkerhetskontroll av S*fi* inför bröllopet 2015.

Ja du har nämnt det ett par hundra gånger nu.

Om vi tittar på omfattningen av Epst*in-skandalen så har det nu även framkommit uppgifter om helt andra personer som haft viktiga höga poster, titta bara M*ndelson och Norges fd Statsminister som utreds för sin koppling till Epst*in.

Varför upptäckte ingen detta långt tidigare?
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2026-02-08 kl. 14:02. Anledning: Tillägg
Citera
2026-02-08, 13:47
Medlem
Citat:
Det intressanta är väl vad hon läste på skolan och om detta har lett till hennes kontakt med ekonomen Barbro eller inte.

Sofia ville väl testa USA och då är det väl bra att gå en språkskola med yrkesförberedande utbildningar, innan man vet om USA är något att ha eller inte. Men du kanske tycker det låter rimligare att en 21 åring hoppar på läkarlinjen det första hon gör när hon kommer till USA.

Jag orkar knappast svara dig.

Du kan inte välja om USA är något för dig. Det är USA som väljer om du är något för dem.

Då måste du uppfylla flera kriterier. Annars får du inte stanna.
Sofia hade inte dessa kriterier.

Dessutom 'hoppar' man väl bara inte in på läkarutbildning i USA. Det skulle väl f.ö. vara den absolut mest långsökta utbildningen för någon som Sofia.
Senast redigerad av Detdundrar 2026-02-08 kl. 14:06.
Citera
2026-02-08, 13:51
Medlem
Citat:
Nej, jag brukar vilja se bevis. Mer du som gillar att spekulera.

Om du har en god vän Jörgen. Och en samarbetspartner Arne. Och du låter dessa två träffas på restaurang och en filmpremiär, för att kanske samarbeta. Några år senare känner du fortsatt båda. Och Jörgen blir ihop med en prinsessa. Du blir stolt och vill skryta för Arne. Och gör det. Detta är inget konstigt. Barbros mail om Sofia ser skrytiga ut. Att Barbro är skrytig får stå för henne. Säger mer om henne än om Epstein och Sofis ytliga bekantskap.

Säpo vet ju säkert redan om ifall det skulle finnas något graverande om Sofia från 2005. Säpo gör gedigen säkerhetskontroll på de som ska gifta in sig i kungafamiljen, vilket Sofia gjorde 2015. MM var redan gift med Haakon (sedan 2001), när hon började umgås med Epstein kring 2011. Så där har du en stor skillnad.

Men kära du. Som jag skriver: Säpo gör en gedigen säkerhetskontroll på de som ska gifta in sig i kungafamiljen. Kvarvarande Epstein filer lär inte visa något graverande om Sofia. Säpo lär veta i så fall och ha informerat hovet innan bröllopet 2015, i så fall.

Kvarvarande Epstein filer kan dock visa fler saker om Trump med flera. Där vet vi ännu inte allt.

Nope. Den är borttagen. Men där berättar Sofia och hennes vän om sitt festande och liv i USA. Som ett vanligt 20+ liv. Typ. Inget graverande.

Nej, men Säpo har gjort en säkerhetskontroll av Sofia inför bröllopet 2015.
Du verkar ha stort förtroende för SÄPO. Jag var på en föreläsning med ett par gossar därifrån en gång. De gav ett lika naivt intryck som random sosse/miljöpartist.
Citera
2026-02-08, 13:59
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Nej, vad jag skriver är "det är som om de inte har kollat upp B*rbro".

Ingens fel. Lätt att missa att kolla upp folk som verkar reko och tom har samarbetat med handelshögskolan.

Så här skrev du tidigare.

Citat:
För hade de kollat upp B*rbro och sett att hon hängde med Epst*in, en dömd sexualförbrytare. Då hade nog inte B*rbro fått inbjudan.

Så, ja. Obegripligt att hon blev bjuden på bröllopet.

Du anser alltså att det är obegripligt att hon blev bjuden på bröllopet? Rätt uppfattat?

Citat:
Nope. Vet ej.

Du kan väl gissa vem du tror det var som ville att B*rbro skulle dyka upp som gäst på bröllopet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in