Citat:
Ursprungligen postat av
MickelMan
Är det sån här skit svensken lyssnar på?
Kollar varken på tv förutom nu när den står på här på jobbet eller lyssnar på radio och när man hör sån här skit så undrar man om det är något jävla fel på svensken. Fanns det verkligen ingenting bättre att komma med? (Har ej hört de övriga deltagarna).
Finns mycket intressant att titta på när det gäller musiksmak idag. Det som för 30 år sen inte alls gick hem, (Själlöst, politiskt bankrupt, och ytterst likalåtande) är idag förväntat.
Vi väljer att förenkla musiken, ta bort bryggor och mer avancerade låt struktur moment. Vi väljer att lägga allt på en väldigt specifik hook, (E I A E I E I eat it up, apt apt, oh no oh no oh nonononono, eller typ vad som helst av Olivia Rodriguez) En hook på max 30 sec. Designad för att kunna användas i memes. Vad vill vi skylla det här på? Många vill säga tiktok, men jag tycker det finns mer till det.
Det har blivit en stor kultur shift i världen, en shift där "det är inte så djupt" eller "låt folk tycka om saker". Där vi ska forma media och konst för att vara så enkelt att konsumera som möjligt, sanningen är, om vi skriven en låt som hatar på vänstern så är det ungefär hälften av alla i världen som inte kommer gilla låten.
Så vi gör media som inte gör det, eller så säljer vi idéen av att konsumera hjärndött istället "TÄNK INTE SÅ DJUPT". Då tjänar man ju faktiskt mer pengar. Något jag kan tycka är väldigt torrt. Vad är konst om det inte säger något? Men väldigt många idag håller inte med mig här. Musik har blivit sämre och tråkigare i dina och mina öron, inte för att unga idag inte har någon smak, utan för att unga idag konsumerar 100 ggr mer musik än vi gör.
Men även här skulle jag vilja lägga till "hava nagila"