2026-02-07, 19:30
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pazmatic
Jag menar ju det! Folk säger att dem inte vill betala för sådana som mig, samtidigt sitter dem och betalar kopiöst mycket mer för andra individer. Meningslösa offentliga jobb tex. Jag hade varit jäkligt nöjd med pengar till mat och vatten. Jag hade kunnat avstått all underhållning om det krävdes. Min kropp vill överleva, vare sig vad jag tycker om det. Det sista jobbet jag var på, min hastiga och impulsiva uppsägning gick ut över ALLA på jobbet, dem fick det skittufft att rätta upp det jag gjorde. Så att jag ska tvingas in i skiten går bokstavligen ut över alla andra. Det hade varit bäst för mig, för min omgivning och för samhället om jag bara kunnat fått lämnas utanför och ifred med en minimal mängd för att överleva. Tycker man att det är bättre att min "stackars mor" ska betala för mig istället för staten? Bara funderar. Eller ska sådana som mig, som inte platsar i samhället avrättas med pistol? Ni bestämmer, inte jag.

Nej du ska försörjas. Innnan psykreformen var det in på psyket direkt. Allt fixat. Du har där allt vad du behöver. Tak över ditt huvud och käk. Allt prima! Efter reformen var det mer eget ansvar, egen frihet. Man ska inte kunna stänga in medmänniskor bara sådär. Men se här exempel på en som vill det! Att det var bra förr.

Inte för att säga att du är något likt. Ta inte detta på fel sätt. Men Örebro mördaren Rickard Andersson var ju sådan. Han tyckte bara han skulle få bidrag och alla skulle lämna honom ifred. Jag menar jag är ok med det. Så länge det bara är just ett fåtal som absolut inta kan jobba pga fysiska eller psykiska skäll. Tom ok att ge dom mer så de får mjölk till kaffet.
Citera
2026-02-07, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eorga
Vad gör du om dagarna (eller nätterna) mer än att träna och gå ut med hundarna? Vad använder du övrig tid till?

Har du några intressen utöver gymmandet?

Du har ju lyckats ta körkort. Saknar du att ha bil? Eller kör du ändå - lånar din morsas bil?

Pimplar kaffe/te, tänker jävligt mycket, reflekterar på livet, lyssnar på intressanta podcasts, spelar dator, scrollar nätet, festar nån gång ibland fast slutat nu. Finns alltid nåt att göra. Det enda jag mår dåligt över är tanken att detta levnadssätt snart skulle vara slut.
Citera
2026-02-07, 19:31
Medlem
Nån har säkert redan skrivit det, men när nya lagen om aktiviteskrav för personer som uppbär f-stöd träder i kraft, så blir det ju inte sitta hemma och inkassera några pengar. Mest troligt krav på 40 tim/vecka i aktivitet så länge det inte finns läkarintyg på annat (och att man inte är 0-klassad).
Citera
2026-02-07, 19:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Nej du ska försörjas. Innnan psykreformen var det in på psyket direkt. Allt fixat. Du har där allt vad du behöver. Tak över ditt huvud och käk. Allt prima! Efter reformen var det mer eget ansvar, egen frihet. Man ska inte kunna stänga in medmänniskor bara sådär. Men se här exempel på en som vill det! Att det var bra förr.

Inte för att säga att du är något likt. Ta inte detta på fel sätt. Men Örebro mördaren Rickard Andersson var ju sådan. Han tyckte bara han skulle få bidrag och alla skulle lämna honom ifred. Jag menar jag är ok med det. Så länge det bara är just ett fåtal som absolut inta kan jobba pga fysiska eller psykiska skäll. Tom ok att ge dom mer så de får mjölk till kaffet.

R.A skulle egentligen varit sjukpensionär.
Men samhället är sjukt idag så folk blir inte det längre, om du inte har uppenbara fel och inte kan jobba.
Citera
2026-02-07, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews

Det är därför jag också frågade om jag har rätt att flytta in på nåt Gruppboende, LSS eller dylikt. Vet att det finns ett flertal sådana i min kommun. Eller ser jag för proper ut? Tyvärr ser jag utseendemässigt inte ut som ett miffo, är städad osv.

Annars hade man ju kunnat flyttat in på ett sådant boende, leva loppan, flörta lite med söta unga tjejer som jobbar där osv.

Ja, liknelsen är fan stor
Senast redigerad av Pazmatic 2026-02-07 kl. 19:47.
Citera
2026-02-07, 19:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Otto--75
Nån har säkert redan skrivit det, men när nya lagen om aktiviteskrav för personer som uppbär f-stöd träder i kraft, så blir det ju inte sitta hemma och inkassera några pengar. Mest troligt krav på 40 tim/vecka i aktivitet så länge det inte finns läkarintyg på annat (och att man inte är 0-klassad).

Vem ska stå för aktiviteterna, kommunerna kommer knappast ha plats för alla.
Citera
2026-02-07, 19:35
Medlem
Citat:
Jag vill inte för att jag inte kan. Dem går hand i hand. Man vill inte göra saker man inte klarar av. Jag mår endast extremt dåligt när jag jobbat, som sagt, inte uppskattat en sekund på något jobb. Aldrig uppskattat en lön, "gemenskap/samhörighet", mening etc på ett arbete. Bara ren tortyr. Som sagt, hade jag fått 1 miljon i månaden av att jobba ett vanligt kneg eller existensminimum i bidrag så hade jag valt bidraget. Så att jag slapp människor, vara låst osv.
Att inte uppskatta att jobba är inte nödvändigtvis samma sak som att inte klara av att jobba. När du säger att du mår extremt dåligt när du jobbat, hur har det yttat sig?
Har någon läkare gjort något uttalande kring din arbetsförmåga, tex när du blev diagnostiserad?
Citera
2026-02-07, 19:36
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Jag bryr mig inte om ditt så kallade "självrespekt" eller i att få "mer" utav det. Jag är vad jag är, och jag står fast vid den jag är. Folk kan se mig som en loser hur mycket dem vill, rör inte mig något. Varför skulle jag bry mig? Folk kan kalla mig snygg eller ful, duktig eller kass, det betyder inget i mina öron. Bara ljud utan värde.

Bryr du dig om din mammas åsikt då?
Du är ett utmärkt argument för att inte vilja skaffa barn. Om alla på förhand visste att deras barn skulle bli en evighetslång hemmasittare utan talang, förmåga eller vilja att vara självförsörjande och driva sitt eget hushåll så skulle antagligen inte en käft skaffa barn.
Citera
2026-02-07, 19:39
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Det är därför jag också frågade om jag har rätt att flytta in på nåt Gruppboende, LSS eller dylikt. Vet att det finns ett flertal sådana i min kommun. Eller ser jag för proper ut? Tyvärr ser jag utseendemässigt inte ut som ett miffo, är städad osv.

Annars hade man ju kunnat flyttat in på ett sådant boende, leva loppan, flörta lite med söta unga tjejer som jobbar där osv.

Just det. Säger ju att du nog inte är en person som är målet för den verksamheten...
Citera
2026-02-07, 19:40
Avslutad
Citat:

Jag misstänker att man kan ha tur och otur vad det gäller gruppboende. Och vill du verkligen ge upp kontrollen över ditt eget liv till personal som kan vara bra eller dålig? Och dessutom är såna boenden för folk som inte klarar att bo själva.
Citera
2026-02-07, 19:41
Medlem
Det här låter ju som en exakt livsbeskrivning av Richard Andersson
Citera
2026-02-07, 19:42
Medlem
Nu när AI verkligen kommit igång så dröjer det nog inte länge innan de flesta jobb tas över av datorer och staten tvingas införa medborgarlön. Ge det några år till bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in