2026-02-07, 19:24
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palmekulan
Jimmie swishade en symbolisk summa själv.

https://www.sverigesradio.se/artikel/jimmie-akesson-swishar-dumpen-efter-fortalsdomen

Många kommer nog sluta donera slantar till SD hädanefter.

Det var ju SDs partikassa som fick punga ut med 500.000 kr på det här röstfisket.

Jag hoppas att partiet har vett nog att stoppa detta innan det är för sent.
Citera
2026-02-07, 19:28
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Det är alltid Jimmie som är Sverigedemokraterna! Oavsett vad det gäller.
Visste du inte det...?

Jo, men jag tänkte att någon sur SD.anhängare skulle få berätta det i tråden.

En halv miljon till Dumpensara.

Vem blir nästa lyckliga vinnare i Jimmies godhetslotteri, där vinstpengarna betalas ut direkt ur partikassan?
Citera
2026-02-07, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Det är ytterst en fråga för SD:s medlemmar, och ingen annan.
Det var f.ö den frågan jag ställde redan i trådstarten!

(Det är f.ö både ironiskt och komiskt att Åkesson, och kanske även hans parti, på detta sätt indirekt hjälper Sara Nilsson med att att betala dels böter, dels skadestånd, till den förtalade pedofilen!)

Det är varken ironiskt eller komiskt.

Det är den situationen vi hamnar i tack vare nuvarande lagstiftning.
Det illustrerar varför den måste ändras.
Citera
2026-02-07, 19:30
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Som så många andra misstolkar du vad "ägnad att" betyder inom juridiken. Det har inget med intentioner eller avsikter att göra, utan betyder snarare "typiskt sett ger effekten att"

Den praktiska betydelsen av den formuleringen är bara att någon faktisk missaktning inte behöver ha skett, utan det är tillräckligt att det typiskt sett skulle bli följden. Jämför med bedrägeri där det måste ha skett en riktig skada för brottsoffret. Men det har inget men avsikt att göra.

Så det är inte det minsta konstigt att de dömdes för förtal enligt gällande lagstiftning och praxis.
Just därför borde lag och praxis ändras.
Citera
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Dumpens egentliga problem är att de nu har en dom emot sig, med villkorligt för ansvarige utgivaren. Det är känt att vissa pedofiler försöker infiltrera riksdagen och rättsväsendet och det händer mycket konstiga saker i vissa rättsfall. Och suspekta domare går speciella kurser för att få expertstatus på barns vittnesmål. Det som behövs är att riksdagen ändrar lagar.

Förtal innebär att någon utpekar en annan person som brottslig, klandervärd i sitt levnadssätt eller lämnar uppgifter som är ägnade att utsätta personen för andras missaktning. Men Dumpens syften är ju inte ägnade att utsätta pedofiler för missaktning utan att försvåra för dem att antasta barn, att leva ett dubbelliv där det blir möjligt.

Om man varnar folk för en bedragare så gör man det inte för att skada bedragaren utan just för att varna sin omgivning. Om bedragaren då anmäler en för förtal så ska åklagaren rimligen kunna bevisa att man hade syftet att skada bedragsren och inte att varna folk.

Man kan ju undra hur åklagare och domare agerade i Dumpens fall.

Fast är det verkligen någon åklagare inblandad i denna typ av civilmål?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jo, men jag tänkte att någon sur SD.anhängare skulle få berätta det i tråden.

En halv miljon till Dumpensara.

Vem blir nästa lyckliga vinnare i Jimmies godhetslotteri, där vinstpengarna betalas ut direkt ur partikassan?

Bästa Jimmie gjort på länge.

Nu kommer det kännas roligt att rösta på SD i valet i höst.
Citera
2026-02-07, 19:31
Medlem
Om pedofilen nu får en halv miljon i skadestånd så hoppas jag att någon driftig tar dom ifrån pedofilen omgående.
Citera
2026-02-07, 19:35
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Bästa Jimmie gjort på länge.

Nu kommer det kännas roligt att rösta på SD i valet i höst.

Ja du behöver inte vara ledsen för att den förtalade pedofilen skulle få vänta på sina pengar.

Det har Jimmiejouren löst snabbt med pengar ur SDs partikassa.
Citera
2026-02-07, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Bra initiativ såklart, men givetvis är det också ett röstfiske. Men faktiskt så tror jag SD är ärliga med sina intentioner, de är det enda parti som klivit fram i den här frågan. Så istället för att undra vad SD håller på med som stöttar Dumpens kamp mot pedofili, fråga istället varför de andra partierna kört huvudet i sanden.
Tja, det kan man nog undra över i andra trådar.

Jag kan från början erkänna att jag är väldigt negativt inställd till Dumpen. Inte för att jag stöttar gäddornas gärningar, utan för att jag helt enkelt inte tror på metoden, och även om jag hade trott på metoden tycker jag Dumpen sköter det på ett uselt sätt.

Men vi bortser från det och utgår från en version av mig som faktiskt gillar Dumpen i dess nuvarande form. Jag hade ändå inte stöttat SD i det här. Varför?
- Politiker ska inte lägga sig i individuella domar. Det står till och med i grundlagen att de inte får det. I och för sig så handlar den lagen mer om när en politiker försöker påverka domstolens utfall, och det är väl inte exakt det Jimmie gör här. Men jag tycker det är farligt nära.
- Jag tycker att det är högst tveksamt när politiker stöttar brottslig verksamhet, oavsett vad syftet är.
- Det blir rätt mycket hyckleri med tanke på att SD är bland de som hårdast driver att lagen minsann ska följas, men också för att han specifikt har kritiserat de som på olika sätt ekonomiskt stödjer brottslig verksamhet utan att begå brott själva. Vidare har de även varnat för klansamhällen med parallella och informella rättvisesystem.

Sen utöver det så är det ju lite humor i att det är tack vare Jimmies donation som peddot får sina pengar som Sara blir skyldig honom
Citera
2026-02-07, 19:37
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snickartasken
Om pedofilen nu får en halv miljon i skadestånd så hoppas jag att någon driftig tar dom ifrån pedofilen omgående.
Nej, en del har gått till Dumpensaras advokat också. Men godhetsknarkandet har kostat SDs partikassa 500.000 kr.

Om det var värt det vet bara Jimmie själv och hans väljare så klart!
Citera
2026-02-07, 19:39
Medlem
Dumpen har bidragit till att över 10 män tagit sina liv, känns väldigt dumt av ett riksdagsparti att gå ut och stötta en sån sida.
Citera
2026-02-07, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Just därför borde lag och praxis ändras.
Håller inte med. Skulle bli alltför lätt att använda kryphål då. Så fort du vill avslöja något om någon, linda bara in det i någon story som ger intrycket av att du ville personen väl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in