2026-02-03, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Firar ett år som nikotinfri nästa vecka. Jag vet inte hur mycket, men jag har definitivt gått upp i vikt under året. Och det är väl egentligen det enda problemet jag har upplevt sedan själva nikotinbegäret försvann efter ett par månader. Man vill ändå fortfarande ha någon slags kick och snabb tillfredsställelse, och då blir det mat. Godis, kex, snacks, ost, vad som finns hemma...

Fan, jag har förmodligen inte varit nikotinfri så här länge sedan början av 90-talet. Även om det dröjde innan jag blev vanesnusare så var det ju tjuvrökning, feströkning, festsnusning osv till och från i rätt många år med start på högstadiet.

Grattis, har med bara några veckor kvar sen ja tog en "skarp" snus minns inte dag exakt.

Använder dock nicoff igen sporadiskt efter återfall🫣 men hellre nicoff än en siberia😍

Viktuppgång även här med av småätande.

I brist på nikotin så tror jag sockret är en ersättare.
Citera
2026-02-03, 11:28
Medlem
Limma skinkbits avatar
Nu i vinter har jag märkt en ny hälsofördel, jag är inte lika torr i hyn längre! Tidigare vintrar har jag tidvis fan fjällat som en psoriasispatient.
Om den tidigare torrheten har berott på nikotinet vet jag givetvis inte säkert, men jag tycker vi kommer överens om att det är så!
Citera
2026-02-03, 11:33
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeventy4a
Grattis, har med bara några veckor kvar sen ja tog en "skarp" snus minns inte dag exakt.

Antar att du menar ett år. Meningen ovan verkar lite ofullständig.
Grattis tillbaka i så fall!

Tandköttet har förresten blivit bättre. Det är inte hundra återställt men inte alls lika inflammerat som för ett år sen. Var på slutet rätt känslig för varma drycker och stark mat samt att det lätt kunde börja blöda.
Citera
2026-02-03, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Antar att du menar ett år. Meningen ovan verkar lite ofullständig.
Grattis tillbaka i så fall!

Tandköttet har förresten blivit bättre. Det är inte hundra återställt men inte alls lika inflammerat som för ett år sen. Var på slutet rätt känslig för varma drycker och stark mat samt att det lätt kunde börja blöda.

Yes, 1år precis som dig snart.

Tandköttet är mycket bättre här med, får se hur det går hos tandis inom kort, tänker då på karies framför allt. Har inte lagat ett större hål på evigheter. Ligger iaf på nr1 på tandvårdsförsäkringen, än så länge🫣
Citera
2026-02-06, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ivanmakt
Har hållt upp ca 3 veckor nu.

Grymt jobbat hittills! Inte så mycket större symptom kvar nu eller?

Citat:
Ursprungligen postat av ivanmakt
Drack knappt te innan jag slutade. Men det är ett rätt bra substitut för snus. Rent teoretiskt finns det lite stimulerande ämnen och tycker man kan lura sig att man får en liten liten kick av det och ett vagt illamående som på något sätt tröstar. Du har även en ritual runt te, iallafall löste samt måste man sippa på det i början för det är varmt osv. Som den beroendepersonlighet jag är så blir det en väldig massa te just nu!

Lustigt att du säger det, tänkte liknande iom att jag planerade att skära ner på eller sluta med kaffe, för att förbereda liksom iom att kaffet triggar snussuget ganska mycket och inte är så bra att ösa på nå mängder av som det lätt blir om man ska försöka sluta snusa. Så jag köpte på mig en massa olika teer som verkade goda. Har nog 10+ sorter nu totalt med det jag hade innan haha!
Nästa steg blir att köpa en eller flera fina burkar i lagom storlek, lämplig för att förvara ett gäng påsar i om man enkelt vill kunna ta med till jobbet eller på resa.
Förutom själva snus-slutandet förstås. Den lilla detaljen!

Te är ju rena hälsokuren i jämförelse. Särskilt grönt te eller örtte. Man blir mer kissnödig dock märkte jag.
Citera
Igår, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iiiiih
Grymt jobbat hittills! Inte så mycket större symptom kvar nu eller?

Lustigt att du säger det, tänkte liknande iom att jag planerade att skära ner på eller sluta med kaffe, för att förbereda liksom iom att kaffet triggar snussuget ganska mycket och inte är så bra att ösa på nå mängder av som det lätt blir om man ska försöka sluta snusa. Så jag köpte på mig en massa olika teer som verkade goda. Har nog 10+ sorter nu totalt med det jag hade innan haha!
Nästa steg blir att köpa en eller flera fina burkar i lagom storlek, lämplig för att förvara ett gäng påsar i om man enkelt vill kunna ta med till jobbet eller på resa.
Förutom själva snus-slutandet förstås. Den lilla detaljen!

Te är ju rena hälsokuren i jämförelse. Särskilt grönt te eller örtte. Man blir mer kissnödig dock märkte jag.

Nej det är rätt lugnt med suget nu faktiskt. Nu är det bara att inte slinka dit igen. Ja te är ju inte samma koppling till snus. Har svart (english breakfast), grönt och matcha te hemma nu att varva med. När är det dags för snus-stopp för dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in