2026-01-26, 22:46
Medlem
Har hållt upp ca 3 veckor nu. Det är inte min första sluta snusa rodeo.
Några grejer som jag tycker hjälper:
1. Starka mint-tuggummi (i den akuta fasen)
2. Te (som permanent substitut)

Drack knappt te innan jag slutade. Men det är ett rätt bra substitut för snus. Rent teoretiskt finns det lite stimulerande ämnen och tycker man kan lura sig att man får en liten liten kick av det och ett vagt illamående som på något sätt tröstar. Du har även en ritual runt te, iallafall löste samt måste man sippa på det i början för det är varmt osv. Som den beroendepersonlighet jag är så blir det en väldig massa te just nu! Ska testa fler sorter framöver just nu Icas svarta löste. Nämnde jag att det är väldigt mycket billigare än snus med??
Citera
2026-01-28, 15:05
Medlem
Nu kör vi igen! Har varit snusfri i ca 30 min nu och känner mig än så länge stabil. Sulade alla doser rakt ner i papperskorgen och de stannar där. Kommer inte börja rota upp dem utan de åker med ut till sopptunnan sen.
Hur tycker ni Onico funkar? Blev helt vansinig på skiten senast , det irriterade mer än gjorde någon nytta. Funtar på att pröva nu igen alt gör egna påsar med ingefära. Varför säljs inte det , funkar ju typ bättre än växtfibrer och skiten som de proppar i nikotonfritt snus! Ser ni - nu börjar abstinensen komma och jag börjar lacka på allt. Sen kommer frugan hem snart och barnen och jävlar vad jag kommer snea
Citera
2026-01-29, 19:30
Medlem
Limma skinkbits avatar
Firar ett år som nikotinfri nästa vecka. Jag vet inte hur mycket, men jag har definitivt gått upp i vikt under året. Och det är väl egentligen det enda problemet jag har upplevt sedan själva nikotinbegäret försvann efter ett par månader. Man vill ändå fortfarande ha någon slags kick och snabb tillfredsställelse, och då blir det mat. Godis, kex, snacks, ost, vad som finns hemma...

Fan, jag har förmodligen inte varit nikotinfri så här länge sedan början av 90-talet. Även om det dröjde innan jag blev vanesnusare så var det ju tjuvrökning, feströkning, festsnusning osv till och från i rätt många år med start på högstadiet.
Citera
2026-01-29, 19:37
Medlem
bogerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Firar ett år som nikotinfri nästa vecka. Jag vet inte hur mycket, men jag har definitivt gått upp i vikt under året. Och det är väl egentligen det enda problemet jag har upplevt sedan själva nikotinbegäret försvann efter ett par månader. Man vill ändå fortfarande ha någon slags kick och snabb tillfredsställelse, och då blir det mat. Godis, kex, snacks, ost, vad som finns hemma...

Fan, jag har förmodligen inte varit nikotinfri så här länge sedan början av 90-talet. Även om det dröjde innan jag blev vanesnusare så var det ju tjuvrökning, feströkning, festsnusning osv till och från i rätt många år med start på högstadiet.

Det får du fira med en snus!
Citera
2026-01-29, 19:39
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bogert
Det får du fira med en snus!

Bra idé, det ska jag göra.

Citera
2026-01-29, 21:05
Medlem
Funderar på att ge det ett försök att klippa med snuset. Är 6 dagar rökfri och skulle vilja klippa snuset också, gör det cold turkey isåfall. Har slutat förr men slutar alltid med att jag börjar igen efter ett tag. Har inte tagit snus på drygt 1 timme, återkommer i tråden om jag fortsätter på den inslagna vägen.
Citera
2026-01-29, 21:08
Medlem
BalduinGrollers avatar
Snus är bra. Sluta sluta snusa!
Citera
2026-01-29, 21:14
Medlem
Bikten kommer här. Dag 74 nu. Snusade i 15 år. Hade en konstig början på den här resan. Det var som att jag inte riktigt hade bestämt mig när jag slutade och lurade mig själv att det bara var ett test, att jag när som helst kunde gå tillbaka. Det gjorde det mindre allvarligt på något vis. Hade också en jävla massa tandsten som skulle tas bort vid två tillfällen, med två veckors mellanrum. Kunde ju inte säga första gången att jag inte snusar och komma andra gången och säga att jag snusar. Tips: boka in massa tandläkartider i början för lite extra press.

Jobbigt i början, var det i alla fall. Gav mig själv fri lejd på godis och annat skräp, även onico. Ökat kaffekonsumtionen. Pillade enormt med onico första månaden, speciellt vid ölintag. Lagt ner med det nu. Tänkte på snus varje vaken minut fram till dag 60 ungefär och nu, nån vecka senare kommer jag på mig själv med att inte ha tänkt på snus på några timmar. Jag glömmer bort det och när jag väl kommer på det är det så skönt att inte behöva pilla in nå grejer i munnen hela tiden. Däremot är jag för jävla uttråkad. Läst mycket här i tråden och det verkar ju vara vanligt. Antar att jag behöver fler naturliga källor till dopamin? Tidigare kunde jag väl ligga hemma en hel dag och känna mig ganska nöjd med mig själv för att jag snusat en dosa dopamin. Nu kanske jag behöver ge mig ut och, inte vet jag. Dreja eller snickra eller nåt.
En annan jobbig (och skön) grej är att jag känner mig så ren. I munnen, men också kring mitt generella hälsotillstånd. Ska jag vara nån renlevnadstönt som tänker på fiberintag och marklyft? Som tittar snett på nån som röker på gatan? Har alltid känt att snuset "smutsat" ned mig på ett bra sätt, som att det gav mig en last som skulle gjort mig mer.. sympatisk? Äh jag vet inte. Det är bara lögn. Saknar fan inte snuset på det stora hela. Tror mycket på att man ska passera årsstrecket för att kunna räkna sig som fri. Vi får se!
Citera
2026-01-29, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solimann
Funderar på att ge det ett försök att klippa med snuset. Är 6 dagar rökfri och skulle vilja klippa snuset också, gör det cold turkey isåfall. Har slutat förr men slutar alltid med att jag börjar igen efter ett tag. Har inte tagit snus på drygt 1 timme, återkommer i tråden om jag fortsätter på den inslagna vägen.

Kör! Efter någon månad tittar du tillbaka och undrar hur fan du kunde hålla på o pilla med tobak dagarna i ända. Du klarar detta.
Citera
2026-01-29, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duvan0049
Kör! Efter någon månad tittar du tillbaka och undrar hur fan du kunde hålla på o pilla med tobak dagarna i ända. Du klarar detta.
Haha ledsen att göra dig besviken men jag tryckte in en trippelprilla för en kort stund sen 😂 är inte riktigt motiverad för tillfället (även om det är lite av en ursäkt) men känns skönt att jag har klippt ciggen iallafall.
Citera
2026-02-01, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ivanmakt
Har hållt upp ca 3 veckor nu. Det är inte min första sluta snusa rodeo.
Några grejer som jag tycker hjälper:
1. Starka mint-tuggummi (i den akuta fasen)
2. Te (som permanent substitut)

Drack knappt te innan jag slutade. Men det är ett rätt bra substitut för snus. Rent teoretiskt finns det lite stimulerande ämnen och tycker man kan lura sig att man får en liten liten kick av det och ett vagt illamående som på något sätt tröstar. Du har även en ritual runt te, iallafall löste samt måste man sippa på det i början för det är varmt osv. Som den beroendepersonlighet jag är så blir det en väldig massa te just nu! Ska testa fler sorter framöver just nu Icas svarta löste. Nämnde jag att det är väldigt mycket billigare än snus med??

Grattis och riktigt bra jobbat! Bra substitut också ☺️ Jag tuggade väldigt mycket tuggummi i början, fick nästan kramp i käkarna..

Innan jag slutade var det bästa jag visste att dricka te och snusa, det var som en mysig ritual för mig. När jag slutade tappade jag lusten på te, det kändes så tråkigt utan snusen.. Nu 7 månader senare älskar jag te igen. Min absoluta favorit är roobis apelsin löste, den är magiskt god 😍
Citera
2026-02-01, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvindsackordet
Grattis och riktigt bra jobbat! Bra substitut också ☺️ Jag tuggade väldigt mycket tuggummi i början, fick nästan kramp i käkarna..

Innan jag slutade var det bästa jag visste att dricka te och snusa, det var som en mysig ritual för mig. När jag slutade tappade jag lusten på te, det kändes så tråkigt utan snusen.. Nu 7 månader senare älskar jag te igen. Min absoluta favorit är roobis apelsin löste, den är magiskt god 😍

Hade nog fördel av att jag knappt drack te när jag snusade. Får testa rooibos nån dag just nu svart te, gillar tanken på att det finns iaf koffein så man kan jaga draken 😎
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in