2026-02-07, 13:50
Medlem
Dem säger oftast bara "Jag kan inte hjälpa dig, ring vårdcentralen" och tar ut en faktura på 200 kr. De är under utredning:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/svt-granskar-natlakarna-hanvisar-till-vardcentral-tar-anda-betalt

Att tips folk om att dricka varma drycker(huskurer) och sådant kan man få reda på genom google. Att få tipset om att gå till VC kan man ringa 1177 för, det är gratis.

Jag själv åkte just på att betala en stor summa för "besök" där jag inte fick någon form av hjälp, bara hänvisad till VC. Där jag heller inte fick någon hjälp men det är off topic. Jag bestred först fakturorna som gick till kronofogden(är snart av med asen så skönt) men efter påtryckning från familjemedlem om att det kan gå till domstol osv och bli ännu dyrare ändrade jag min inställning till att jag accepterar det, orkar inte hålla på att krångla med den skiten. Det får dras på löneutmätningen, bara ett par månader kvar.

Med det sagt, jag hoppas dem åker dit så det skriker om det. Om dem inte gör det, ska jag göra det till mitt livs uppdrag att sänka appjävlarna i graven och jag saknar spärrar och skiter i om jag åker in igen. Det är MYCKET enkelt då att svartmåla och... plocka bort en av konkurrenterna ur markaden när man har alla metoder, hur grisiga dem än är, till sitt förfogande.

Fatta hur mycket pengar dem tjänar. Typ 90% är en jävla påskkärring med huckla på skallen så jag tror inte ens det är riktiga läkare som jobbar där utan billig arbetskraft för att hänvisa folk till VC och ta ut en summa för det, vi snackar miljoner i pengar dem tjänat på det.

Edit: Snälla MODs, om tråden är felplacerad låt den vara kvar men flytta på den ge mig en varning om ni vill, men låt den vara kvar. För folk behöver varnas för dessa scamföretag.
Senast redigerad av No6 2026-02-07 kl. 13:57.
Citera
2026-02-07, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av No6
men efter påtryckning från familjemedlem om att det kan gå till domstol osv och bli ännu dyrare ändrade jag min inställning till att jag accepterar det, orkar inte hålla på att krångla med den skiten.

Ja den som förlorar målet får ju betala alla kostnader, inklusive advokatkostnader mm.
Men å andra sidan, om detta inte blir prövat så lär dom fortsätta.

Kronofogden får bara driva in det om det är så att ni är överrens om att du är skyldig pengarna.
Annars så ska det ju till domstol först.
Citera
2026-02-07, 14:12
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Dem säger oftast bara "Jag kan inte hjälpa dig, ring vårdcentralen" och tar ut en faktura på 200 kr. De är under utredning:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/svt-granskar-natlakarna-hanvisar-till-vardcentral-tar-anda-betalt

Att tips folk om att dricka varma drycker(huskurer) och sådant kan man få reda på genom google. Att få tipset om att gå till VC kan man ringa 1177 för, det är gratis.

Jag själv åkte just på att betala en stor summa för "besök" där jag inte fick någon form av hjälp, bara hänvisad till VC. Där jag heller inte fick någon hjälp men det är off topic. Jag bestred först fakturorna som gick till kronofogden(är snart av med asen så skönt) men efter påtryckning från familjemedlem om att det kan gå till domstol osv och bli ännu dyrare ändrade jag min inställning till att jag accepterar det, orkar inte hålla på att krångla med den skiten. Det får dras på löneutmätningen, bara ett par månader kvar.

Med det sagt, jag hoppas dem åker dit så det skriker om det. Om dem inte gör det, ska jag göra det till mitt livs uppdrag att sänka appjävlarna i graven och jag saknar spärrar och skiter i om jag åker in igen. Det är MYCKET enkelt då att svartmåla och... plocka bort en av konkurrenterna ur markaden när man har alla metoder, hur grisiga dem än är, till sitt förfogande.

Fatta hur mycket pengar dem tjänar. Typ 90% är en jävla påskkärring med huckla på skallen så jag tror inte ens det är riktiga läkare som jobbar där utan billig arbetskraft för att hänvisa folk till VC och ta ut en summa för det, vi snackar miljoner i pengar dem tjänat på det.

Edit: Snälla MODs, om tråden är felplacerad låt den vara kvar men flytta på den ge mig en varning om ni vill, men låt den vara kvar. För folk behöver varnas för dessa scamföretag.
En annan aspekt på det här är att "nätläkarna" belastar vårdcentralernas ekonomi.
När en massa mindre begåvade individer använder nätläkarna i stället för att kontakta sin lokala vårdcentral, eller ringa 1177 som är gratis, får vårdcentralerna betala för "nätbesöken" utan att dom har någon kontroll över detta.
HELT idiotiskt om någon frågar mig, hur fan kan privatpersoner få belasta vårdcentralernas ekonomi utan att det först ges tillåtelse till det eller kontrolleras på något vis?

Naturligtvis är detta en scam och ett sätt att utan relevans tjäna grova pengar, bara för att det går att göra det.
https://www.google.com/search?
https://www.expressen.se/debatt/natlakarna-flyttar-for--att-utnyttja-kryphal-/
q=belastar+n%C3%A4tl%C3%A4karna++v%C3%A5rdcentrale rnas+ekonomi%3F&sca_esv=b21dda8be8fa643d&biw=1280& bih=559&ei=FziHafPCBKazwPAPtuX74Ag&ved=0ahUKEwizqv i8uMeSAxWmGRAIHbbyHowQ4dUDCBM&uact=5&oq=belastar+n %C3%A4tl%C3%A4karna++v%C3%A5rdcentralernas+ekonomi %3F&gs_lp=Egxnd3Mtd2l6LXNlcnAiMWJlbGFzdGFyIG7DpHRs w6RrYXJuYSAgdsOlcmRjZW50cmFsZXJuYXMgZWtvbm9taT8yBx AhGK ABGAoyBxAhGKABGAoyBxAhGKABGAoyBxAhGKABGApIs3tQ-C1Yq3dwAngAkAEAmAFqoAHNA6oBAzUuMbgBA8gBAPgBAZgCBqA C-g LCAgoQABiwAxjWBBhHwgIIEAAYogQYiQXCAgUQABjvBZgDAIgG AZAGBZIHAzUuMaAHhxmyBwMzLjG4B_ACwgcFMC41LjHIBw-ACA A&sclient=gws-wiz-serp
Citera
2026-02-07, 14:58
Medlem
Citat:
Hoppas denna tråden blir stor, bara det kommer göra att folk slutar använda skiten.

Ja, jag vet att jag var en idiot som använde apparna. Helt rätt. Nu ska samma idiot göra det till sitt livs uppdrag att sänka dem, allihop. Inte den ekonomiska vägen såklart, för jag är en patetisk nolla som hamnat på Kronofogden. Finns andra sätt att "göra reklam" för och sprida om blufföretag.

Ja exakt, och jag har redan betalat stora pengar till domstol, advokat, skadestånd osv så jag hade ingen lust att öppna den dörren så att säga. Det var bland annat så jag hamnade på KF. Det var en relativt "liten" summa men om man tänker att alla personer får betala det, snackar vi nog miljonbelopp.

Hade ingen aning om det att Vårdcentralerna betalar apparna heller. Dem är nog inte heller så glada.

De har väl sin plats för en 1a bedömning av något som eg inte är akut på något sätt. Det är väl ungefär det.
Sen kan man ju använda dom för att göra enkla repetitiva saker som eg borde klaras av via ett samtal, men nu ser det ut som det gör.

Kan dock tänka mig att varannat möte är helt i onödan och rent slöseri med resurser.
Citera
2026-02-07, 15:00
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Hoppas denna tråden blir stor, bara det kommer göra att folk slutar använda skiten.

Ja, jag vet att jag var en idiot som använde apparna. Helt rätt. Nu ska samma idiot göra det till sitt livs uppdrag att sänka dem, allihop. Inte den ekonomiska vägen såklart, för jag är en patetisk nolla som hamnat på Kronofogden. Finns andra sätt att "göra reklam" för och sprida om blufföretag.

Ja exakt, och jag har redan betalat stora pengar till domstol, advokat, skadestånd osv så jag hade ingen lust att öppna den dörren så att säga. Det var bland annat så jag hamnade på KF. Det var en relativt "liten" summa men om man tänker att alla personer får betala det, snackar vi nog miljonbelopp.

Hade ingen aning om det att Vårdcentralerna betalar apparna heller. Dem är nog inte heller så glada.

Det är mkt man skulle kunna reagera på som är märkligt. Exempelvis om du besöker akuten och blir inskriven där så får du betala 400 kr. Beskedet kan dock bli "nä det här får du vända dig till vårdcentralen med, det är på primärvårdsnivå" och när du då söker på vårdcentralen får du betala 200kr till. Man kan tycka att en avgift per besvär och tillfälle vore rimligast. Många gånger har patienterna bollats runt också, kontaktat kanske 1177 men också min doktor eller kryh och sedan hänvisats till akuten som hänvisar till vårdcentral osv. Knodd är också ett dylikt företag som hänvisar väldigt många till vård.

Jag tror att vi har för många digitala lösningar. Bättre att ha en väg in som funkar till vårdcentralen, och titta på fler patienter istället.
Citera
2026-02-07, 15:13
Medlem
tjabolitos avatar
1177 lurar folk. Inte dom du säger
Citera
2026-02-08, 00:49
Medlem
trottwells avatar
Citat:

"Jag själv åkte just på att betala en stor summa för "besök" där jag inte fick någon form av hjälp, bara hänvisad till VC. "

Hur mycket betalade du?
Senast redigerad av trottwell 2026-02-08 kl. 01:16.
Citera
2026-03-10, 15:36
Medlem
Bedragerskas avatar
Min Doktor får skriftlig varning efter granskning
Citat:
Region Sörmland återkallar godkännandet av den digitala vårdgivaren Blodtrycksdoktorn som underleverantör till vårdcentralen Min Doktor. Samtidigt får vårdcentralen också en skriftlig varning, det framgår i ett pressmeddelande från regionen under tisdagen.
Citat:
Beslutet kommer efter att regionen låtit en extern part granska Blodtrycksdoktorn genom att gå igenom ett stort antal patientjournaler. Granskningen visade att majoriteten av besöken inte följde hälso- och sjukvårdens riktlinjer och det kunskapsstöd som finns.
[…] Att godkännandet dras tillbaka innebär att Blodtrycksdoktorn inte längre kan fakturera andra regioner för besök via region Sörmland.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/min-doktor-far-skriftlig-varning-efter-granskning
Citera
2026-03-10, 15:44
Medlem
engammalfisks avatar
Säg till kronofogden att du inte godkänner debiteringen, de flesta hatar kanske kronofogden men de var trevliga mot mig och förverkade vad en kommun ville ha från mig då valde de som ville ha pengar från mig att inte gå vidare till domstol, där hade jag vunnit.

Efter allt hemskt de gjort mot folk & sitt rykte var det lite lustigt att de var bästa & trevligaste jag pratat med via en telefon.
Citera
2026-03-10, 15:50
Medlem
engammalfisks avatar
Sverige är en rätts-stat där advokat är gratis för privatpersoner men inte för företag så kör på.
Citera
2026-03-17, 20:04
Medlem
Citat:

Håller helt med. Jätteviktig tråd och ämne. Tag inte bort detta.

6-7 av alla samtal de privata vårdapparna handlägger utgörs av hänvisningar till fysisk vårdenhet. Det räcker med en enkel googling, ringa 1177 och/eller vårdcentralernas egna rådgivningsfunktioner, för att bli medventen om vilken vårdinstans man skall söka beroende på vilket symtom man uppvisar/har.

De är i princip karta och kompass. Okej, men "cut out the middle man" som man säger, och som i det här fallet är helt onödig och ej uppfyller någon vidare funktion, eller ens är högkvalitativ vård, och skaffa din egen karta och kompass.
Senast redigerad av pittbrad 2026-03-17 kl. 20:22.
Citera
2026-03-17, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bedragerska
Min Doktor får skriftlig varning efter granskning

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/min-doktor-far-skriftlig-varning-efter-granskning

Det har Kry och Doktor.se också fått:

https://www.dagensmedicin.se/vardens-styrning/juridik/efter-granskningarna-varning-men-inget-vite-for-kry-och-doktorse/

https://www.gp.se/politik/kry-och-doktorse-varnas-vgr-hotar-region-sormland.6a1d1925-0184-4581-b71c-640302daa240

I övrigt:

https://www.instagram.com/reel/DRPaFUOCAaw/

https://www.dn.se/sverige/region-vill-se-aterkrav-pa-hundratals-miljoner-fran-natlakare/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in