2026-02-06, 13:43
Medlem
Knappast.......s avatar
Jag undrar om man tar det så seriöst verkligen med gilla-markeringar. Bevisbördan måste ju vara svår. I alla fall om det ska röra sig om ett brott och bli dömd.
Min man lånar min mobil ibland för att läsa på X t.ex, och jag vet att han gillat nåt enstaka inlägg från mitt konto (han har inga sociala medier och är ok) Men tipsa N kan man ju göra, eller anmäla själv.
Senast redigerad av Knappast....... 2026-02-06 kl. 13:49.
Citera
2026-02-06, 13:56
Avstängd
insekternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knappast.......
Jag undrar om man tar det så seriöst verkligen med gilla-markeringar. Bevisbördan måste ju vara svår. I alla fall om det ska röra sig om ett brott som kvinnofridskränkning.
Min man lånar min mobil ibland för att läsa på X t.ex, och jag vet att han gillat nåt enstaka inlägg från mitt konto (han har inga sociala medier och detta är helt)

Som sagt, tror inte det prövats som ”eget brott” men som stödbevisning för att kunna bevisa uppsåt. Man får ju också tänka på att A inte gillade kränkande kommentarer på någon annans inlägg utan kommentarer på sitt eget inlägg.

Instagram har väl dessutom funktionen att kommentarer som gillas av författaren till inlägget visas överst och markeras som ”författaren gillar detta”? Det spelar roll för då har gillamarkeringwn inneburit att sprida det som står i kommentaren och just ”delande”/”ombpublicering” av kränkande uppgifter har man kommit fram till är olagligt.
Citera
2026-02-06, 14:01
Medlem
Knappast.......s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insekterna
Som sagt, tror inte det prövats som ”eget brott” men som stödbevisning för att kunna bevisa uppsåt. Man får ju också tänka på att A inte gillade kränkande kommentarer på någon annans inlägg utan kommentarer på sitt eget inlägg.

Instagram har väl dessutom funktionen att kommentarer som gillas av författaren till inlägget visas överst och markeras som ”författaren gillar detta”? Det spelar roll för då har gillamarkeringwn inneburit att sprida det som står i kommentaren och just ”delande”/”ombpublicering” av kränkande uppgifter har man kommit fram till är olagligt.
Okej. Ja, det kanske skulle tas på allvar då.
Citera
2026-02-06, 19:53
Medlem
Andreas ska ta bort en kommentar så fort han ser den, om den är olämplig eller går på personangrepp. I synnerhet på ett offentligt konto. Att han gillar den visar på att han inte tog sitt ansvar utan medverkade till spridningen av sexuellt nedsättande kommentarer och pekade mer eller mindre ut Nicci som att hon säljer sex för pengar. Det kan vara straffbart. Ligger iaf på gränsen.
Men att anmäla hit och dit gör ingen lyckligare. Han vägrade ta sitt ansvar under två år och jag tror inte han kommer göra sitt ansvar långrandigt. Han virar in sig i offerkoftan och ger sig av så snart han fattar att han måste lägga ner energi och hjärta i umgänget med dottern.
Citera
2026-02-07, 04:28
Medlem
Nu ryktas det om att V varit otrogen strax efter barnet föddes
Citera
2026-02-07, 11:53
Avstängd
BluePonyGirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notme12

Var ryktas det om detta, menar du?
Citera
2026-02-07, 11:58
Avstängd
BluePonyGirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A-EZz
Andreas ska ta bort en kommentar så fort han ser den, om den är olämplig eller går på personangrepp. I synnerhet på ett offentligt konto. Att han gillar den visar på att han inte tog sitt ansvar utan medverkade till spridningen av sexuellt nedsättande kommentarer och pekade mer eller mindre ut Nicci som att hon säljer sex för pengar. Det kan vara straffbart. Ligger iaf på gränsen.
Men att anmäla hit och dit gör ingen lyckligare. Han vägrade ta sitt ansvar under två år och jag tror inte han kommer göra sitt ansvar långrandigt. Han virar in sig i offerkoftan och ger sig av så snart han fattar att han måste lägga ner energi och hjärta i umgänget med dottern.

Är det inte brottligt så är det åtminstone oetiskt och något som tyvärr talar för hur han ser på N*cc*. Tror han avsade sig chansen till den gemensamma vårdnaden där.

Hoppas för barnets skull att han står ut under perioden de har umgänge med umgängesstödjare och att han förstår i förväg att umgänget inte kommer innebära att barnet automatiskt tyr sig till honom. Vad man än tycker om det som varit är han trots allt en främling för barnet och det är inte alla som fixar varken insikten eller upplevelsen om att ens barn kanske kommer vara livrädd för en de första gångerna man ses.
Citera
2026-02-07, 12:51
Avstängd
Fick lite skvaller nyss om att Nicci har överklagat åklagarens nedläggningsbeslut. 👍🏻 sen vet jag inte hur lång tid det brukar ta innan det kommer beslut om ifall förundersökningen tas upp men det kommer vi såklart få höra om det händer

Vad avgör om man tar upp en förundersökning igen eller inte?
Citera
2026-02-07, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jullejulle
Fick lite skvaller nyss om att Nicci har överklagat åklagarens nedläggningsbeslut. 👍🏻 sen vet jag inte hur lång tid det brukar ta innan det kommer beslut om ifall förundersökningen tas upp men det kommer vi såklart få höra om det händer

Vad avgör om man tar upp en förundersökning igen eller inte?

Om en annan åklagare omprövar beslutet och det räcker för åtal.
Citera
2026-02-07, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notme12

Då ska han återhämtat sig från influensan ruskigt fort, och vara dummare än tåget och intelligent som en amöba. Så vad skulle den sk otroheten bestå av?
Citera
2026-02-07, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BluePonyGirl
Var ryktas det om detta, menar du?

Karlstad.

Citat:
Då ska han återhämtat sig från influensan ruskigt fort, och vara dummare än tåget och intelligent som en amöba. Så vad skulle den sk otroheten bestå av?

Är väl en tolkningsfråga vad "strax efter" innebär. Har ingen info kring vilket typ av otrohet dock
Citera
2026-02-07, 13:30
Avstängd
Citat:

🧐 Ja nu är det ju som är att det är ett rykte om ett rykte. Ett dåligt rykte med andra ord….

Ska man sprida såna rykten får man nog leverera lite mer detaljer om vad man hört.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in