2026-02-06, 15:12
Medlem
otellos avatar
Jag kontrar genom att ha mycket bankaktier.
Citera
2026-02-06, 15:13
Avstängd
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Jag kontrar genom att ha mycket bankaktier.

Exakt. Jag tänkte skriva detsamma.

PS Jag köpte Bofors (BAE Systems Bofors) för ett par år sedan. Mitt livs bästa investering!

Aktien har stigit med 480 %! Fem gånger insatsen. 100 tkr blev en halv miljon!
Senast redigerad av Comitium 2026-02-06 kl. 15:20.
Citera
2026-02-06, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag har fortfarande en bankman ”kvinna” och jag har haft samma i drygt 10 år. Kan skicka meddelanden eller ringa henne direkt så har exakt den kontakten du vill ha.
Vill jag boka ett möte med henne på plats så går även det.
Har flyttat lånen från denna bank men har fortfarande kvar sparandet där.
Låter bra
Är det en av de stora bankerna eller en liten
Citera
2026-02-06, 23:11
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Låter bra
Är det en av de stora bankerna eller en liten

Nordea, så en av de stora.
Har varit kund där sen jag föddes för över 50 år sen men då jag flyttat runt så är det inte samma kontor.
Citera
2026-02-07, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Nordea, så en av de stora.
Har varit kund där sen jag föddes för över 50 år sen men då jag flyttat runt så är det inte samma kontor.
Okej det är långt tid så bra betyg
De var väl Handelsbanken tidigare?
Citera
2026-02-07, 11:07
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Okej det är långt tid så bra betyg
De var väl Handelsbanken tidigare?

Nej, nordea var Nordbanken tidigare.
Som sagt så har jag flyttat mina lån från dem så nu har jag bara aktier, swish, lite buffertsparande och lönekonto där.

De tjänar säkerligen pengar på mig fortfarande men inget mot när jag även hade lånen där. Lånen flyttades till SBAB som helt enkelt hade bättre ränta.
Citera
2026-02-07, 11:22
Medlem
Citat:
Fortfarande ingen som kan tipsa om bank "utan ränta" hur gör muslimerna?
JAK är väl den som du kan låna ut till utan att få ränta. Dock för dom väl en liten tynande tillvaro.

Muslimer och kristna (iaf katoliker) är väl så sekulariserade att dom inte har några bekymmer med ränta.
Citera
2026-02-07, 11:26
Medlem
Citat:
Deprimerande
Saknar det respektfulla mötet
Att de jobbar FÖR mig kunden
Och inte för sina bonusar
Så anonyma!! Innan kände man igen sina bankmän/kvinnor
Vad vet vi nu? De kan vara obehagliga människor som har dålig moral
Det rätta för dig är väl då att starta en bank, utan bonusar och som respekterar kunderna mm av det du önskar.

Vad kommer det sig att du inte gjort det redan? Du ser ju att det saknas.
Citera
2026-02-07, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Så, som jag skrev, varken SEB eller SHB fick statligt stöd, men Götabanken, som blev en del av Nordea, den statliga banken, fick det.

Alltså räddade staten sin egen bank för våra pengar medan privatägda banker klarade sig själva.

Bra med statliga banker, eller?
Nja, Gotabanken som den hette då konkade, och aktieägarna förlorade allt.
Det orsakades mer direkt av att Riksbanken ströp ned likviditeten för dom så de inte kunde utföra betalningar.

Sedan vet inte jag om dom hade konkat iaf. Dom litade nämligen på Riksbanken och politikerna. Vilket naturligtvis är omdömeslöst. Dvs dom litade på utvästlerna om att kronan skulle försvaras.
Citera
2026-02-07, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Det rätta för dig är väl då att starta en bank, utan bonusar och som respekterar kunderna mm av det du önskar.
Nu är du fånig. Klart man får ha åsikter utan att för den skull tro att man själv skulle göra det bättre.
Citera
2026-02-07, 11:47
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Nja, Gotabanken som den hette då konkade, och aktieägarna förlorade allt.
Det orsakades mer direkt av att Riksbanken ströp ned likviditeten för dom så de inte kunde utföra betalningar.

Sedan vet inte jag om dom hade konkat iaf. Dom litade nämligen på Riksbanken och politikerna. Vilket naturligtvis är omdömeslöst. Dvs dom litade på utvästlerna om att kronan skulle försvaras.
Nej, Gota konkade inte, inte Götabanken heller. De osäkra fordringarna togs över av staten och den fungerande delen av Nordbanken.

Citat:
Gota Bank var en svensk bank som bildades 1990 genom en sammanslagning av Gotabanken, Skaraborgsbanken och Wermlandsbanken. Gotabanken ägdes av investmentbolaget Proventus, men efter fusionen blev Trygg-Hansa SPP Holding ägare till den sammanslagna banken.
[...]
När Bankstödsnämnden bildades 1993 hade ägarna, försäkringsbolagen Trygg-Hansa och SPP, genom det gemensamma holdingbolaget kommit till vägs ände och kunde inte skjuta till mer kapital utan såg sig tvungna att ansöka om statligt stöd. Man gav då upp ägandet och överlät detta på Bankstödsnämnden, vilket var ett nödvändigt villkor för att få tillgång till stödmedel och den första åtgärden blev att separera tillgångarna i en livskraftig del och en sjuk del med osäkra fordringar. Den livskraftiga delen av Gota Bank slogs samman med Nordbanken, vilken också erhöll statligt bankstöd, medan de osäkra fordringarna placerades i ett separat statligt bolag, Retriva.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Gota_Bank
Citera
2026-02-07, 11:54
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Exakt. Jag tänkte skriva detsamma.

PS Jag köpte Bofors (BAE Systems Bofors) för ett par år sedan. Mitt livs bästa investering!

Aktien har stigit med 480 %! Fem gånger insatsen. 100 tkr blev en halv miljon!

Han den där Bo Fors är en hyvens flitig snubbe!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in