2026-02-06, 08:27
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Hur känner ni angående det här?
Dags att byta bank?
Är du nöjd med din bank?
Vilken bank är bäst?

https://www.tv4.se/artikel/3DarAEYpN59bAVSt77t5Ue/bankerna-goer-rekordvinster-du-betalar
En bra lösning på detta är att köpa bankaktier. Då får du en fin utdelning varje år. Du kan göra samma sak genom att äga en indexfond, då får du också ta del av vinsten.

Men antar att det är lättare att klaga och skita i sitt eget ansvar?
Citera
2026-02-06, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
En bra lösning på detta är att köpa bankaktier. Då får du en fin utdelning varje år. Du kan göra samma sak genom att äga en indexfond, då får du också ta del av vinsten.

Men antar att det är lättare att klaga och skita i sitt eget ansvar?

En bra lösning på detta är att lagstifta om att bankerna måste ha kontor med full service,kontanter och normala öppettider där de har sina kunder.

Det är bara nån som inte förstår totalekonomi i landet som kan tycka att det är en bra ide att först skänka bort 200 miljarder kronor av folks pengar varje år till 5 banker som skiter i sina kunder och inte vill ha personal och kontor och inte vill släppa in kunderna på sina kontor och har öppet 3timmar om dan för att sen få tillbaks en del av de pengarna i utdelning.
De vill ofta inte ens ha privatkunder utan hittar på saker som att de vill se 12månaders transaktioner och köp från gamla banken för att granska för att eventuell kunna bli kund efter 1månad eller än värre swedbank som hade 3månaders kötid för att kunna få bli privatkund på vissa kontor då man med flit är ständigt underbemannade pga stängning av alla kontor.

De som är rika behöver självklart inte köa utan får annan behandling.

Du får betala tillbaks de som blivit arbetslösa genom bankmaffian manipulering av kunderna genom hög arbetslöshet och mer skatt + mer kriminalitet.

Om ica skulle få lika höga totalvinster i kronor räknat per kund trots att man inte släpper in sina kunderi butikerna och har öppet måndag till fredag kl 10 till 13 och du får ringa på klockan för att nån ska öppna dörren och skicka hem dig för att beställa en tid för att få komma in i butiken och sen få betala massa extra avgifter om du vill ha bakeoffbrödet i butiken uppvärmt eller om du vill ha extra kall dricka från kylen så skulle ditt svar alltså vara att folk ska köpa aktier i ica och sluta klaga.

Totalkorkat svar från dig med andra ord.
Senast redigerad av Blatteman 2026-02-06 kl. 09:34.
Citera
2026-02-06, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
En bra lösning på detta är att lagstifta om att bankerna måste ha kontor med full service,kontanter och normala öppettider där de har sina kunder.
Skulle banktjänsterna bli billigare då?

Är det så att du förköpt dig på krediter och nu försöker att ge ansvaret till någon annan?
Citera
2026-02-06, 09:53
Medlem
Paris24s avatar
Vi har trots allt 4 storbanker i Sverige och någon slags konkurrens existerar. T.ex lämnade jag swedbank och gick över till icabanken, så mycket bättre. Jag sålde mina roburfonder och gick till avanza och tjänade 100.000 kr per år.

USA har det bättre än Sverige, de har 5000 olika banker många lokala som man kan välja på.

Om man tror TS kan man ju köpa bankaktier och ta del av vinsterna.

Svensk bankverksamhet är typexempel på hur aktiebörsen fungerat senast 20-30 åren. Företagen köper upp varann och till slut finns bara herre på täppan och då kan han ta vilket pris som helst ch har enorma skalfördelar. Men de svenska bankerna är pyttesmå bovar jämfört med t.ex amazon facebook google.
Citera
2026-02-06, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Vad ska du ha den ”gamla tidens bank” tillbaka för?
Senaste 15 åren har jag besökt banken tre gånger, två av dem var för att köpa bostad och ett var för att låna lite till.
Hade lika bra kunnat haft dessa möten via teams eller liknande.

Allt går att göras via nätet idag så att träffa en bankman eller liknande har man inget behov av.

Jag bytte bank för fem år sen kanske och allt sköttes via telefon och bankID.
Deprimerande
Saknar det respektfulla mötet
Att de jobbar FÖR mig kunden
Och inte för sina bonusar
Så anonyma!! Innan kände man igen sina bankmän/kvinnor
Vad vet vi nu? De kan vara obehagliga människor som har dålig moral
Citera
2026-02-06, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hedningen001
Hur ska en bank vara enligt dig? Minns inte ens när jag senast besökte en bank, måste vara minst 5 år eller mer.

Är kund hos tre banker och enbart en av dessa har fysiska kontor.
Jo detta är för javligt
Jag vill respekteras av banken
Citera
2026-02-06, 12:34
Medlem
Citat:
Billigt?

300kr år för nånting som är gratis i vanliga länder är inte billigt då svenska bankern idag inte ens ger grundläggande basservice)inga bankkontor och inga kontanter) till sina kunder och är äckliga mot sina kunder och har sjuka frågor(nej samma bank har inte samma frågor till sina kunder över östersjön på samma sätt för kunderna skulle be dom dra åt helvete + att de fortfarande har någorlunda normal service kvar och släpper in sina kunder och har kontor kvar som har öppet till kl 21 på kvällen)

De brukar dessutom lura på folk kreditkort så de kan trycka in mer fejkpengar in i systemet som du får betala genom mer arbetslöshet=mer skatt ochg onödig inflation och krasch av kronan + ta extra höga kortköpsavgifter på varje köp som du får betala varje dag du betalar med kortet.
Inflationen är vårat eget fel.

När du väljer att hålla en värdelös siffra på en skärm (kronan) så håller någon annan i din rikedom, om han konsumerar den rikedomen så finns det inget för dig när du försöker konvertera dina kronor till någon rikedom.

Sen kan man inte direkt klaga på att bankerna lånar ut till idioti samtidigt som man lägger in sina ”pengar” på banken. Vet du vad banken gör med dina ”pengar” just nu?

Själv har jag alltid MAX 15 000kr på kontot för att täcka mat, bensin och räkningar. Resten konverteras oavbrutet till fysiskt guld. På så vis får jag min rikedom direkt och slipper se min egen rikedom gå till att finansiera den skiten bankerna lånar till som t.ex. ”nyrostade” byggnader.
Citera
2026-02-06, 13:29
Avslutad
Detta gör Gosepuffen uppretad och ledsen. Gosepuffen gillar inte bankernas svineri.

Om Gosepuffen tillåts fråga här så måste Gosepuffen offentligt be om tips på alternativ till Swedbank. De har höjt Gosepuffens månadskostnad ("nyckelkund") till 45 SEK/månad, och detta rättfärdigar de med att man "får tillgång till betalkort och Swish". Gosepuffen använder bara Swedbank för att ta emot lön och utbetalningar, och hade klarat sig bra med ett billigare alternativ!
Citera
2026-02-06, 13:41
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:

Det är bara nån som inte förstår totalekonomi i landet som kan tycka att det är en bra ide att först skänka bort 200 miljarder kronor av folks pengar varje år till 5 banker som skiter i sina kunder och inte vill ha personal och kontor och inte vill släppa in kunderna på sina kontor och har öppet 3timmar om dan för att sen få tillbaks en del av de pengarna i utdelning.
De vill ofta inte ens ha privatkunder utan hittar på saker som att de vill se 12månaders transaktioner och köp från gamla banken för att granska för att eventuell kunna bli kund efter 1månad eller än värre swedbank som hade 3månaders kötid för att kunna få bli privatkund på vissa kontor då man med flit är ständigt underbemannade pga stängning av alla kontor.

De som är rika behöver självklart inte köa utan får annan behandling.

Du får betala tillbaks de som blivit arbetslösa genom bankmaffian manipulering av kunderna genom hög arbetslöshet och mer skatt + mer kriminalitet.

Om ica skulle få lika höga totalvinster i kronor räknat per kund trots att man inte släpper in sina kunderi butikerna och har öppet måndag till fredag kl 10 till 13 och du får ringa på klockan för att nån ska öppna dörren och skicka hem dig för att beställa en tid för att få komma in i butiken och sen få betala massa extra avgifter om du vill ha bakeoffbrödet i butiken uppvärmt eller om du vill ha extra kall dricka från kylen så skulle ditt svar alltså vara att folk ska köpa aktier i ica och sluta klaga.

Totalkorkat svar från dig med andra ord.
Kommunism är aldrig en bra lösning. Avreglera bankmarknaden istället så att fler kan bli kunder utan att stoppas kundkännedomsformulär.
Citera
2026-02-06, 14:31
Medlem
BernardLoutres avatar
Jag är helt nöjd med bankerna. För kanske 25 år sen köpte jag aktier i Handelsbanken för 10 000 kronor. De är nu värda 78 000 (ifall jag skulle sälja) och gav mig en utdelning på 7000. Rätt så bra investering tycker jag.

(Ännu bättre på Avanza)
Citera
2026-02-06, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -=Damian=-
och ändå var det vi som räddade asen senaste gången det gick lite knackigt.. kanske dags att de betalar tillbaka lite?
Banker är skyddad verkstad.
Går det bra blir det stora utdelningar till aktieägarna, bonus till de anställda som har 38.5 timmars veckoarbetstid och diverse löneförmåner.
Går det riktigt dåligt blir det inte utdelning till aktieägarna och ingen bonus till de anställda men staten går in och räddar banken från konkurs.
Citera
2026-02-06, 14:56
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Deprimerande
Saknar det respektfulla mötet
Att de jobbar FÖR mig kunden
Och inte för sina bonusar
Så anonyma!! Innan kände man igen sina bankmän/kvinnor
Vad vet vi nu? De kan vara obehagliga människor som har dålig moral

Jag har fortfarande en bankman ”kvinna” och jag har haft samma i drygt 10 år. Kan skicka meddelanden eller ringa henne direkt så har exakt den kontakten du vill ha.
Vill jag boka ett möte med henne på plats så går även det.
Har flyttat lånen från denna bank men har fortfarande kvar sparandet där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in