2026-02-07, 05:00
Avslutad
Ja, jag är helsvensk och uppfostrad att tro att cannabis är likställt med heroin, och ju mer man tänker på fakta desto mer absurt blir det. Jag kan inte förstå och jag kan inte sluta förundras?

Cannabis är en växt som inte innehåller gift utan verkningen av cannabis får du för att det aktiverar en receptor i hjärnan (CB1-receptorn som också aktiveras vid träning, t.ex). Precis som att man blir kåt av beröring.

Hur kan man anse cannabis vara en drog?
Svamp förstår jag eftersom ruset kommer av en förgiftning. Kokain som också är en växt förstår jag eftersom att den överaktiverar vissa sinnen på extrema sätt som en typ av förgiftning.

Men cannabis har varken gift eller överaktiverar/påverkar hur nervsystemet fungerar. (Reagerar, absolut. Men inte fungerar såsom kokain gör)
Cannabis berör nervsystemet på samma sätt som en kram, dvs det parasympatiska nervsystemet aktiveras och du känner dig lugn och trygg.
Och snackar bara med glädjereceptorer som din hjärna redan har och som din egen kropp aktiverar emellanåt helt utan drog…. Överaktiverar inte ens receptorerna, utan bokstavligt bara aktiverar dem alternativt höjer volymen väldigt milt.
Jämför man med antidepressiva som förändrar signalsubstanser i hjärnan ganska radikalt (till och med på LÅNG SIKT för fan) så bör antidepressiva anses en starkare drog än cannabis!!!!

Hur fan är det rimligt att folk kallar det för en drog?

Berusad blir man ju inte heller på samma sätt som med alkohol eller kokain där du kan tappa kontrollen och likväl bli personlighetsförändrad under ruset.
Dvs cannabis har bokstavligt talat inga likheter med något annat berusningsmedel?
Är du ny på cannabis kan du tappa balansen lite lätt de första minutrarna, men du tappar ju aldrig kontrollen över din kropp eller din personlighet.
Du blir lite lugnare och lite gladare, vissa blir lite kåtare, och det är liksom bokstavligt talat allt.

Jag hade kunnat förstå om cannabis innehöll ett gift och ruset kom som en biverkning på giftet, men så är det ju inte. Och det är ju fakta. Thc är inte, och räknas inte som ett gift utan det är bara någonting som medelsvensson intalat sig själv tills han börjar bry sig om fakta.

Kanske skulle detta ligga under juridik?

Hur kan det vara olagligt att aktivera en receptor som människan har i hjärnan?
Dödsreceptorn som gör dig lycklig - shit vad farligt det måste vara att må genuint bra. För det gör man ju. Glädjen man känner är genuin.

Jag förstår att genomsnittssvensken är livrädd för cannabis. Jag brukade vara en av dem absolut värsta, jag kunde själv argumentera för dödsstraff på cannabisbrukare tills att jag fick en hjärna att tänka med.
Varför är den vanliga svensken så rädd för en receptor som finns i deras hjärna?
Det hade jag också kunnat förstå, om cannabis var det enda sättet att aktivera dessa receptorer (cb1+2), men det är receptorer som kroppen själv aktiverar helt utan hjälp utifrån också.

Hur fan????? Det är helt jävla ologiskt.

”Du får inte använda hela din kropp, enligt lag, kom ihåg det. Och att på naturlig väg aktivera delar i din kropp som du fötts med kommer kosta dig skjortan om staten kommer på dig”
JAG FATTAR INTE.
Senast redigerad av Jubeli 2026-02-07 kl. 05:43.
Citera
2026-02-07, 05:40
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jubeli
Vad fan är det som är olagligt?
Citat:
1 § Den som olovligen
1. överlåter narkotika,
2. framställer narkotika som är avsedd för missbruk,
3. förvärvar narkotika i överlåtelsesyfte,
4. anskaffar, bearbetar, förpackar, transporterar, förvarar eller tar annan sådan befattning med narkotika som inte är avsedd för eget bruk, eller
5. innehar, brukar eller tar annan befattning med narkotika

döms för narkotikabrott till fängelse i högst tre år.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/narkotikastrafflag-196864_sfs-1968-64/
Citera
2026-02-07, 05:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tidvind
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/narkotikastrafflag-196864_sfs-1968-64/

Du har inte läst texten. Det där är inte svar på någon fråga.
Citera
2026-02-07, 05:49
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Du har inte läst texten. Det där är inte svar på någon fråga.
Det är svar på frågan i titeln. Det är bruket, innehavet, osv. som är otillåtet.

Varför klassas cannabis som en drog? För att det är en externt centralhämmande substans med lätt hallucinogena egenskaper. Dessutom så är långsiktigt bruk skadligt.

Varför är det olagligt i Sverige? För att den svenska befolkningen vill att det ska vara olagligt. Man vill inte daltas med gräsrökare i trappuppgången, man vill inte riskera att barn hamnar i missbruk, osv.
Citera
2026-02-07, 05:53
Avslutad
Citat:
Det är svar på frågan i titeln. Det är bruket, innehavet, osv. som är otillåtet.

Varför klassas cannabis som en drog? För att det är en externt centralhämmande substans med lätt hallucinogena egenskaper. Dessutom så är långsiktigt bruk skadligt.

Varför är det olagligt i Sverige? För att den svenska befolkningen vill att det ska vara olagligt. Man vill inte daltas med gräsrökare i trappuppgången, man vill inte riskera att barn hamnar i missbruk, osv.

Ja jag förstår hur korkad lagstiftningen är och att vi helst vill att kriminella gäng ska få behålla sin största inkomstkälla istället för att reglera skiten statligt och kanske låta inkomsterna gå till välfärden. Det är jag helt med på, att kriminella för allt i världen ska få ha kvar ca 85% av deras inkomstkälla (85% av inkomstkälla kom från någon forskarnisse nån gång)

Jag vill veta liksom vad I cannabis som gör att man kan klassa det som narkotika när inget gift finns, som i all annan narkotika liksom alkohol eftersom fylla är en biverkning av gift.

Jag syftar inte på ruset. Utan att det inte finns något giftigt ämne i cannabis som rättfärdigar facket inom narkotika.
Senast redigerad av Jubeli 2026-02-07 kl. 05:56.
Citera
2026-02-07, 05:56
Medlem
Rätta mig om jag har fel, men en drog är väl en substans som påverkar sinnesstämningen?

Jag och innan alla utvecklingsstörda som ännu inte har hunnit ikapp 70-talets information ”Jaha, men är kaffe en drog då eller?!” - ja.
Senast redigerad av Ballooong 2026-02-07 kl. 05:59.
Citera
2026-02-07, 05:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooong
Rätta mig om jag har fel, men en drog är väl en substans som påverkar sinnesstämningen?

Jag kan hålla med om att cannabis förändrar sinnesstämningen men som trogen pillerknaprare sen barnsben (antidepressiva, sömnmediciner och ångestdämpande) så är effekten från mina mediciner EXTREMA i jämförelse med effekten från cannabis.

Jag tror definitionen är ”som påverkar sinnet”
Alltså det absurda är att jag har ganska många polare som går på ADHD-mediciner också varav två av dem blivit stamkunder på psyket för att amfetaminet i medicinen är så extremt psykos-inducerande.
Senast redigerad av Jubeli 2026-02-07 kl. 06:01.
Citera
2026-02-07, 06:01
Medlem
Citat:
Jag kan hålla med men som trogen pillerknaprare sen barnsben (antidepressiva, sömnmediciner och ångestdämpande) så är effekten från mina mediciner EXTREMA i jämförelse med effekten från cannabis.
Det är jag tyvärr väl medveten om ska du veta, nog på det värsta sättet tänkbara

Sedan så ska såklart tilläggas att cannabisnyfrälsta är skitjobbiga. Men det går över när, antingen när man mår bättre eller när man hittar tyngre
Senast redigerad av Ballooong 2026-02-07 kl. 06:11.
Citera
2026-02-07, 06:04
Avslutad
Citat:

I usa finns något de kallar för ??? card??
Vilket gör att staten bestämmer en mängd cannabis du får hämta ut vilket gör att du inte kan missbruka.
Senast redigerad av Jubeli 2026-02-07 kl. 06:08.
Citera
2026-02-07, 06:10
Medlem
Väldigt få lagar stiftas för att skydda gemene man.

Cannabis är inte en farlig drog, men jag antar att det ökar risken för arbetlöshet tex = mindre skattepengar in till staten.

Så dina argument kring hur ofarligt cannabis är väger nog inte särskilt tungt i statens ögon.
Citera
2026-02-07, 06:10
Medlem
busy-signals avatar
Du funderar för mycket Jubeli. Det betyder dock inte att du har fel.
Citera
2026-02-07, 06:11
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagharingaben
Väldigt få lagar stiftas för att skydda gemene man.

Cannabis är inte en farlig drog, men jag antar att det ökar risken för arbetlöshet tex = mindre skattepengar in till staten.

Så dina argument kring hur ofarligt cannabis är väger nog inte särskilt tungt i statens ögon.

Exakt, lagarna som är till för "skydda oss ifrån oss själva" är knappast till för våran skull.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in