2026-02-06, 22:57
Medlem
HugoStieglitzs avatar
I och med de uppmärksammade fallen med sexuella övergrepp inom vården på äldre kvinnor, så är det allt fler som kräver att vårdtagare ska ha rätt att neka vårdare av visst kön. Vissa vill till och med förbjuda vårdare av visst kön och ursprung inom äldrevården helt för patientsäkerhetens skull.

Eftersom det är fritt fram för vem som helst att byta kön, så kommer sådana här krav bli ett slag i luften, om inte myndigheterna också har koll på vad folk har haft för kön tidigare.

Bör folkbokföringen hos Skatteverket dokumentera individers historik av könsbyten?
Citera
2026-02-06, 23:14
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
I och med de uppmärksammade fallen med sexuella övergrepp inom vården på äldre kvinnor, så är det allt fler som kräver att vårdtagare ska ha rätt att neka vårdare av visst kön. Vissa vill till och med förbjuda vårdare av visst kön och ursprung inom äldrevården helt för patientsäkerhetens skull.

Eftersom det är fritt fram för vem som helst att byta kön, så kommer sådana här krav bli ett slag i luften, om inte myndigheterna också har koll på vad folk har haft för kön tidigare.

Bör folkbokföringen hos Skatteverket dokumentera individers historik av könsbyten?

Vad har skatteverket med saken att göra?
Citera
2026-02-06, 23:32
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Det är de som sköter folkbokföringen. Det är väl rimligen där man antecknar individens könstillhörighet?
Citera
2026-02-06, 23:34
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Det är de som sköter folkbokföringen. Det är väl rimligen där man antecknar individens könstillhörighet?

Okej, men skatteverket är inte inblandat då folk anställs inom kommunen/vård/äldreomsorg.
Citera
2026-02-06, 23:35
Medlem
Anklagarens avatar
Citat:

Det gör väl Skatteverket redan?
Citera
2026-02-06, 23:35
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Okej, men skatteverket är inte inblandat då folk anställs inom kommunen/vård/äldreomsorg.
Finns det någon annan myndighet som du tycker är bättre lämpad? Vilken i så fall?
Citera
2026-02-06, 23:37
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagaren
Det gör väl Skatteverket redan?
Så vitt jag vet så skrivs väl bara nya könet in. Jag tror inte att det gamla könet dokumenteras vid ett könsbyte. Så om jag byter kön till kvinna i morgon så kan jag söka jobb som vårdare på ett äldreboende för enbart kvinnor. Om någon säger något så pekar jag bara på mitt personbevis där det står "kvinna" som kön (eller exakt hur det nu bokförs).
Citera
2026-02-06, 23:38
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Finns det någon annan myndighet som du tycker är bättre lämpad? Vilken i så fall?

Lämpad för vad?
Menar du att kommuner, privata vårdföretag och andra ska kolla med skatteverket angående folks historik vad gäller kön?
Citera
2026-02-06, 23:40
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Lämpad för vad?
Menar du att kommuner, privata vårdföretag och andra ska kolla med skatteverket angående folks historik vad gäller kön?
Ja, det är ju många som vill ha kvinnliga vårdare inom intimvård för äldre kvinnor till exempel. Alla har väl hört historien om hundraåringsknullaren, vad han nu hette?
Citera
2026-02-06, 23:43
Medlem
Citat:

Citat:

Varför ska staten anteckna vad som nu verkar relatera till uppfattad identitet? Borde de också anteckna dina intressen? Favoritfotbollslag, osv?

Nej, jag tycker inte det borde finnas ett juridiskt kön alls faktiskt. Biologiskt, ja, men det har väl med din doktor att göra möjligen, inte skatteverket.
Citera
2026-02-06, 23:43
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ja, det är ju många som vill ha kvinnliga vårdare inom intimvård för äldre kvinnor till exempel. Alla har väl hört historien om hundraåringsknullaren, vad han nu hette?

Jag är företagare.
Hur mycket information tycker du att jag ska kunna inhämta från myndigheter och vårdinrättningar om de personer som söker jobb hos mig?
Citera
2026-02-06, 23:44
Medlem
Anklagarens avatar
Citat:
Så vitt jag vet så skrivs väl bara nya könet in. Jag tror inte att det gamla könet dokumenteras vid ett könsbyte. Så om jag byter kön till kvinna i morgon så kan jag söka jobb som vårdare på ett äldreboende för enbart kvinnor. Om någon säger något så pekar jag bara på mitt personbevis där det står "kvinna" som kön (eller exakt hur det nu bokförs).
Dina gamla uppgifter försvinner knappast ur systemet. Frågan är vad som är offentligt. All historik skulle jag gissa men vet inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in