2026-02-06, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Jag köper inte kopplingen. Även om den inte är helt obefintlig, så är den i sammanhanget oväsentlig. Om du har ett företag som behöver skära ned på antalet anställda så kommer du förmodligen sparka några. Någon, kanske flera, får inget nytt jobb, lånen skall betalas, det blir skilsmässa och kanske ett självmord.

Är du då ansvarig? Ens pyttelite ansvarig? Jag tycker inte det. Självmordet är helt frånkopplat ditt beslut att avskeda anställda från ditt företag.
Det händer ganska ofta att mobbade människor tar livet av sig. Diskussionen handlar inte om hur vanligt du tror att är. Jag undrar om du bryr dig eller inte. Det verkar som att du inte bryr dig när du hittar på olika ursäkter. Om det hade hänt, då kunde det omöjligen ha varit ditt fel? Samtidigt som du verkar stolt över att du mobbar.
Citera
2026-02-06, 22:43
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diemydarling
Är det uppmärksamhet man vill ha eller?
Nej, det bygger på dålig självkänsla. En mobbare är ett potentiellt mobboffer. Båda har dålig självkänsla.
Vi som har bra självkänsla kan inte mobbas och vi har heller inget behov av att trycka ner andra.
Citera
2026-02-06, 22:44
Medlem
Citat:
Grupptryck är ju en form av mobbing, det har ni säkert blivit utsatta för i någon form. Fortsätter man gå emot gruppens norm så blir man utfryst, får gliringar, blir ignorerad på möten och så vidare. Mobbing kan vara olika saker. På skolgården är det kanske kalsonggreppet. På arbetsplatsen är et mer subtilt. Men det är också mobbing.
Det är bara svaga människor
( Beta) som ger efter för grupptryck.

Starka(Alpha) går sin egen väg.
Så ger du efter för grupptrycket är du själv ett mobboffer.

Jag har bara bli taggad när jag märkt att jag blir utsatt för grupptryck av något slag, jag skulle ALDRIG ge efter för sånt, read my lips, never...
Det är då agnarna sållas ut, vilka som är Beta eller Alpha...
Senast redigerad av Cuttherope 2026-02-06 kl. 22:47.
Citera
2026-02-06, 22:47
Medlem
Kleiners avatar
Finns det ens ett rätt sätt att mobba någon på?

Är det då mobbning om det är utfört på rätt sätt?

Finns inga fördelar med att mobba någon.

"Nackdelarna" är att man får tillbaka det man gör mot andra. Karma.

Citat:
Fördelen är att mobbing utfört på rätt sätt där man får alla med sig är väldigt effektivt. Knasbollen packar ihop och försvinner med ett snyft. Det kan även stärka sammanhållningen på en arbetsplats, vi-och-dom-tänkandet helt enkelt.

Nackdelen är att det tar en del tid och styr bort fokuset från arbetsuppgifterna.
Senast redigerad av Kleiner 2026-02-06 kl. 22:49.
Citera
2026-02-06, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Handlar väl om att rensa ut människor som man inte anser ska vara i ens genpool och klan. En stark inre önskan att den som avviker ska dö. De som mobbas mest är de med avvikande utseende i ansiktet. Där är det ju självklart, att de ska tas bort och inte fortplanta sig. De som mobbar, vet inte varför de gör det, att de bara följer ett program i hjärnan.

Sedan kolliderar det kraftigt med dem som har dessa i sin familj och alltså ännu närmre. De ser omvärlden som grym mot någon som aldrig skadat någon, bara ser annorlunda ut (eller beter sig annorlunda). För dem är det ren ondska.

Du menar att mobbare är som ett gäng outvecklade apor?
Citera
2026-02-06, 22:52
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Det händer ganska ofta att mobbade människor tar livet av sig. Diskussionen handlar inte om hur vanligt du tror att är. Jag undrar om du bryr dig eller inte. Det verkar som att du inte bryr dig när du hittar på olika ursäkter. Om det hade hänt, då kunde det omöjligen ha varit ditt fel? Samtidigt som du verkar stolt över att du mobbar.

Det känns som att du tolkar mobbing som skolgårdsdiplomati, att man ropar ramsor "feta,feta Stina". Jag pratar om mobbing som grupptryck, den metod som används för att likrikta organisationer mot en gemensam företagskultur. Jag hittar inte på ursäkter, jag tycker bara inte att din långdragna konsekvens självmord är relevant.

Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope

Jag har bara bli taggad när jag märkt att jag blir utsatt för grupptryck av något slag, jag skulle ALDRIG ge efter för sånt, never...

Men har inte detta gjort dig omöjlig som medarbetare, att gå din egen väg som då skiljer sig från andras?
Citera
2026-02-06, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellesylt
Det dummaste jag har läst på länge. Du måste vara en psykopat eller ha nån annan psykisk störning.

Hahah ja, mobbare = efterblivna.
Citera
2026-02-06, 22:57
Medlem
Kleiners avatar
Blir man inte en mobbare om man mobbar en mobbare?
Citat:
Ursprungligen postat av Mosamig
Hahah ja, mobbare = efterblivna.
Citera
2026-02-06, 22:58
Medlem
Citat:
Det känns som att du tolkar mobbing som skolgårdsdiplomati, att man ropar ramsor "feta,feta Stina". Jag pratar om mobbing som grupptryck, den metod som används för att likrikta organisationer mot en gemensam företagskultur. Jag hittar inte på ursäkter, jag tycker bara inte att din långdragna konsekvens självmord är relevant.
Det händer ju att folk tar livet av sig. Att de sjukskriver sig, säger upp sig, eller fortsätter ändå, men mår extremt dåligt varje dag. Vilket i hög grad kan påverka deras förmåga, så klart. Därför är det relevant för alla som drabbas. Och relevant för företag som drabbas av sådana som dig. Du låtsas som att detta inte är relevant eftersom du inte vill erkänna din skuld. Du bryr dig helt enkelt inte och därmed är väl min fråga besvarad.
Citera
2026-02-06, 23:02
Medlem
Citat:

Men har inte detta gjort dig omöjlig som medarbetare, att gå din egen väg som då skiljer sig från andras?
Joo, det har hänt ibland
Men det är en principsak för mig.
Inte faan ger jag efter...
Men oftast blir jag behandlad med äkta respekt istället, när de ser att jag inte ger efter...
Senast redigerad av Cuttherope 2026-02-06 kl. 23:10.
Citera
2026-02-06, 23:08
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Det händer ju att folk tar livet av sig. Att de sjukskriver sig, säger upp sig, eller fortsätter ändå, men mår extremt dåligt varje dag. Vilket i hög grad kan påverka deras förmåga, så klart. Därför är det relevant för alla som drabbas. Och relevant för företag som drabbas av sådana som dig. Du låtsas som att detta inte är relevant eftersom du inte vill erkänna din skuld. Du bryr dig helt enkelt inte och därmed är väl min fråga besvarad.

Vi driver ett företag som är top-noch i hård konkurrens med andra. Jobbar du hos oss så är du med i teamet mot samma mål och värderingar som oss andra. Som tack har du stora frihetsgrader så länge som du tar ansvar för affären och därtill en riktigt bra lön. Men passar du inte in så behöver du söka dig någon annanstans.
Citera
2026-02-06, 23:13
Medlem
Citat:
Vi driver ett företag som är top-noch i hård konkurrens med andra. Jobbar du hos oss så är du med i teamet mot samma mål och värderingar som oss andra. Som tack har du stora frihetsgrader så länge som du tar ansvar för affären och därtill en riktigt bra lön. Men passar du inte in så behöver du söka dig någon annanstans.
Med en sådan ledarstil sitter du snart ensam på kontoret och undrar var alla tog vägen.
Ditt rövhål!
Du kan inte köpa lojalitet...
Senast redigerad av Cuttherope 2026-02-06 kl. 23:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in