2026-02-06, 13:07
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UniktAnvNamn
Efterblivet att lajva 1800-tal när det inte behövs, artikeln borde få ny rubrik:

-Vi är efterblivna och väljer att leva efterblivet!

Hm, beroende på hur dom fick tag på veden lär dom leva mycket billigare än vi med elvärme.
Har kammin i mitt hus och räcker med att man eldar några dagar i veckan för att få ned elräkningen rejält.
Citera
2026-02-06, 13:09
Medlem
MissFlizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Skulle ni kunna bo och leva utan el?
Skulle ni kunna bo och leva utan rinnande vatten?

https://www.sverigesradio.se/artikel/paret-som-lever-utan-el-sa-haller-de-varmen-i-stranga-kylan
Mitt svar på båda dessa frågor blir ett nej!
Har visserligen levt så kortare perioder (ca en vecka) i stuga mitt i sommaren, med tillgång till diskret badsjö samt en brunn. Men att bo så permanent skulle göra mig tokig. För van vid bekvämligheter.

Sedan vill jag dock tillägga en sak. Om paret Andersen är seriösa med att leva helt utan el så hoppas jag att de inte äger någon enhet som behöver el för att fungera, såsom mobiltelefon, surfplatta eller dator.
Har man sådant så fuskar man! Även om man laddar dem en gång i veckan hos någon vän några kilometer bort eller så.
Citera
2026-02-06, 13:18
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Vad är det för konstigheter med detta?

Det är väl jävligt konstigt att vara utan el? Elektricitet är liksom grunden till all modern bekvämlighet. Min mormorsfar växte upp på en gård på landet i slutet av 1800-talet, utan el och rinnande vatten. Jag kan inte ens föreställa mig hur det skulle vara att leva så under längre period.
Citera
2026-02-06, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Det är väl jävligt konstigt att vara utan el? Elektricitet är liksom grunden till all modern bekvämlighet. Min mormorsfar växte upp på en gård på landet i slutet av 1800-talet, utan el och rinnande vatten. Jag kan inte ens föreställa mig hur det skulle vara att leva så under längre period.

Nu fokuserade jag uppenbarligen på värme i mitt inlägg. Och noterade på slutet att jag skulle just tycka det var jobbigt att bli av med elen....
Men tack för din uppmärksamhet.
Citera
2026-02-06, 13:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Låter på TS som att det skulle va nåt speciellt eller svårt med att leva utan el även idag, det är det inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit

Ingen som skrivit att de lever helt utan el för den delen heller utan att de inte är anslutna till elnätet, då har de sannolikt som många andra solceller med batterilager eller något annat som något hemma fixat dieseldrivet för nödfall för att ladda telefoner och dylikt.
Senast redigerad av Nittiotva 2026-02-06 kl. 13:27.
Citera
2026-02-06, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Inget märkvärdigt alls äldre generationer klarade det, varför skulle inte vi göra det. Magiskt dålig artikel, men men vad vänta av Svensk media

Under min uppväxt så var våran sommarstuga utan el och vatten och vi var där året om på ledigheterna. Lite fusk att enkelt kunna åka hem och duscha var 4e dag.

Det enda som var segt när man var liten var ju att kliva upp vid 05 och mata kaminen. Det var jävligt kallt kommer jag ihåg.
Sen somnade man om och vaknade 7-8 i en varm stuga.
Citera
2026-02-06, 14:12
Medlem
talcsofts avatar
Okej.
Men varför?
Tar mycket tid att behöva ordna med det som annars funkar automatiskt. Jag menar, jag har värme hemma utan att behöva ta hand om en brasa. Maten kyls i kylskåpet utan att jag behöver fippla med det. o.sv.

Jobbar de?
Citera
2026-02-06, 14:22
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talcsoft
Okej.
Men varför?
Tar mycket tid att behöva ordna med det som annars funkar automatiskt. Jag menar, jag har värme hemma utan att behöva ta hand om en brasa. Maten kyls i kylskåpet utan att jag behöver fippla med det. o.sv.

Jobbar de?

Förr i tiden hade man oftast jordkällare där man förvarade kylvaror.
Citera
2026-02-06, 14:52
Medlem
Karmans avatar
Vi hade vedeldning när jag växte upp och vi eldade inte under natten. Så det var bra kyligt när man vaknade, inte 8 grader, men neråt 12-14 grader var det nog ibland på vintern och givetvis inget varmvatten att tala om. Gick hur bra som helst. Det tändes i pannan på morgonen och snart kom värmen igen. Förresten var jag redan på väg till skolan då om det var vardag.

Vi hade däremot el, men den användes inte för att värma hus eller vatten, utan enbart för belysning, spis, tv etc.
Citera
2026-02-06, 16:31
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Skulle ni kunna bo och leva utan el?
Skulle ni kunna bo och leva utan rinnande vatten?

https://www.sverigesradio.se/artikel/paret-som-lever-utan-el-sa-haller-de-varmen-i-stranga-kylan
Värmen är ju det lilla problemet. Och med dagens teknik med solceller och batterilagring (i off-gridutförandet) så ser jag inga problem alls, så länge man eldar med ved.
Citera
2026-02-06, 17:19
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
haha, oj, vilken världsnyhet!
Jävla fjollor alla här är som tror man dör av att inte ha el i huset.
I stora delar av norrlands byar kom väl elvärmen först på typ 50 talet eller nåt.
Min farfar var född 1924 och han växte upp i ett hus i en liten by i norrbottens inland.
Huset står kvar än idag och min familj använder det som sommarstuga sedan länge och det är inga som helst att bo där hela vintern även om det skulle vara 40 minus i flera veckor.

Så länge du har ved kan du koka snö och få vatten, hålla värmen av elden, och laga mat.
Det är också så att man vänjer sig vid kylan ganska snabbt.
Har man en tjocktröja på sig inomhus är det inga problem att ha en 14 grader inomhus.

Satan, man skäms ju för denna generations fjollor som knappt skulle klara en dag utan el, dom vet väl inte ens hur man gör upp eld haha.

Och är inte huset så ohemult stort är det en baggis att hålla värmen i. Murstock är grejen.
Citera
2026-02-06, 17:19
Medlem
Running_mans avatar
Temperaturen faller till +8°C under natten? Så dåligt var der nog inte ens för 100 år sedan i husen som eldade med ved.

Huser behöver nog en bättre kamin + mer isolering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in