2026-02-06, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster
Du har fel,

Din make/maka kan befinna sig utomlands och ändå ha underhållsplikt.

https://lagen.nu/1987:230

1kap 4§

6kap 1§

6kap 2§

6kap 4§

Gissar på att icke samlevande innebär att de separerat för skilsmässa eller att det snarare rör sig om sjukhusbesök eller liknande, inte annan bostad utan intentioner att skiljas.

6kap 5§

6kap 6§

6kap 7§

Kort och gott.

Så länge du är gift, är du skyldig att ansvara för din partners ekonomi eftersom äktenskapet innebär att man åtar sig juridiskt ansvar att skydda och säkra sin partners ekonomiska situation. Man är inom äktenskapet, en enhet bestående av två individer. Ens ekonomi räknas alltid gemensamt såvida man inte ska skilja sig eller har andra omständigheter såsom förvaltarskap.

Passar det inte, är inte äktenskapet något för dig.
Poängen med äktenskap är att trygga sin partner, inte att ha en kul och dyr tillställning utan att rent juridiskt säkra att den man är tillsammans med har ett slags äktenskapligt skydd gällande ekonomi, bodelning (utöver äktenskapsförord och testamente) och arv. Det är inte för social status eller att få visa upp sig på bröllopsbilder eller köpa klänning och tårta..

Nu har jag inte kollat igenom om dom lagarna du påstår att ha, eftersom det saknar relevans till en personlig åsikt.
Citera
2026-02-06, 15:09
Medlem
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Nu har jag inte kollat igenom om dom lagarna du påstår att ha, eftersom det saknar relevans till en personlig åsikt.
Juridiken saknar inte relevans, din personliga åsikt gör det

Din personliga åsikt om rätt och fel står inte över lagboken.

Är man gift utan att vilja leva ihop, får man skilja sig helt enkelt. Svårare än så är det inte.

Vilka förmåner är paret ute efter?
Endast om de har barn kan jag förstå att de är tveksamma till skilsmässa om de inte vill dela ekonomi eller följa lagen kring hur äktenskapet ändrar den ekonomiska biten för ett par.
Citera
2026-02-06, 15:16
Medlem
Matadhamsters avatar
Citat:
Jag har lyssnat på klippet och det rör sig om en ekonomisk uppgörelse kring ett arv och att då inte arvet ska gå till andra, gissningsvis..

Det bör även inkludera att han har tillgångar och helt enkelt bara får använda dem för att täppa igen hålet. Trots allt så var det för att hon skulle få pengar som han gifte sig överhuvudtaget.

Det är alltså inte ett äktenskap som är skapat för äktenskap utan för arv. Han hade likaväl kunnat gå till en jurist och skapat ett testamente. Är det barn han vill ska ha mindre eller?
Citera
2026-02-06, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster
Juridiken saknar inte relevans, din personliga åsikt gör det

Din personliga åsikt om rätt och fel står inte över lagboken.

Är man gift utan att vilja leva ihop, får man skilja sig helt enkelt. Svårare än så är det inte.

Vilka förmåner är paret ute efter?
Endast om de har barn kan jag förstå att de är tveksamma till skilsmässa om de inte vill dela ekonomi eller följa lagen kring hur äktenskapet ändrar den ekonomiska biten för ett par.

Jo, den saknar relavans eftersom det är inte det TS efterfrågar och vi är i ett forum där man diskutera vad man tycker och tänker.
Här är personliga åsikter otroligt viktiga och det är oftast det man eftersträvar här för vill du bara ha juridik så får du gå till den avdelningen om du inte klarar av olika åsikter i övriga del-forum.
Bara för något står i lagboken så betyder det inte att lagen är rätt.
Alla har rätt att ha åsikter om lagarna och tyckte att dom är fel utformade.

Ska lagen ändras, som Hans föreslår?
Är det dags att göra pensionssystemet mer flexibelt?

Finns dessutom många gifta som inte delar ekonomi.
Citera
2026-02-06, 15:46
Medlem
Avskaffa bostadsbidraget rakt av, det verkar ju bara ställa till det för dom som förlitar sig på det
Citera
2026-02-06, 15:47
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6jrgt5hhjfdddd
Då har de jobbat svart.

Nej!

Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Vi har ju Socialbidrag, eller Försörjningsstöd, för dessa fall. Varför skall vi har flera system som täcker upp för samma sak?

Jag tycker inte att pensionärer ska behöva leva på socialbidrag. Det är allt för förnedrandes när vissa människor har arbetat hela livet och som pensionär ska tvingas leva på socialbidrag. Pensionssystemet måste göras om så att alla har en större minimisumma. En summa som gör att en pensionär inte bara överlever (som är vanligt idag), utan även kan ha ett trivsamt liv som är kul att leva.

Jag vet ett gäng fattigpensionärer som tycker att tillvaron är så svår att få ihop att de börjar prata om döden som befrielse. Ett sånt samhälle vill i alla fall inte jag ha.
Citera
2026-02-06, 16:01
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire

Nu är det ju så att ett giftermål har legala och ekonomiska konsekvenser helt oavsett om man bor ihop eller ej och hel oavsett om man säger sig ha "skild ekonomi".
Synd för honom om han inte har tillräckligt förstånd för att ta reda på konsekvenserna av ett giftermål innan han genomför det. Han kanske är i större behov av en god man än en fru på distans . . .
Citera
2026-02-06, 16:17
Medlem
zerocolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suecote
"Skrivna på olika adresser", jo jo...

Vilka blattefasoner att försöka suga ut mer pengar ur Staten genom att låtsas vara särbor. Varför har de gift sig om det inte tål att bo ihop med varandra??? Nej, helt rätt att dra in på utgifterna.

Han bor antagligen inte hemma för att han är cancersjuk och giftermålet handlar nog om att skydda arvet för barn eller barnbarn. Att pensionssystemet upplevs som snålt beror helt på demografin då allt färre yrkesverksamma ska försörja allt fler äldre. Om man ger för mycket till dagens gamla finns det inget kvar när dagens unga ska gå i pension eftersom de dessutom föder färre barn. Det går helt enkelt inte ihop matematiskt. Sverige saknar en oljefond och pengarna från järnmalmen bränner vi direkt på miljöprojekt där pengarna hamnar i fickorna på entreprenörer som säljer luftslott med stöd från media och politiker.
Sverige har blivit fattigare och makthavarna ljuger om läget så länge det går innan de gör en vältajmad exit med sina egna tillgångar via komplicerade kontrakt. Det vore inte förvånande om de lämnar efter sig finanskrisernas moder som tack för hjälpen. Det är förståeligt att unga ser ner på oss gamla som har låtit det här hända och till och med tjänat på det. Man märker inte förändringar som sker långsamt förrän efter tre decennier och då är det för sent. Ni kanske gör egna misstag med klimatet eller AI men förhoppningsvis lär ni er av historien.
Samhällsutveckling tar tid och tyvärr ser de flesta bara till sin egen fördel. Det är det som kallas allmänningens tragedi och kan beskrivas matematiskt där vinsten för den som suger ut en extra krona från staten är hela kronan medan skadan han åsamkar sig själv bara är hans lilla del av den gemensamma förlusten. Det är ett idiotiskt beteende som urholkar viljan att hjälpas åt vilket är det som faktiskt byggt vägar elnät försvar och välfärd. Inget av det vi har idag är självklart även om vi tar det för givet. Om man ställer sig i en skogsglänta ser man vad människan egentligen har att utgå ifrån och de flesta idag skulle inte klara sig många dagar i den miljön.
Citera
2026-02-06, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Nej!

Jag tycker inte att pensionärer ska behöva leva på socialbidrag. Det är allt för förnedrandes när vissa människor har arbetat hela livet och som pensionär ska tvingas leva på socialbidrag. Pensionssystemet måste göras om så att alla har en större minimisumma. En summa som gör att en pensionär inte bara överlever (som är vanligt idag), utan även kan ha ett trivsamt liv som är kul att leva.

Jag vet ett gäng fattigpensionärer som tycker att tillvaron är så svår att få ihop att de börjar prata om döden som befrielse. Ett sånt samhälle vill i alla fall inte jag ha.

Vad jobbade de med då?
Citera
2026-02-06, 16:27
Medlem
Matadhamsters avatar
Citat:
Jo, den saknar relavans eftersom det är inte det TS efterfrågar och vi är i ett forum där man diskutera vad man tycker och tänker.
Här är personliga åsikter otroligt viktiga och det är oftast det man eftersträvar här för vill du bara ha juridik så får du gå till den avdelningen om du inte klarar av olika åsikter i övriga del-forum.
Bara för något står i lagboken så betyder det inte att lagen är rätt.
Alla har rätt att ha åsikter om lagarna och tyckte att dom är fel utformade.

Finns dessutom många gifta som inte delar ekonomi.
Kan anse att ens pension inte ska ändras men nu är det som så att det var hans garantipension. Det är som att ha socialbidrag. Bor du hemma eller med en partner dras det av för gemensamma hushållskostnader.

Att inte vilja öeba tillsammans i te vilja dela ekonomi och inte vilja göra uppoffringar för sin partner, innebär att man inte bör vara gift.

Han har gift sig av helt andra skäl än att han vill leva som gift. Det ör med andra ord ett arrangerat äktenskap i syfte att flytta pengar. Fullt lagligt att gifta sig med någon för att den ska ärva men att anse att lagarna ska skrivas om för äktenskap som är arrangerade, ekonomiska arrangemang är magstarkt.

Lagarna idag är ämnade att balansera upp att en person inte ska kunna sitta och hålla den andra i ekonomiskt våld.

Varför har han garantipension om han har arbetat i hela sitt liv som han hävdar? Låter snarare som stt han fiffflat sig genom sitt liv och plötsligt fick en motgång när han skulle utnyttja systemet en sista gång.
Citera
2026-02-06, 17:28
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6jrgt5hhjfdddd
Vad jobbade de med då?

Vill inte gå in för nära på det men en tant jag vet har jobbat inom sjukvården och en gubbe jobbade i mataffär. Dessa två gick i pension mellan 2000-2010.

Men under åren har jag pratat med många människor om detta som har velat leva i svenskbyn i Spanien etc som inte kunnat det eftersom pensionen efter ett arbetsliv inte räcker för det då de måste ha bostäder etc i två länder och de måste pendla för att kunna få sina pengar.

Allt detta jävla flygandes är inte så lätt för äldre personer som yngre tror att det är. Det finns ingen omtanke om äldre längre.

Båda de två har garantipension och en av dem har faktiskt (hade i alla fall) socialbidrag på det eftersom fattigpensionen inte ens räckte till existensminimum med dagens hyror.

Jag tycker det är galet och att behandla äldre på ett förnedrande vis.
Citera
2026-02-06, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Vill inte gå in för nära på det men en tant jag vet har jobbat inom sjukvården och en gubbe jobbade i mataffär. Dessa två gick i pension mellan 2000-2010.

Men under åren har jag pratat med många människor om detta som har velat leva i svenskbyn i Spanien etc som inte kunnat det eftersom pensionen efter ett arbetsliv inte räcker för det då de måste ha bostäder etc i två länder och de måste pendla för att kunna få sina pengar.

Allt detta jävla flygandes är inte så lätt för äldre personer som yngre tror att det är. Det finns ingen omtanke om äldre längre.

Båda de två har garantipension och en av dem har faktiskt (hade i alla fall) socialbidrag på det eftersom fattigpensionen inte ens räckte till existensminimum med dagens hyror.

Jag tycker det är galet och att behandla äldre på ett förnedrande vis.
Med en enkel googling så står det att för att tjäna över garantipension så måste man tjäna mellan 18 200 – 18 300 kronor i månaden år 2026.
Det finns ingen i detta land som jobbat heltid i 40 år(vitt med kollektivavtal) som någonsin hamnat på garantipensionsnivå, det går helt enkelt inte!

Lägg då även till att de som nu är pensionärer tillhör det gamla pensionssystemet som var betydligt frikostigare än det som nu finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in