2026-01-15, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Att du orkar mala?

EU har satt maxgräns på kortavgifterna, 0.2% för debit och 0.3% för kreditkort. Du snackar om en svunnen tid eftersom dessa gränser har funnits sedan 2015 om jag minns rätt.

Nej detta där gäller bara interchange avgifterna mellan banker.

Sen vad butiken får betala på varje köp är en annan sak.

Ofta är det fast avgift + % avgift på den fasta avgiften beroende på avtal och kort.

Alla får olika avtal och de små företagarna får betala högst kortköpsavgifter.
ica som är stora och har pengar kunde starta egen bank för att tvinga ner kortköpsavgifterna till deras butiker.
Citera
2026-01-15, 20:00
Bannlyst
Det är där krypto kommer in. Synd bara att bankerna och EU stänger ner det?? Jag undrar varför???
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Det finns ett hål att fylla här om man vill skicka pengar över landsgränser. Har testat Vipps till Norge, dyra avgifter. Likaså Paypal som har absurda växlingskurser och avgifter.

Internationell banköverföring är riktigt krångligt, sist behövde jag RINGA in min överföring och svara på massa dumma frågor.

Blir det billigare och enklare, varför inte?
Citera
2026-01-15, 20:02
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Nej detta där gäller bara interchange avgifterna mellan banker.

Sen vad butiken får betala på varje köp är en annan sak.

Ofta är det fast avgift + % avgift på den fasta avgiften beroende på avtal och kort.

Alla får olika avtal och de små företagarna får betala högst kortköpsavgifter.
ica som är stora och har pengar kunde starta egen bank för att tvinga ner kortköpsavgifterna till deras butiker.

Det där är alltid ett problem, stora drakar kommer ha fördelar. Det gäller oavsett om det gäller företag i ett land eller nationer som vi kan se på världspolitiken.

Den fasta avgiften har man väl lagt "för hyra av terminal" så har man löst den saken. Alldeles oavsett så är det ingen ide att slåss mot väderkvarnar då folket redan valt kortköp före kontantköp. Majoriteten vill ha kontanter, men de tar bara ut pengar och lägger hemma - de omsätter dem för dagliga inköp.

Edit: missade ett inte, "de omsätter dem inte för dagliga inköp"
Senast redigerad av sucuk 2026-01-15 kl. 20:07.
Citera
2026-01-15, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Det där är alltid ett problem, stora drakar kommer ha fördelar. Det gäller oavsett om det gäller företag i ett land eller nationer som vi kan se på världspolitiken.

Den fasta avgiften har man väl lagt "för hyra av terminal" så har man löst den saken. Alldeles oavsett så är det ingen ide att slåss mot väderkvarnar då folket redan valt kortköp före kontantköp. Majoriteten vill ha kontanter, men de tar bara ut pengar och lägger hemma - de omsätter dem för dagliga inköp.

Nej.
Först måste du hyra den kinesiska kortterminalen med fast månadskostnad varje månad.

Sen får du oftast betala fast avgift på varje köp + % avgift på varje köp.

De är ofta smarta och brukar ha olika avgiftstrukturer beroende på om butiken säljer mycket smågrejer eller färre köp men högre köp så att de får ut maximalt.

Småköpen brukar va svindyra för småbutiker som säljer mycket 0vinstvaror som mjölk,telefonkort,frimärken,cigaretter osv eller idioter som betalar 20kr med kort.

Var på en stormarknad som hade minsta swishköp på 50kr.

Alla butiker borde ha minsta kortköp på minst 50 kr som man gör i övriga europa eller 100kr om det är lågvinstvaror..

Var nyligen på en stor populär sportbar som hade minsta kortköp på 25euro.
Stor skylt utanför.

Så ska man göra
Senast redigerad av Blatteman 2026-01-15 kl. 20:12.
Citera
2026-01-15, 20:13
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Nej.
Först måste du hyra den kinesiska kortterminalen med fast månadskostnad varje månad.

Sen får du oftast betala fast avgift på varje köp + % avgift på varje köp.

De är ofta smarta och brukar ha olika avgiftstrukturer beroende på om butiken säljer mycket smågrejer eller färre köp men högre köp så att de får ut maximalt.

Småköpen brukar va svindyra för småbutiker som säljer mycket 0vinstvaror som mjölk,telefonkort,frimärken,cigaretter osv eller idioter som betalar 20kr med kort.

Om så är det tråkigt, men folket har valt kortköp före kontanter. Jag hade lite hopp om att riksbanken skulle genomföra e-kronan men man sket i det projektet. Kortavgift är förbjudet, men kontantrabatt borde funka?
Citera
2026-01-15, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Någon försökte nätfiska via klarna 299 dollar. efter det har jag inte klarna, rör inte skiten. Hände även någon på jobbet.

KLarna kräver inte bank-id

När jag betalar med Klarna kortet på nätet måste jag köra bankID varje gång. Aldrig stött på problem med klarna
Citera
2026-01-15, 21:28
Medlem
Skjut-Mejs avatar
3 betaltjänster jag gärna ser i Sverige är:
  •  Pay Cash
  • CashApp
  • Venmo
Citera
2026-01-16, 00:22
Medlem
Taebbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainInsane-o
Revolut har väl nåt liknande?
Problemet med revolut är ryktet. Det är till stor del kriminella invandrare som nyttjar deras tjänster, och nya AML-regler är på ingång, som kommer ställe till stora problem för "småbanker" som revolut. Dom kommer behöva lägga enorma pengar för att kunna följa lagar och regler. Inget omöjligt, men enormt kostsamt!
Citera
2026-01-16, 08:21
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X7qPz9LkW3vTn
Det är där krypto kommer in. Synd bara att bankerna och EU stänger ner det?? Jag undrar varför???

Jag vill inte hålla på med Crypto. Är väl gammaldags av mig.
Citera
2026-01-16, 22:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Varför använder du appen? Jag har ingen app och betalar som oftast med Klarna och nästan otroligt geschwint - ja svårt att få det att gå snabbare än med ett enda klick å så får man vänta någon sekund bara med att stänga av datorn så är det klart. Jag kommer nog att fixa mig Klarnas Swish just för det är bra att ha som reserv när någon av de båda är ur funktion.

Aha, jag vill betala när jag fått varan, sen så är mitt engagemang i Klarneriet klart, fan vet om jag kan fixa det mer effektivt?

appen segar för minsta lilla grej jag försöker göra, och mobilen duger för annat som surf och andra banker

Kör inte med någon datamaskin, bara mobil. Att det fungerar på dataapparaten är en moot pojnt, jag klagar på deras jättetröga mobilapp. Det bara kan inte vara bra för deras biznes, och därför skriver jag här utifall någon högre uppsatt Klarnamupp trots allt spanar på vad folk tycker.
Senast redigerad av BakadiBrunflo 2026-01-16 kl. 22:32.
Citera
2026-02-06, 09:30
Avstängd
Citat:
Bra dagar för onlinebedragare som kan sno folks pengar ännu enklare och snabbare när de sitter i andra länder när man kan skicka pengar till andra länder lika snabbt från mobilen.

Bara lågbegåvade idioter som inte orkar använda hjärnan använder skit som swish och kortbetalning som skapat så mycket arbetslöshet och kriminalitet i onödan och skickar pengarna till bankmaffian ut från konsumtionsekonomin.

Vi behöver inte ännu en sån skräptjänst som skapar misär och arbetslöshet.

Det vi behöver är fler bankomater och återöppnande av 100% fullservice bankkontor i varenda stad som förut.

men är du överallt och spyr galla över allt du hatar blatteman
i varje tråd du är i spyr du bara negativitet
bittra jävel
kan du komma med något positivt någon gång?
nej troligen inte
dra till ditt egna land istället för att spy galla
nej kontanter ska bort
Citera
2026-02-06, 09:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Någon försökte nätfiska via klarna 299 dollar. efter det har jag inte klarna, rör inte skiten. Hände även någon på jobbet.

KLarna kräver inte bank-id

eh jo
försök använda klarna kreditkort
kräver bankid
eller va tänkte du på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in