2026-02-05, 21:45
Medlem
Tropicalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Du måste va rätt så hjärntvättad och sjuk i huvudet du.

de kriminella har lärt sig av storföretagen och eliten och använder knappt kontanter i sverige längre och de stora svarta pengarna idag ligger digitalt på konton hos storföretag som har anställda skattefuskare på kontoren.

Varför kallar du inte eliten och storföretagen för djur när de snor pengarna mitt framför näsan på dig trots lägre företagsbeskattning än många andra länder och rekordvinster.

bankmaffian stänger inte av de stora tvättade pengarna hos kriminella djur=storföretagsägare och storföretagskonton som mc donalds,nike,ikea,ica,biltema,pressbyrån,seven eleven,lidl och andra skattefuskare som tar ut de stora pengarna ur ekonomin så att de pengarna slutar gå från hand till hand och slutar skapa jobb när de går till utlandet och till några få konton där de står still utan lallar med småpengar hos vanligt folk som ändå skulle konsumerats in i ekonomin och skapat jobb och välstånd.

Nu är det inte storföretagen som rånar, misshandlar, och skjuter folk på stan utan kriminella totalt utan människovärde. Eller de har rättare sagt ett negativt sådant. Världen blir en bättre plats utan dem. Det är inte direkt någon som tvingar dig att gå in på McDonald's och köpa några hamburgare. Ingen av dessa storföretag stjäl mina pengar utan de erbjuder tvärtom tjänster som det går alldeles utmärkt att neka. Kontanter är ett jävla otyg och ska förbjudas så snart det är möjligt. Dödsstraff bör också införas snarast möjligt för återfallsförbrytare som lever av att få andra riktiga människor att lida. Du är kriminell själv antar jag?
Citera
2026-02-05, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Och dessa ser inte lönsamhet i Sverige annars skulle dom flockas här.

Att svenska banker är lönsammare än konkurrenterna i Europa beror på att svenska banker är betydligt mer effektiva, inte att de har högre marginaler.
Citera
2026-02-05, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Nu är det inte storföretagen som rånar, misshandlar, och skjuter folk på stan utan kriminella totalt utan människovärde. Eller de har rättare sagt ett negativt sådant. Världen blir en bättre plats utan dem. Det är inte direkt någon som tvingar dig att gå in på McDonald's och köpa några hamburgare. Ingen av dessa storföretag stjäl mina pengar utan de erbjuder tvärtom tjänster som det går alldeles utmärkt att neka. Kontanter är ett jävla otyg och ska förbjudas så snart det är möjligt. Dödsstraff bör också införas snarast möjligt för återfallsförbrytare som lever av att få andra riktiga människor att lida. Du är kriminell själv antar jag?

Än en gång är du en hjärntvättad bankslav som gärna skänker bort dina pengar till företag som utnyttjar dig och klagar inte ett skit när storföretagen tvättar de stora pengarna i sverige.

Kontanter har inget med saken att göra att vänsterregeringen släppt in fel folk i landet för att införa en polisstat och göra en några få människor väldigt rika på våra skattepengar.
De stora svarta pengarna ligger digitalt på konton och tvättas av storföretag och du fortsätter snacka om småpengarna som konsumeras tillbaks in i ekonomin och kommer sen in till staten.
Undrar vem det är som är en lättlurad clown.

Kontanter är frihet och skapar välstånd och jobb åt landet men det kommer sinnesslöa som dig som dessutom inte har nån riktig integritet att nånsin fatta.
Citera
2026-02-05, 22:21
Medlem
Tropicalss avatar
Citat:
Än en gång är du en hjärntvättad bankslav som gärna skänker bort dina pengar till företag som utnyttjar dig och klagar inte ett skit när storföretagen tvättar de stora pengarna i sverige.

Kontanter har inget med saken att göra att vänsterregeringen släppt in fel folk i landet för att införa en polisstat och göra en några få människor väldigt rika på våra skattepengar.
De stora svarta pengarna ligger digitalt på konton och tvättas av storföretag och du fortsätter snacka om småpengarna som konsumeras tillbaks in i ekonomin och kommer sen in till staten.
Undrar vem det är som är en lättlurad clown.

Kontanter är frihet och skapar välstånd och jobb åt landet men det kommer sinnesslöa som dig som dessutom inte har nån riktig integritet att nånsin fatta.

Du är en sådan som tror att han hittat sanningen när resten av världen är för korkade för att förstå. I stort sett alla andra människor är en skock med korkade får och du själv tillsammans med en liten klick likadana internetkrigare är de enda som verkligen har sett igenom lögnerna som msm sprider till massorna.

Du verkar inte gilla "vänstern" men samtidigt verkar du hata kapitalism, hur ska du ha det egentligen? Hur menar du egentligen när du säger att storföretagen "tvättar" pengar och att dessa sedan försvinner ut i rymden? Hur kommer de svarta pengarna till storföretagen menar du i så fall?

Kontanter är ett värdelöst betalningsmedel som enbart skapar förutsättningar för kriminalitet, inget annat.
Citera
2026-02-05, 22:49
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Ja tuvärr
Men tack för tipset

Saknar dock den "gamla tidens bank"

Vad ska du ha den ”gamla tidens bank” tillbaka för?
Senaste 15 åren har jag besökt banken tre gånger, två av dem var för att köpa bostad och ett var för att låna lite till.
Hade lika bra kunnat haft dessa möten via teams eller liknande.

Allt går att göras via nätet idag så att träffa en bankman eller liknande har man inget behov av.

Jag bytte bank för fem år sen kanske och allt sköttes via telefon och bankID.
Citera
2026-02-05, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Inte SHB eller SEB, de klarade sig själva. Det var Nordbanken, den statliga banken, som behövde räddas. Helt otippat.

S-E-Banken (som SEB hette då) var så illa ute att de faktiskt sökte statligt stöd, men drog tillbaka sin ansökan innan något stöd hunnit betalas ut, då de lyckats lösa krisen genom en nyemission:

Citat:
Skandinaviska Enskilda Banken (S-E-Banken)
S-E-Banken lämnade in en ansökan om statligt stöd i februari 1993, men ansökan drogs
tillbaka i augusti samma år efter att S-E-Banken tillförts nytt kapital genom en
nyemission, innan något statligt stöd hunnit ges.

Bland de privatägda bankerna ska man heller inte glömma Gota Bank, som verkligen inte klarade sig själv utan blev tvungna att sälja sig till staten för 1 kr för att undvika konkurs:

Citat:
Gota Bank
(...) Gota Bank var en av Sveriges fem största affärsbanker i början av 1990-talet. Under första halvåret 1992 började man, liksom andra banker, få stora och växande problem med befarade kreditförluster. Till slut hade problemen växt sig så stora att moderbolaget Gota AB tvingades ställa in sina betalningar den 9 september 1992. Detta fick staten att se de växande kreditproblemen i flertalet banker som en systemkris och man gjorde från regeringens håll omedelbart en utfästelse att Gota Bank skulle kunna infria sina förpliktelser. Garantin omfattade Gota Banks hela balansräkning, undantaget det egna kapitalet. I december 1992 övertog staten samtliga aktier i Gota Bank från Gota AB för 1 krona.

Vidare fick Första Sparbanken och Föreningsbanken (som senare blev Swedbank) statligt stöd i form av garantier, som dock inte behövde utnyttjas.

Källa: https://arc.hhs.se/download.aspx?MediumId=371 (s. 10-12)
Citera
2026-02-05, 23:29
Medlem
HomoDeuss avatar
Själv så tycker jag att det är helt otroligt att svenskar låter sig fullständigt blåsas av bankföreningen och elbolag.

Men men.. man låter sig blåsas av stat och kommun med sedan länge. Betalar skyhöga skatter och får värdelösa samhällstjänster i retur.

Så.. inget nytt. Betala på. Och hoppas på det bästa i framtiden bara.
Citera
2026-02-06, 00:07
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
S-E-Banken (som SEB hette då) var så illa ute att de faktiskt sökte statligt stöd, men drog tillbaka sin ansökan innan något stöd hunnit betalas ut, då de lyckats lösa krisen genom en nyemission:

Bland de privatägda bankerna ska man heller inte glömma Gota Bank, som verkligen inte klarade sig själv utan blev tvungna att sälja sig till staten för 1 kr för att undvika konkurs:

Vidare fick Första Sparbanken och Föreningsbanken (som senare blev Swedbank) statligt stöd i form av garantier, som dock inte behövde utnyttjas.

Källa: https://arc.hhs.se/download.aspx?MediumId=371 (s. 10-12)
Så, som jag skrev, varken SEB eller SHB fick statligt stöd, men Götabanken, som blev en del av Nordea, den statliga banken, fick det.

Alltså räddade staten sin egen bank för våra pengar medan privatägda banker klarade sig själva.

Bra med statliga banker, eller?
Citera
2026-02-06, 00:32
Medlem
Citat:
är rätt så säker på att det fortfarande i vissa länder i europa är gratis att öppna konto hos många banker.

Och även om det inte skulle vara gratis längre så har de normal service gentemot sina kunder och blir glada när de får en ny kund vilket svenska svinbanker inte är då de helst vill slippa vanliga privatkunder och är riktigt oseriösa och sviniga och har ofta 1 till 3 månader väntetid på att eventuellt kunna få bli en kund efter att de granskat varenda transaktion 12 månader bakåt i din gamla bank.

Svenska banker är extremt bortskämda och vill bara ha utan att ge nåt tillbaks nu när de blivit vana at tpengarna kommer in oavsett vad de gör och kunderna inte sviker då 4 banker som har största delen av marknaden följer varandra slaviskt i varje försämring.

i tyskland finns det tillexempel 2500 olika banker.
Det är riktig konkurrens.

Precis som du säger. Får bättre ränta på typ Revolut och eToro plus att dom har som en integrerad Swish tjänst och tjänster som Nordea inte har. Nordea är dryga som fan mot mig och sen när jag kommer för att säga upp kontot så går inte det heller.
Citera
2026-02-06, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Så, som jag skrev, varken SEB eller SHB fick statligt stöd, men Götabanken, som blev en del av Nordea, den statliga banken, fick det.

Alltså räddade staten sin egen bank för våra pengar medan privatägda banker klarade sig själva.

Bra med statliga banker, eller?
Gota Bank fungerar ändå som ett motexempel, eftersom den inte var statlig när den räddades. Den ställde knappast in betalningarna och överläts till staten för 1 kr för att den klarat sig utmärkt utan statligt stöd. Det var alltså inte för att banken var statlig som den räddades, utan den förstatligades som en del av räddningsaktionen. Staten räddade banken, men inte dess aktieägare. S-E-Banken sökte förstås inte heller statligt krisstöd för att den var i så gott skick att det var onödigt, men här trodde aktieägarna i slutänden tillräckligt mycket på banken för att gå in som räddare. Första Sparbanken och Föreningsbanken var inte statliga banker, men gavs statliga garantier. Jag tyckte inte du gav rätt bild av hur staten stöttade de icke-statliga bankerna, därav mitt inlägg.
Citera
2026-02-06, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Vad ska du ha den ”gamla tidens bank” tillbaka för?
Senaste 15 åren har jag besökt banken tre gånger, två av dem var för att köpa bostad och ett var för att låna lite till.
Hade lika bra kunnat haft dessa möten via teams eller liknande.

Allt går att göras via nätet idag så att träffa en bankman eller liknande har man inget behov av.

Jag bytte bank för fem år sen kanske och allt sköttes via telefon och bankID.

Varför ska du ha kvar trappor i ett höghus när DU använder hissen?

Varför ska du ha brandlarm hemma när det aldrig brinner?

Varför ska det finnas glaskrossare på tåg och bussar för DU kommer aldrig använda dom.

varför har kryssningsbåtar massor med livbåtar för passagerarna för de sjunker ändå aldrig kanske 1 gång på 70år så får nån du inte känner använda den.

Allt handlar inte bara om dig korkskalle.
Citera
2026-02-06, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Hur känner ni angående det här?
Tycker att alla företag ska tjäna pengar, om bankerna tjänar för mycket har jag inte kunskap att bedöma.

Citat:
Dags att byta bank?
Har haft samma lönebank sedan begynnelsen, och är inte säker på att gräset är grönare på andra sidan.

Citat:
Är du nöjd med din bank?
Om jag hade varit det så hade jag inte varit otrogen med exempelvis Avanza, SBAB och Klarna.

Tycker de är otroligt klumpiga som inte vill tjäna mer på mig när de ändå redan har mig som kund.

Citat:
Vilken bank är bäst?
Har ju endast testat en lönebank.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här