Citat:
Ursprungligen postat av
ljusljud
Men nu när lögnen är avslöjad blir folk argare på henne än om hon skulle varit ärlig från början. Så det är inte nödvändigtvis att hon valde det mer logiska alternativet. Nu kanske vissa är så arga på henne att de kommer slå henne i ansiktet om de ser henne IRL. Och ingen kommer någonsin tro på henne igen om de minns hennes lögner. Hon hade kunnat spela offer eller ovetande om hon talat sanning.
Men ja, det stämmer nog att de ljuger för att de tror det är det bästa alternativet. De förstår inte att verkligheten är ett andligt spel och att alla val vi gör analyseras och diskuteras av högre varelser.
Jo, jag håller med dig.
När någon blir avslöjad som lögnare blir de helt ställda och mer eller mindre desperata efter enkla snabba lösningar.
Då ligger "Vinna eller försvinna!" nära till hands.
Nu blir det antagligen "försvinna", men hon räknar säkert med att hon har sitt på det torra ändå. Hon drar sig tillbaka och tiger som muren resten av livet, samtidigt som hon skrattar hela vägen till banken.
Man behöver inte känna sig "övervakad av en högre kraft" för att vara rakryggad och ärlig. Det ska komma inifrån.
Det handlar om uppfostran och människosyn.
Du tror alltså att du skulle vara en oärlig ohederlig skitstövel, om du inte "kände dig ständigt övervakad" pga din religiösa tro?
Jag tror att du är en god människa för att du uppfostrades till en god människa.
Enda undantaget är kåkfarare som varit kriminella as hela livet, och "hittat Jesus" i fängelset.
Bra för dem, om det nu gjorde dem till goda människor. Jag köper det inte. De är
inte bättre människor bara för att börjat "tro på gud".