2026-02-05, 21:30
Medlem
tripprapporters avatar
Hej
Jag ska flyga till Italien om några veckor och tänkte ta med mig en karta Imovane.
Tyvärr har jag inget recept för det utan har fått grejerna på annat håll.
Finns det någon risk att man blir avkrävd recept på pillerna på flygplatsen?
Det känns väldigt osannolikt men konstigare saker har hänt.
Citera
2026-02-05, 21:31
Medlem
BombaySaphires avatar
Nej. Obefintlig risk.
Citera
2026-02-05, 22:02
Moderator
tobess avatar
Risk? ja
Hur stor? Nästintill noll.

Du ska ha extrem otur för att bli stannad någonstans och bli kollad för det. Om du gör det, så skiter det givetvis på sig men att det ska hända är extremt osannolikt.
Citera
2026-02-05, 22:10
Medlem
pyroclasms avatar
Imovane, ingen risk alls. En karta Kodein/Oxy eller liknande? Lite större. ändå minimal. Bara länder som sverige som hispar för personligt bruk.
Citera
2026-02-05, 22:11
Medlem
WetCigarettes avatar
Det ska vara låg risk. Men intressant fråga vad som händer ifall man blir påkommen. Kallas polis och det blir smuggling och hela alltihopa eller får man bara slänga tabletterna och gå vidare? Jag gissar på det sistnämnda. Någon med erfarenhet?

Ett annat alternativ är att skaffa liknande piller nere i Italien.
Citera
2026-02-05, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Imovane, ingen risk alls. En karta Kodein/Oxy eller liknande? Lite större. ändå minimal. Bara länder som sverige som hispar för personligt bruk.
Klassas lika strikt som Morfin i Italien, dvs du åker på smuggling OM det skulle upptäckas.
Citera
2026-02-05, 22:45
Medlem
Ghastens avatar
Dom är riktigt bra på att se personer som är nervösa. Jag hade inte chansat om jag var dej. Du får helt enkelt klara det utan dem.
Citera
2026-02-05, 23:32
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Medicinen är narkotikaklassad. Risken att du blir kollad är inte stor men kan ske och kan ställa till det för dig en hel del om straffet går ut över jobbet osv.
Är det värt den risken? Upp till dig helt och hållet.
Citera
2026-02-06, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tripprapporter
Hej
Jag ska flyga till Italien om några veckor och tänkte ta med mig en karta Imovane.
Det är inte särskilt troligt att de kontrollerar vad du har i fickan!
Citera
2026-02-06, 16:55
Medlem
Citat:
Hej

Asså personer som sitter o skriver 0 risk...Hahaha! Det är narkotikaklassat läkemedel utan recept..Även om vi leker med tanken att risken är liten så är den inte värd konsekvenserna. Varför inte bara fixa det på recept..relativt lätt om du inte är klassad som "missbrukare" i vården. Mycket mer värt än att riskera narkotikasmuggling etc. Det kan verka oskyldigt med några sömntabletter...man vill inte bli stannad i ett annat land utan recept. Har du lixom tänkt o ta med det utan förpackning o sånt? Om jag var du skulle jag försöka få det på recept och ha noll worries
Citera
2026-02-06, 19:09
Medlem
tripprapporters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImovaneKungen
Asså personer som sitter o skriver 0 risk...Hahaha! Det är narkotikaklassat läkemedel utan recept..Även om vi leker med tanken att risken är liten så är den inte värd konsekvenserna. Varför inte bara fixa det på recept..relativt lätt om du inte är klassad som "missbrukare" i vården. Mycket mer värt än att riskera narkotikasmuggling etc. Det kan verka oskyldigt med några sömntabletter...man vill inte bli stannad i ett annat land utan recept. Har du lixom tänkt o ta med det utan förpackning o sånt? Om jag var du skulle jag försöka få det på recept och ha noll worries
Vad skulle konsekvenserna vara om jag blir stannad och kontrollerad då? Det känns så himla osannolikt att de åtalar mig för knarksmuggling eller vad det nu blir på grund av några sömnpiller. Det måste vara väldigt vanligt att folk tar med sin receptbelagda medicin utan att tänka på att ta med sitt recept.
Citera
2026-02-06, 20:59
Medlem
Citat:
Vad skulle konsekvenserna vara om jag blir stannad och kontrollerad då? Det känns så himla osannolikt att de åtalar mig för knarksmuggling eller vad det nu blir på grund av några sömnpiller. Det måste vara väldigt vanligt att folk tar med sin receptbelagda medicin utan att tänka på att ta med sitt recept.

Det blir väll ringa narkotikasmuggling...troligtvis böter och 5 år i belastningsregistret. Nej men det blir väll strafföreläggande att du tar boten utan rättegång. För dem flesta som har ett någorlunda ordnat liv så kan även ett form av ringa narkbrott ställa till det. Du gör ju som du vill, men varför inte fixa det på recept istället? Tror du inte det är väldigt många som tänker som du gör...dem flesta fattar att det är ens eget ansvar att se till att man tar med tex. läkarintyg för sina läkemedel..Det är inget man bara kan skylla att man inte visste...man måste ta reda på vad som gäller när man lämnar och anländer till andra länder. Är du redo o ta konsekvenserna så kör på! Eller fixa ett legit recept vilket kanske skulle ta ett par veckor av manipulation hos läkaren. Z-Analoger är svårare idag än för 15 år sen o få ut, men är man en riktigt jobbig jävel så får man det till slut!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in