Igår, 17:39
Medlem
Hej,
Vill börja med att berätta att jag äger 5 st USA bilar i mycket fint skick.
"Top of the line" bilar och 3 är cabrioleter.
Jag skriver inte detta för att "skryta" på något sätt, jag är ju dessutom anonym här.
Nej, jag har varit med i USA bilshobbyn länge, där jag köpte renoveringsobjekt som jag under åren renoverat. Och det är egentligen renoveringen som för mig är roligast.
En fantastisk avkoppling från vardagligt arbete.
Egentligen borde jag ju tycka det är fantastiskt med den smått sjuka prisutvecklingen som skett, med enligt mitt tycke fullständigt sjuka priser.

Varför tycker jag det då kanske du undrar?
Jo, hela hobbyn kommer dö ut om detta fortsätter. Till slut kommer det sitta ett gäng halvdöda gubbar och beundra varandras bilar i garagen, för knappt någon vågar köra med dem...

När jag köpte min första jänk för 4.900 kr var det roligt. Jag visste att jobbar jag med denna en vinter kan jag sälja den lite dyrare och på så sätt byta upp mig. Mitt mål då var en Ford skyliner retractable 1959, även kallad "plåtcab" efter att ha bytt upp mig fyra gånger hade jag en sådan på gården.

Jag tycker så synd om dagens unga som inte har samma möjligheter.
Kanske en av anledningarna till att det för dom har blivit populärt med dessa "vrak" som dyker upp på träffarna?

Sen har vi då dessa sk "bilförmedlare" som trissat upp priserna helt galet!
Dom skiter fullständigt i om hobbyn på sikt hotas att dö ut, nej här gäller snabba cash!
Givetvis finns säljare som.lämnar sin bil till dessa, som kanske tröttnat, och ser sin chans till bra betalt.
Att de egentligen är genuint okunniga men vill få dig att tro att de varit i branchen sen "hedenhös tid" är en annan sak. Såg t.o.m en av dessa som presenterade en -64 Impala med taskig hip hop musik....
En annan förmedlare har för vana att skriva att bilen de haft inne för försäljning är såld när den inte gick att sälja för fantasipriset och gått tillbaka till ägaren..

Jag ser gärna att denna genuina hobby får fortsätta även i det egoistiska samhälle vi befinner oss i. Där är glädjen mer värderad än att få ut mesta tänkbara för bilen

Vad anser du?
Citera
Igår, 17:43
Medlem
VoktorDodkas avatar
Det är inte många år kvar innan generationen som betalar för gamla bilar dör ut, då kommer 95% av alla jänkare oavsett skick vara mer eller mindre värdelösa. Precis som det gått för frimärkssamlandet, bara några år senare.
Citera
Igår, 17:45
Medlem
Jag är helt inne på din linje, men det gäller inte bara gamla jänkare utan även andra gamla bilar. Själv är jag Porsche fantast, även de har rakat upp i pris till orimliga belopp.

Trist. Jag tycker bilar ska lukta och låta.
Citera
Igår, 17:47
Medlem
53....so whats avatar
Jo, det har gått åt helvete med bildrömmarna sen länge.
Spelar snart ingen roll hur bilen ser ut bara den rullar och klarat besiktningen, så är priserna mer än vad bilarna borde var värda..
Ser ju likadant ut i USA. Men där har reservdelsmarknaden i alla fall inte spikat som den gjort här.

En får drömma vidare...
Citera
Igår, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Det är inte många år kvar innan generationen som betalar för gamla bilar dör ut, då kommer 95% av alla jänkare oavsett skick vara mer eller mindre värdelösa. Precis som det gått för frimärkssamlandet, bara några år senare.
Exakt, och det är det jag är rädd för.
Risken är också att de stora genuina träffarna försvinner.
Nu tog "Kjelle Power" pension efter att i många år arrangerat Powermeet. Man hoppas ju att det finns folk som kan ta över denna träff.
Citera
Igår, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonnaImma
Jag är helt inne på din linje, men det gäller inte bara gamla jänkare utan även andra gamla bilar. Själv är jag Porsche fantast, även de har rakat upp i pris till orimliga belopp.

Trist. Jag tycker bilar ska lukta och låta.
Jo det är samma linje där tyvärr.
Citera
Igår, 17:51
Medlem
gigglebyt3ss avatar
Ja vaddå?

Utbudet inskar och priserna går då upp.

Trodde du 60 tals jänkar bilar skulle tillverkas för evigt?
Citera
Igår, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Jo, det har gått åt helvete med bildrömmarna sen länge.
Spelar snart ingen roll hur bilen ser ut bara den rullar och klarat besiktningen, så är priserna mer än vad bilarna borde var värda..
Ser ju likadant ut i USA. Men där har reservdelsmarknaden i alla fall inte spikat som den gjort här.

En får drömma vidare...

Ja det är trist.
Men när jag tittat på prisutvecklingen stabiliserats något. Kanske fortsätter det så.
Även om det generellt fortfarande blir dyrare att köpa en fin bil där om man ska betala transport, accis tull mm.
Citera
Igår, 17:54
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanenhen
Vad anser du?

Du får sälja de du har billigt. I övrigt så tror jag att tillgång och efterfrågan gäller precis som i så mycket annat.
Citera
Igår, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Du får sälja de du har billigt. I övrigt så tror jag att tillgång och efterfrågan gäller precis som i så mycket annat.
Jag har en svärson samt antagligen ett barnbarn som gärna tar över dessa den dagen jag stupar.
I annat fall hade jag premierat någon köpare som uppskattar fordonet.
Citera
Igår, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gigglebyt3s
Ja vaddå?

Utbudet inskar och priserna går då upp.

Trodde du 60 tals jänkar bilar skulle tillverkas för evigt?
Hur menar du med att "utbudet" minskar??
Citera
Igår, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Problemet är ju att fantasipriserna nått såna höjder att jag utan att överdriva kan säga att ca 95% blir osålda.
De som blir sålda går nästan alltid utomlands.
Trist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in