2026-02-05, 13:12
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Jag har svårt att tycka synd om pundare som Katja Nygren hon är 54 år och borde veta bättre än att slänga bort sitt liv för lite kokain, det tyder på dåligt omdöme!

Ja det är definitivt dåligt omdöme att riskera allt för lite kokain. Vi vet dock inte alla fakta. Om hon är missbrukare som regelbundet köper och använder kokain samtidigt som hon kör bil är det allvarligt. Om hon däremot blivit bjuden och velat testa av nyfikenhet och sedan väntat ett dygn eller mer innan hon satt sig bakom ratten, tycker jag det är förlåtligt.

Därför tycker jag ska vara försiktig att döma och gå hårt fram i media innan man hört hennes version.
Citera
2026-02-05, 13:15
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Tack för klargörandet och sammanfattningen!

Trafikverket skrev i sitt beslut:

Alkoholhalten 0,12 promille är inte olaglig och ligger tydligt under gränsen för rattfylleri, som i Sverige är 0,2 promille.

För illegala droger gäller däremot som Mogna-Meloner skriver i praktiken nolltolerans vid rattfylleri. Det innebär att minsta påvisbara mängd av exempelvis kokain i blodet är straffbar. Till skillnad från alkohol finns ingen fast nedre gräns; om ett blodprov visar förekomst av kokain eller dess nedbrytningsprodukter anses brottet begånget. I takt med att analysmetoderna blivit allt känsligare kan man rimligen diskutera om denna ordning alltid leder till proportionerliga bedömningar.

Kokainbruk är olagligt men tyvärr relativt utbrett i krogmiljöer. [\URL="https://www.folkhalsomyndigheten.se/publikationer-och-material/publikationsarkiv/k/kokainanvandning-i-sverige/?pub=141573"]Enligt Folkhälsomyndigheten har 2,8 procent av personer i åldersgruppen 17–34 år använt kokain under de senaste tolv månaderna[/url]. Spår av kokain kan påvisas i blodet en tid efter intag, även när det akuta ruset har klingat av, och nedbrytningsprodukter kan i vissa fall upptäckas ännu längre. I flera andra europeiska länder har man därför valt att införa fastställda gränsvärden för vissa droger, inklusive kokain, i stället för absolut nolltolerans. I Danmark gäller 25 ng/ml för kokain och i Nederländerna 50ng/ml.

Jag är orolig för att detta utvecklats till ett mediedrev där människor finner nöje i att se någon som lyckats i livet falla. Man bör vara försiktig med att döma andra om man inte själv är helt utan skuld. Så länge man inte vet vilken koncentration som faktiskt uppmättes anser jag att det är moraliskt fel att döma Katja Nyberg alltför hårt. Att både förlora sin professionella och politiska karriär samt dessutom bli uthängd i media är i sig ett mycket hårt straff. Om det rör sig om mikroskopiska spår av kokain som i vissa andra länder inte hade varit straffbara, menar jag att den moraliska fördömelsen är felaktig. Om provet däremot visar höga halter som tydligt påverkat hennes körförmåga är det naturligtvis ett allvarligt brott som ska beivras.

Ett inlägg i narkotikadebatten, minsann. Alla försök att kvantifiera och tidsbestämma analysresultat innebär att man avkriminaliserar narkotikabruket och kriminaliserar berusningen. Så kan man tycka, men det gör inte jag :-). (Elak och inte helt seriös liknelse: Hur långt efter ett rån räknas det inte? När pengarna är slut?)

Jag vidhåller nog att när det handlar om rikets yttersta beslutsfattare (=riksdagsmän) så går det att begripa att utredningen blir extra noggrann och att utredningsmetodiken inte kommenteras.

När (eller om) det visar sig att KN bara är en liten avvikelse på normalen löser sig det här på sedvanligt sätt, men när poliser/riksdagsmän/SÄPO-granskare tycks knarka, så måste detta noggrant utredas. Inte för att skada individen, utan för att utesluta (eller följa upp) eventuella problem i sammanhanget.

Att en knarkande riksdagsman som är polis i grunden åker fast för (drog)rattfylleri lär ju väcka ett visst uppseende.
Citera
2026-02-05, 13:16
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
I urinproven kollar man efter metaboliter i blodprovet efter faktiska substansen. Det var det man hittade. TS säger inte kokain för att det är indifferent för dem vilken typ det är, det där tar rätten hand om. Men iom att snabbtestet visade metaboliter av kokain så känns det väl rätts så självklart att det är det som hittats.

Jag tycker den moraliska kärnfrågan är om hon köpt kokain och var så berusad när hon körde att hon var en trafikfara för andra. Om hon bara blivit bjuden på kokain och testat av nyfikenhet någon dag innan är det inte så allvarligt att hon ska förlora jobbet.
Citera
2026-02-05, 13:22
Medlem
pyroclasms avatar
Nu tänker jag spekulera i hur och när Katja skaffade sig en vana...

Katja var ju drivande i Ravekommissionen. Den roligaste tiden i hennes liv om man får tro henne. Då åkte hon och hennes kollegor, alla unga i samma ålder, runt på rave och jagade kids som tillfällighetsknarkade. De trakasserade alla oavsett misstanke eller inte och hade allmän poängjagt på intagna kids och skickade hem brev till oskyldiga med innebörden: Just nu fick vi dig inte men vi vet att du knarkar för det gör alla på rave och nästa gång tar vi dig. Samma skickades till föräldrar till rave-besökare. De var helt enkelt rabiata.

För att enkelt identifiera misstänkta måste man lära sig hur drogerna funka och känns i kroppen. Det är ett argument som jag tror många av dessa poliser sjvävbedrog sig med för att prova knarket som de "hatade" så mycket. Så de plockade på sig beslag och provade, det var så klart kul! Och gjorde dem till bättre poliser... tyckte de. Det var säkert "godkänt" inom gruppen som arbetade utan större insyn utifrån.

Jag är övertygad om att det var då det skedde, och att det fortsatt genom åren som polis, om än i lite skala.

Katja börjar i riksdagen och sitter helt plötsligt på kontor. Det används runt omkring henne, det kan hon sniffa sig till. Katja saknar dels polis-action dels lite knark... så hon ser till att skaffa sig eget. Och på den vägen är det. Rakt ner i diket.

Så tror jag att hennes snyfthistoria kommer vara. Och jag tror att hon kommer säga att hon bara gjort det en gång och att knarket, det hittade hon på dagen. Det är sååå synd om Katja som inte kan stå emot.

Men då skall vi komma ihåg: ingen åker dit första gången. Det här lär SÄPO bena ut.
Citera
2026-02-05, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Ja, exakt. Hon kan till och med ha sagt att hon är polis och riksdagsledamot. Att hon hjälper dem att undkomma eller få ärenden nedlagda via sina kontakter om hon får mängdrabatt. Nu Beethoven bin ju inte alla ha de möjligheterna, men det betyder ju inte att hon utnyttjat situationen.

Jag såg en intervjuad med en fd CIA-agent. Han berättade att när han kom till ett annat land för att ”jobba” på en ambassad, så gick han på olika tillställningar. Pratade med folk, delade ut sitt kort och kollade in tänkbara kandidater att använda sig av.

Sen bjöd han den personen på middagar och annat roligt. Kollade vad personen hade för intressen. Eller svagheter. Gillade personen att fiska, så hade agenten obegränsade resurser. Kunde hyra en yacht för djuphavsfiske. Eller bjuda på resor.

Efter ett antal månader av smörjande sa agenten till sin nya vän att han visste att landet har några ritningar på nya ryska tanks som han gärna ville titta på. Kopiera. Du vet oss vänner emellan. Och eftersom den andra fått så mycket och de umgåtts så länge, fick agenten som regel det han bad om.

Lite längre fram han att han var agent. Att han gärna skulle betala personen för upplysningar. Och sen personen brukade då som regel säga ja. Han sa aldrig i intervjun att han använde känsliga saker som utpressning för att få personen att gå med på det. Men det kan man ju ana hände ibland.

En person som missbrukar olagliga preparat skulle tycka det vore en dröm om en ”snäll” person skulle bjuda på godsakerna. Aldrig säga nej. Och liksom i förbifarten ställa frågor om personens jobb. Luska lite när personen är hög. Ha kameror i rummet. Spela in samtalet för att ha som påtryckningsmedel. Etc etc etc.

Så ja, hon har ett väldigt riskabelt beteende för en så hög position.

Verkligen.
I Katjas fall så ägnar dom ju sig dessutom redan åt brottslighet ihop så det är inte så att hon kan trycka tillbaka direkt. Hennes fall är högre.

Och iomed att hon sysslar med droger och gängrelaterad brottslighet redan så kan man ju tänka sig att hon inte har så mycket moraliska betänkligheter kring att göra lite fler tjänster den vägen. Det är liksom inte som att man ber henne titta bort från någonting hon inte redan tittar bort ifrån, iomed att hon pysslar med det själv. Och nu kan hon få ut någonting extra utav det. Win-win.

Sen kan hon ju säga nej, men det alternativet kommer ingen bli glad av.
Citera
2026-02-05, 13:24
Medlem
Citat:
Ja det är definitivt dåligt omdöme att riskera allt för lite kokain. Vi vet dock inte alla fakta. Om hon är missbrukare som regelbundet köper och använder kokain samtidigt som hon kör bil är det allvarligt. Om hon däremot blivit bjuden och velat testa av nyfikenhet och sedan väntat ett dygn eller mer innan hon satt sig bakom ratten, tycker jag det är förlåtligt.

Därför tycker jag ska vara försiktig att döma och gå hårt fram i media innan man hört hennes version.
Kokain försvinner snabbt ur kroppen, vid snabbtester syns det i cirka 12 timmar. Mest troligt är att hon tog kokain väldigt nyligen. Hon hade dessutom 0,12 promille alkohol i blodet, kokainmissbrukarens bästa vän.
Citera
2026-02-05, 13:28
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Ett inlägg i narkotikadebatten, minsann. Alla försök att kvantifiera och tidsbestämma analysresultat innebär att man avkriminaliserar narkotikabruket och kriminaliserar berusningen. Så kan man tycka, men det gör inte jag :-). (Elak och inte helt seriös liknelse: Hur långt efter ett rån räknas det inte? När pengarna är slut?)

Jag vidhåller nog att när det handlar om rikets yttersta beslutsfattare (=riksdagsmän) så går det att begripa att utredningen blir extra noggrann och att utredningsmetodiken inte kommenteras.

När (eller om) det visar sig att KN bara är en liten avvikelse på normalen löser sig det här på sedvanligt sätt, men när poliser/riksdagsmän/SÄPO-granskare tycks knarka, så måste detta noggrant utredas. Inte för att skada individen, utan för att utesluta (eller följa upp) eventuella problem i sammanhanget.

Att en knarkande riksdagsman som är polis i grunden åker fast för (drog)rattfylleri lär ju väcka ett visst uppseende.

Jo jag förstår inställningen. Jag är liberal och tycker människor ska vara fria att göra som de vill så länge de inte skadar andra.

Narkotika är visserligen problematiskt även från ett liberalt perspektiv eftersom det leder till beroende, ökade sjukvårdskostnader och göder kriminalitet vilket skadar andra. När det gäller rökning och alkohol så kompenserar punktskatter delvis skadan (miss-)bruket åsamkar andra.

Kokain är tyvärr vanligt i storstädernas krogmiljö (liksom marijuana, alkohol och tobak). Jag tycker därför - trots ovanstående - att det är fel att döma för hårt om hon inte köpt själv eller utsatt andra för fara som förare.
Citera
2026-02-05, 13:47
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Jo jag förstår inställningen. Jag är liberal och tycker människor ska vara fria att göra som de vill så länge de inte skadar andra.

Narkotika är visserligen problematiskt även från ett liberalt perspektiv eftersom det leder till beroende, ökade sjukvårdskostnader och göder kriminalitet vilket skadar andra. När det gäller rökning och alkohol så kompenserar punktskatter delvis skadan (miss-)bruket åsamkar andra.

Kokain är tyvärr vanligt i storstädernas krogmiljö (liksom marijuana, alkohol och tobak). Jag tycker därför - trots ovanstående - att det är fel att döma för hårt om hon inte köpt själv eller utsatt andra för fara som förare.

Hon döms nog inte hårdare än andra i liknande situation. Det är till och med så att domstolen (om den åtalade har ett sk "legitimationsyrke") inhämtar ett förhandsbesked i detta, och förlorar den åtalade sin yrkesbehörighet vid fällande dom, så tas det hänsyn till detta vid straffmätningen.

Däremot, har man över tid (som KN) byggt upp ett politiskt förtroendekapital och ett yrkesmässigt anseende, så får man ju inte bli alltför ledsen i ögat om detta raseras därför att man gör dumheter.

Att en politiker hamnar i blåsväder vid brott är ju egentligen inte fel.
Citera
2026-02-05, 14:00
Medlem
Slaskmedias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Näpp då får hon full pension istället, räknat på lön som riksdagsman dvs. 80% livet ut.
Nej. Hon får två års omställningsstöd som är 80% av riksdagsarvodet. Sen är det finito.
Citera
2026-02-05, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilkyJohnson
Borde va minst 1 år bakom galler för kärringen

Verkligen inte. I ett rättssamhälle låser vi inte in folk om det inte är absolut nödvändigt. Hon kanske lär sig något av det här, även om jag tvivlar på det.
Citera
2026-02-05, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eldey
Ja, för två veckor sedan var åklagaren tydlig i den delen. Att något var sant för två veckor sedan är inte detsamma som att det är sant idag.

Oavsett hur du vrider och vänder på det så är det inte en bekräftad uppgift att misstanke inte har delgetts.

Det du skriver är en ren lögn. Åklagaren har klart och tydligt sagt att misstanke inte är delgiven. Det är en "bekräftad" uppgift. Oavsett hur du vrider och vänder på det, så är det så det är.

Det är du som påstår annat utan några som helst belägg.

Åklagaren har sagt att han kommer ha vidare besked i slutet av nästa vecka, inför eller i samband med det kommer hon antagligen att delges misstanke.
Citera
2026-02-05, 17:00
Medlem
Citat:
Polisen vill sparka Katja Nyberg efter brottsmisstankarna
https://www.dn.se/sverige/polisen-vill-sparka-katja-nyberg-efter-brottsmisstankarna/

Citat:
Nyberg har ”grovt åsidosatt sina åligganden mot arbetsgivaren”, står det i en anmälan.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/polisen-kraver-att-katja--nyberg-lamnar-sin-tjanst/

Tja är det någon som har insyn i ärendet är det polisen. Dessutom NOA, och säkerhetspolisen.
Hon kommer förmodligen vägra även här, men något arbete som polis kan hon glömma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in