Citat:
Ursprungligen postat av
DickeFix
Tack för klargörandet och sammanfattningen!
Trafikverket skrev i sitt beslut:
Alkoholhalten 0,12 promille är inte olaglig och ligger tydligt under gränsen för rattfylleri, som i Sverige är 0,2 promille.
För illegala droger gäller däremot som Mogna-Meloner skriver i praktiken nolltolerans vid rattfylleri. Det innebär att minsta påvisbara mängd av exempelvis kokain i blodet är straffbar. Till skillnad från alkohol finns ingen fast nedre gräns; om ett blodprov visar förekomst av kokain eller dess nedbrytningsprodukter anses brottet begånget. I takt med att analysmetoderna blivit allt känsligare kan man rimligen diskutera om denna ordning alltid leder till proportionerliga bedömningar.
Kokainbruk är olagligt men tyvärr relativt utbrett i krogmiljöer. [\URL="https://www.folkhalsomyndigheten.se/publikationer-och-material/publikationsarkiv/k/kokainanvandning-i-sverige/?pub=141573"]Enligt Folkhälsomyndigheten har 2,8 procent av personer i åldersgruppen 17–34 år använt kokain under de senaste tolv månaderna[/url]. Spår av kokain kan påvisas i blodet en tid efter intag, även när det akuta ruset har klingat av, och nedbrytningsprodukter kan i vissa fall upptäckas ännu längre. I flera andra europeiska länder har man därför valt att införa fastställda gränsvärden för vissa droger, inklusive kokain, i stället för absolut nolltolerans. I Danmark gäller 25 ng/ml för kokain och i Nederländerna 50ng/ml.
Jag är orolig för att detta utvecklats till ett mediedrev där människor finner nöje i att se någon som lyckats i livet falla. Man bör vara försiktig med att döma andra om man inte själv är helt utan skuld. Så länge man inte vet vilken koncentration som faktiskt uppmättes anser jag att det är moraliskt fel att döma Katja Nyberg alltför hårt. Att både förlora sin professionella och politiska karriär samt dessutom bli uthängd i media är i sig ett mycket hårt straff. Om det rör sig om mikroskopiska spår av kokain som i vissa andra länder inte hade varit straffbara, menar jag att den moraliska fördömelsen är felaktig. Om provet däremot visar höga halter som tydligt påverkat hennes körförmåga är det naturligtvis ett allvarligt brott som ska beivras.
Ett inlägg i narkotikadebatten, minsann. Alla försök att kvantifiera och tidsbestämma analysresultat innebär att man avkriminaliserar narkotikabruket och kriminaliserar berusningen. Så kan man tycka, men det gör inte jag :-). (Elak och inte helt seriös liknelse: Hur långt efter ett rån räknas det inte? När pengarna är slut?)
Jag vidhåller nog att när det handlar om rikets yttersta beslutsfattare (=riksdagsmän) så går det att begripa att utredningen blir extra noggrann och att utredningsmetodiken inte kommenteras.
När (eller om) det visar sig att KN bara är en liten avvikelse på normalen löser sig det här på sedvanligt sätt, men när poliser/riksdagsmän/SÄPO-granskare tycks knarka, så måste detta noggrant utredas. Inte för att skada individen, utan för att utesluta (eller följa upp) eventuella problem i sammanhanget.
Att en knarkande riksdagsman som är polis i grunden åker fast för (drog)rattfylleri lär ju väcka ett visst uppseende.