2026-02-04, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KanelbulleKungen
Jag tror du blandar ihop begreppen böter och skadestånd. För några böter handlar det inte om här.

Domarna kan besluta att hon ska betala ut ett mindre skadestånd än vad målsägande har begärt men det är isf för att dom gör en annan bedömning om vilken skada målsägande har lidigt, inte baserat på SNs ekonomi.
https://www.aklagare.se/aklagarens-roll/olika-brottstyper/fortal-och-forolampning/

Citat:
Den som döms för grovt förtal kan få böter eller fängelse i upp till två år.
Man kan visst få böter för grovt förtal så nej, det är inte en omöjlighet och nej jag blandar inte ihop något. Domaren kan utfärda böter upp till 2års fängelse om brottet anses grovt. Medans förtal bara har böter i straffskalan.

https://www.journalisten.se/nyheter/klas-granstrom-doms-till-40-dagsboter/
Citat:
Expressens chefredaktör och ansvarige utgivare Klas Granström döms för förtal till 40 000 kronor i böter.
Citera
2026-02-04, 21:54
Medlem
Rumpkorvens avatar
Om de döms på fredag. Kommer dumpen avvecklas då?
Citera
2026-02-04, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Om de döms på fredag. Kommer dumpen avvecklas då?

Blir intressant att se vad som händer.
Om andra gäddor hakar på med stämningar.

Jag gissar att dumpen kommer fortsätta oavsett hur det går.
Det är svårt att stänga ner/förbjuda hemsidor.
Dumpens webhotell ligger i Danmark vet inte hur lagen ser ut där.
Citera
2026-02-04, 22:20
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo3tys
Blir intressant att se vad som händer.
Om andra gäddor hakar på med stämningar.

Jag gissar att dumpen kommer fortsätta oavsett hur det går.
Det är svårt att stänga ner/förbjuda hemsidor.
Dumpens webhotell ligger i Danmark vet inte hur lagen ser ut där.
Dumpen ligger bakom Cloudflare, dock är det ONE som hostar Dumpen. Mail ligger i Köpenhamn, bekräftat via MX, webservern lite oklart, säkert Köpenhamn också - men går inte spåra pga Cloudflare.

Men - var den ligger spelar mindre roll om domstol, IMY eller EU (till slut pga GDPR) säger till. Då är det bara avveckla oavsett. Även om den är på Mars.

Viktigt att komma ihåg att det handlar om en svensk sida, svenskar hängs ut, för svenskar att beskåda. Väldigt viktig detalj.
Citera
2026-02-04, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
Dumpen ligger bakom Cloudflare, dock är det ONE som hostar Dumpen. Mail ligger i Köpenhamn, bekräftat via MX, webservern lite oklart, säkert Köpenhamn också - men går inte spåra pga Cloudflare.

Men - var den ligger spelar mindre roll om domstol, IMY eller EU (till slut pga GDPR) säger till. Då är det bara avveckla oavsett. Även om den är på Mars.

Viktigt att komma ihåg att det handlar om en svensk sida, svenskar hängs ut, för svenskar att beskåda. Väldigt viktig detalj.

Kanske kör de vidare utan ansvarig utgivare som antifa eller typ piratebay som aldrig tagits ner?
Citera
2026-02-04, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69

Om dom väljer att driva Dumpen vidare utan en ansvarig utgivare blir det riktigt intressant. Då kommer nämligen alla inblandade gå att stämma för förtal, t ex den som håller i micken under konfrontationen, den som filmar, den som lägger upp videon på hemsidan, den som skriver artikeln, den som delar artikeln osv. Dumpen kan förvisso låta bli att filma sig själva under konfrontationerna för att försvåra bevisningen, men den som konfronteras kommer ju ändå att se att det är Patrik respektive Sara och sen stämma dessa för förtal.
Citera
2026-02-04, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Om dom väljer att driva Dumpen vidare utan en ansvarig utgivare blir det riktigt intressant. Då kommer nämligen alla inblandade gå att stämma för förtal, t ex den som håller i micken under konfrontationen, den som filmar, den som lägger upp videon på hemsidan, den som skriver artikeln, den som delar artikeln osv. Dumpen kan förvisso låta bli att filma sig själva under konfrontationerna för att försvåra bevisningen, men den som konfronteras kommer ju ändå att se att det är Patrik respektive Sara och sen stämma dessa för förtal.

Ja det blir svårt att anställa fiskare om de riskerar att dömas.
Jag har svårt att se att de kommer lägga ner hemsidan.
De brinner ju verkligen för detta.

De kanske maskerar sig själva vid konfrontationen och byter ut rösten med ai.
Citera
2026-02-04, 22:37
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:

Förutom allt som redan finns. Synd att inte C-199/24 är på tapeten men det är en helt annan sak - jag vet. Men om eu-domstolen går på den linjen, så är det hejdå med utgivningsbevis som ursäkt för slippa GDPR. DÅ blir det spännande.. då har alla män rätt till ersättning, inte ens öppet för dialog. Art 85 för den som är nyfiken, dessutom är den rätten retroaktiv, d.v.s från Dumpens 1a gädda.

Sidospår och OT, sorry för det. Men det är som sagt var ett minst lika stort om inte större problem för dessa aktörer.
Citera
2026-02-04, 22:41
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:

Dumpen har 2 anställda. https://imgur.com/a/pfAvNlb

Som jag förstår det "jobbar" alla dessa ideellt. Relativt orimligt egentligen, men visst. Dom kanske får lön från alla swish? Kollar man Dumpens räkenskaper så stämmer det inte med allt som swishen borde inbringa.

Sektens medlemmar har tunnelseende utan motstycke ja - men börjar man gräva lite i saker o ting blir det bara mer och mer konstigt.
Citera
2026-02-04, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allahelgon
https://www.aklagare.se/aklagarens-roll/olika-brottstyper/fortal-och-forolampning/

Man kan visst få böter för grovt förtal så nej, det är inte en omöjlighet och nej jag blandar inte ihop något. Domaren kan utfärda böter upp till 2års fängelse om brottet anses grovt. Medans förtal bara har böter i straffskalan.

https://www.journalisten.se/nyheter/klas-granstrom-doms-till-40-dagsboter/

Du menar alltså att utöver skadeståndet så skulle staten dömma henne till böter istället för fängelse, och pga att hon har kass ekonomi så skulle de bötesbeloppet bli litet? Eller förstod jag dig fel igen nu?

Om jag förstod dig rätt så undrar jag om du har nån källa på det?

För det låter konstigt i mina öron att en person delvis skulle kunna unslippa straff bara för dom misskött sin privata ekonomi.
Citera
2026-02-05, 03:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KanelbulleKungen
Du menar alltså att utöver skadeståndet så skulle staten dömma henne till böter istället för fängelse, och pga att hon har kass ekonomi så skulle de bötesbeloppet bli litet? Eller förstod jag dig fel igen nu?

Om jag förstod dig rätt så undrar jag om du har nån källa på det?

För det låter konstigt i mina öron att en person delvis skulle kunna unslippa straff bara för dom misskött sin privata ekonomi.

Det vanligaste är att man döms till villkorlig dom och dagsböter för grovt förtal.
Ebba Busch fick t.ex. villkorlig dom och 60dagsböter. 60dagsböter blev för Busch 60 000kr pga att hennes inkomst är så hög.
Hade hon saknat inkomst så hade hon istället fått enbart 3000kr totalt i dagsböter.

När man döms till dagsböter så finns två aspekter, antalet dagsböter och storleken på varje dagsbot.
Antalet baseras på hur grovt brottet är, som lägst kan man få 30st och som mest kan man få 150st.
Storleken på varje dagsbot baseras på i huvudsak inkomst. Som minst är det 50kr/dagsbot och som mest är det 1000.
Sedan görs lite justeringar beroende förmögenhet, försörjningsskyldighet(barn, arbetslös fru/sambo) och ekonomiska förhållanden i övrigt(t.ex. skuldsanering).

Så t.ex. person utan inkomst som döms till 30dagsböter kommer få 30dagsböter på 50kr/st för totalt 1500kr böter
Om samma person har 1miljon i årsinkomst blir det istället 30dagsböter på 1000kr/st för totalt 30 000kr.

Orsaken till dagsbotsbeloppet baseras på inkomst är ett försök att göra så att dagsböter drabbar dig lika hårt oavsett hur mycket du tjänar.
Fattiga drabbas mycket hårdare ändå eftersom det är baserat på procent av inkomst, men det gör det lite mer rättvist än om det vore ett fast belopp.
Senast redigerad av Aramir2 2026-02-05 kl. 03:19.
Citera
2026-02-05, 05:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Det vanligaste är att man döms till villkorlig dom och dagsböter för grovt förtal.
Ebba Busch fick t.ex. villkorlig dom och 60dagsböter. 60dagsböter blev för Busch 60 000kr pga att hennes inkomst är så hög.
Hade hon saknat inkomst så hade hon istället fått enbart 3000kr totalt i dagsböter.

När man döms till dagsböter så finns två aspekter, antalet dagsböter och storleken på varje dagsbot.
Antalet baseras på hur grovt brottet är, som lägst kan man få 30st och som mest kan man få 150st.
Storleken på varje dagsbot baseras på i huvudsak inkomst. Som minst är det 50kr/dagsbot och som mest är det 1000.
Sedan görs lite justeringar beroende förmögenhet, försörjningsskyldighet(barn, arbetslös fru/sambo) och ekonomiska förhållanden i övrigt(t.ex. skuldsanering).

Så t.ex. person utan inkomst som döms till 30dagsböter kommer få 30dagsböter på 50kr/st för totalt 1500kr böter
Om samma person har 1miljon i årsinkomst blir det istället 30dagsböter på 1000kr/st för totalt 30 000kr.

Orsaken till dagsbotsbeloppet baseras på inkomst är ett försök att göra så att dagsböter drabbar dig lika hårt oavsett hur mycket du tjänar.
Fattiga drabbas mycket hårdare ändå eftersom det är baserat på procent av inkomst, men det gör det lite mer rättvist än om det vore ett fast belopp.

Exakt! Sen är det svårt att hota med böter för någon som redan har en körd ekonomi.

Rädslans för böter eller ekonomisk straff är alltid på den stora skalan av medelklass.
Den delen som är skit bryr sig inte går redan ett skuldberg. Och de som är rikast är det ingen speciell påverkan på.

I S/P fall så är det inte en ekonomisk fråga det är en princip sak. Skulle dom få rätt och friade i det här så betyder det att dom gör ett finger emot alla som är emot deras arbetssätt. Aftonbladet/etc osv.

Dock kan det inte ge ett friande dom för det är förtal dom håller på med och det hade gett svallvågor på hela branschen journalistiken.

Dock kommer ju en fällande dom slå tillbaka på JK hårt? Då det varit anmält flera gånger men JK väljer att inte följaupp/åtala.

Sannerligen nu om förtalet anses ”GROVT”.

Rättegången provar moral och etik som det är nu och det kommer ge efterskalv. Hade det inte handlat om barn så hade det varit borta för länge sen.

Deras hat och attacker att diskuterar man det här är du pedofil kramare och du tekniskt sett utsätter barn för övergrepp om du är negativ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in