Citat:
Ursprungligen postat av
KanelbulleKungen
Du menar alltså att utöver skadeståndet så skulle staten dömma henne till böter istället för fängelse, och pga att hon har kass ekonomi så skulle de bötesbeloppet bli litet? Eller förstod jag dig fel igen nu?
Om jag förstod dig rätt så undrar jag om du har nån källa på det?
För det låter konstigt i mina öron att en person delvis skulle kunna unslippa straff bara för dom misskött sin privata ekonomi.
Det vanligaste är att man döms till villkorlig dom och dagsböter för grovt förtal.
Ebba Busch fick t.ex. villkorlig dom och 60dagsböter. 60dagsböter blev för Busch 60 000kr pga att hennes inkomst är så hög.
Hade hon saknat inkomst så hade hon istället fått enbart 3000kr totalt i dagsböter.
När man döms till dagsböter så finns två aspekter, antalet dagsböter och storleken på varje dagsbot.
Antalet baseras på hur grovt brottet är, som lägst kan man få 30st och som mest kan man få 150st.
Storleken på varje dagsbot baseras på i huvudsak inkomst. Som minst är det 50kr/dagsbot och som mest är det 1000.
Sedan görs lite justeringar beroende förmögenhet, försörjningsskyldighet(barn, arbetslös fru/sambo) och ekonomiska förhållanden i övrigt(t.ex. skuldsanering).
Så t.ex. person utan inkomst som döms till 30dagsböter kommer få 30dagsböter på 50kr/st för totalt 1500kr böter
Om samma person har 1miljon i årsinkomst blir det istället 30dagsböter på 1000kr/st för totalt 30 000kr.
Orsaken till dagsbotsbeloppet baseras på inkomst är ett försök att göra så att dagsböter drabbar dig lika hårt oavsett hur mycket du tjänar.
Fattiga drabbas mycket hårdare ändå eftersom det är baserat på procent av inkomst, men det gör det lite mer rättvist än om det vore ett fast belopp.