2026-02-04, 10:21
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Sanningen är också att man inte kan förstå Jesus budskap från mänskligt perspektiv. Man måste förstå att vi bedömer honom och budskspet fel.

Outgrundliga är Herrans vägar....
Citera
2026-02-04, 10:28
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Snarare, genomgripande är djävulens kontroll av människorna.

Människor förlöjligar Jesus ord men de som tar det till sig får uppleva att det växer av sig självt.
Citera
2026-02-04, 10:34
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det som saknas här är ordet "kunskap". Det var kunskapens träd som gjorde det möjligt för dem att skilja mellan gott och ont.

Vem vet, han skapade oss trots allt till sin avbild, men nu undrade jag mer vad poängen med att sätta trädet där var, annat då än att vänta på att Adam och Eva förr eller senare skulle ge efter för frestelsen. Som allvetande måste han ju vetat att det skulle ske.

Det finns olika sätt att se på allvetandet, somliga menar att Gud bara kan se det Han själv bestämt att Han ska göra. Vill bara nämna det eftersom att den synen finns, men det är inte min syn. Därför svarar jag utifrån att Gud är just allvetande och allsmäktig.

Allegorierna om träden, frukten och ätandet kan vi förstå ur Bibeln och samtida historia texter. Träd i Bibeln är allegori för släkter. Ett exempel är när Jesus säger "jag är trädet, ni är grenarna", men finns mängder av exempel på detta i GT.

Adam var knappast den förste hominiden. Tex vet vi att Kain tog sig hustru öster om Eden, och vi vet även att Eva fick en ersättning för Abel (hon hade alltså inte fler barn efter brödramordet).

Att ingå sexuell förbindelse är att bli en kropp med en kvinna (från Bibeln). Detta då barnen förenar båda föräldrarnas blod, dvs det är blodsband.

Berättelsen om syndafallet:

- Kvinnan åt efter ormens förförelse och Adam hade sex med kvinnan trots det, dvs hon gav också Adam av frukten (Paulus, tror det är ur 1 tim).
- de blev som gudar/ Gud. Detta är att skapa, och att skapa något Gud inte har skapat.
- Allt är skapat "sort efter sort"
- De åt, och deras ögon öppnades. Att ta till sig kunskap sker inom samma kropp (Bibeln m.fl. texter).
- Ormens säd sägs sedan ska förfölja kvinnans säd. Detta börjar direkt (Kain och Abel) och pågår Bibeln igenom till Uppenbarelseboken.

Ur Gilgamesh eposet:

"Shamhat!unclutched!her!bosom,!exposed!her!sex,!an d!he!took!in!her!
voluptuousness.
She!was!not!restrained,!but!took!his!energy.
She!spread!out!her!robe!and!he!lay!upon!her,
she!performed!for!the!primitive!the!task!of!womankind.
His!lust!groaned!over!her;
for!six!days!and!seven!nights!Enkidu!stayed!arouse d
,
and!had!intercourse!with!the!harlot
until!he!was!sated!with!her!charms.
But!when!he!turned!his!attention!to!his!animals,
the!gazelles!saw!Enkidu!and!darted!off,
the!wild!animals!distanced!themselves!from!his!bod y.
Enkidu!...!his!utterly!depleted(?)!body,
his!knees!that!wanted!to!go!off!with!his!animals!w ent!rigid;
Enkidu!was!diminished,!his!running!was!not!as!befo re.
But!then!he!drew!himself!up,!for!his!understanding !had!broadened.
Turning!around,!he!sat!down!at!the!harlot's!feet,
gazing!into!her!face,!his!ears!attentive!as!the!ha rlot!spoke.
The!harlot!said!to!Enkidu:
!!!!!!"You!are!beautiful,"!Enkidu,!you!are!become!like!a! god.
!!!!!!Why!do!you!gallop!around!the!wilderness!with !the!wild!beasts?
!!!!!!Come,!let!me!bring!you!into!UrukOHaven,
!!!!!!to!the!Holy!Temple,!the!residence!of!Anu!and !Ishtar,

!!!!!!the!place!of!Gilgamesh,!who!is!wise!to!perfe ction,
!!!!!!but!who!struts!his!power!over!the!people!lik e!a!wild!bull."
What!she!kept!saying!found!favor!with!him.
Becoming!aware!of!himself,!he!sought!a!friend.
Enkidu!spoke!to!the!harlot:
!!!!!!"Come,!Shamhat,!take!me!away!with!you
!!!!!!to!the!sacred!Holy!Temple,!the!residence!of! Anu!and!Ishtar,

!!!!!!the!place!of!Gilgamesh,!who!is!wise!to!perfe ction,
!!!!!!but!who!struts!his!power!over!the!people!lik e!a!wild!bull.
!!!!!!I!will!challenge!him!...
Let!me!shout!out!in!Uruk:!I!am!the!mighty!one!'
Lead!me!in!and!I!will!change!the!order!of!things;
he!whose!strength!is!mightiest!is!the!one!born!in! the!wilderness!""

https://uruk-warka.dk/Gilgamish/The%20Epic%20of%20Gilgamesh.pdf

Att smaka fruk var redan på den tiden en allegori för sex, och någons frukt (livsfrukt)/ säd är dennes avkomma. Gärningarna vi gör kommer ur vilka vi är, dvs hur vi hanterar allt som kommer i vår väg beror på vilket träd vi tillhör.

Eftersom att Gud visste vad som skulle ske, så visste också Gud att Han skulle behöva bli människa och dö.
Citera
2026-02-04, 10:58
Avstängd
TwoThousands avatar
Det är dessa förbannade satanister, en dag ska dom bankas och på så sätt bli omgjord till en demon.
Citera
2026-02-04, 11:02
Medlem
QuestionMarkyMarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Guldstjärna till dig, för att citera någon annan helig skrift än Bibeln, som vi väl fått nästan nog av i denna tråd!

Så, vi föds för att efterhand förbättra oss. Föds ond, dö god. Föds girig, dö osjälvisk. Föds sadistisk, dö (jag vill inte säga "masochistisk", ty det tar väl bort poängen!), kanske --- asketisk?

Men den stora frågan kvarstår ju: Varför gör sig universum denna stora möda, med att på lång sikt förändra sinnestillståndet hos en obetydlig liten klump av protoplasma som jag?

Ska även påpeka att P. Yogananda var en person (berömd yogi & guru) och inte en helig skrift.

Varför tror du att du är obetydlig?
Citera
2026-02-04, 11:48
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
"Jag är vägen, sanningen och livet- ingen kommer till Fadern utom genom mig"

Ordet för sanningen är aletheia, vilket syftar på att inte dölja någonting/ uppenbara.
Jesus säger alltså att Han uppenbarar Fadern. Att Han även är vägen och livet innebär att Han i sin person är förbundet med Gud. När vi dessutom läser i det fulla sammanhanget blir detta ändå tydligare:

"Edra hjärtan vare icke oroliga. Tron på Gud; tron ock på mig. 2I min Faders hus äro många boningar; om så icke voro, skulle jag nu säga eder att jag går bort för att bereda eder rum. 3Och om jag än går bort för att bereda eder rum, så skall jag dock komma igen och taga eder till mig; ty jag vill att där jag är, där skolen I ock vara. 4Och vägen som leder dit jag går, den veten I.»

5Tomas sade till honom: »Herre, vi veta icke vart du går; huru kunna vi då veta vägen?» 6Jesus svarade honom: »Jag är vägen och sanningen och livet; ingen kommer till Fadern utom genom mig.

7Haden I känt mig, så haden I ock känt min Fader; nu kännen I honom och haven sett honom.»

8Filippus sade till honom: »Herre, låt oss se Fadern, så hava vi nog.» 9Jesus svarade honom: »Så lång tid har jag varit hos eder, och du har icke lärt känna mig, Filippus? Den som har sett mig, han har sett Fadern. Huru kan du då säga: 'Låt oss se Fadern'? 10Tror du icke att jag är i Fadern, och att Fadern är i mig? De ord jag talar till eder talar jag icke av mig själv. Och gärningarna, dem gör Fadern, som bor i mig; de äro hans verk. 11Tron mig; jag är i Fadern, och Fadern i mig. Varom icke, så tron för själva gärningarnas skull. 12Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Den som tror på mig, han skall ock själv göra de gärningar som jag gör; och ännu större än dessa skall han göra. Ty jag går till Fadern, 13och vadhelst I bedjen om i mitt namn, det skall jag göra, på det att Fadern må bliva förhärligad i Sonen. 14Ja, om I bedjen om något i mitt namn, så skall jag göra det.

15Älsken I mig, så hållen I mina bud,

16och jag skall bedja Fadern, och han skall giva eder en annan Hjälpare, som för alltid skall vara hos eder: 17sanningens Ande, som världen icke kan taga emot, ty hon ser honom icke och känner honom icke. Men I kännen honom, ty han bor hos eder och skall vara i eder.

18Jag skall icke lämna eder faderlösa; jag skall komma till eder. 19Ännu en liten tid, och världen ser mig icke mer, men I sen mig. Ty jag lever; I skolen ock leva. 20På den dagen skolen I förstå att jag är i min Fader, och att I ären i mig, och att jag är i eder. 21Den som har mina bud och håller dem, han är den som älskar mig; och den som älskar mig, han skall bliva älskad av min Fader, och jag skall älska honom och jag skall uppenbara mig för honom.» "(Joh 14)
Senast redigerad av LadySweden 2026-02-04 kl. 11:56.
Citera
2026-02-04, 11:52
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Grundläggande är den s.k. uppenbarelsen, d.v.s. att genom Jesus ser man Gud och i Jesus ser man sanningen om Gud.
👍
Citera
2026-02-04, 12:17
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Det är dessa förbannade satanister, en dag ska dom bankas och på så sätt bli omgjord till en demon.
När alla är av djävulen är det listigt av honom att demonisera sin närvaro. Men Jesus demoniserar ingen. Han samtalar med demoner och förlåter oss människor eftersom vi inte vet vad vi gör.
Citera
2026-02-04, 12:27
Medlem
Citat:
Vilket med all önskvärd tydlighet visar att Gud är en psykopat. Vilken normal person hade krävt att han skulle offra sin son och vilken normal person hade accepterat?

Det var inte Guds plan att Abraham skulle offra sin son, Gud stoppade det innan det skedde. Planen vara att illustrera det vi har pratat om, att om vi litar på Gud som skapat universum, jorden och människan, eller om vi litar på vårt eget förstånd.

Citat:
Så hur tycker du vi skall göra om vi inte skall ha mänskliga domstolar? Det är ju inte som om Gud har kontor med öppettider 9 till 5 sex dagar i veckan dit vi kan gå och fråga i enskilda fall.

Kontoret är inte öppet idag, men den kommer att vara öppen 24 timmar om dygnet i den nya ordningen.

Styret av jorden har Gud för närvarande överlämnat till människorna och Satan Djävulen:

"Djävulen förde honom högt upp och lät honom i ett ögonblick se alla riken i världen och sade till honom: »Jag skall ge dig all denna makt och härlighet, ty den har lagts i mina händer och jag kan ge den åt vem jag vill." (Lukas 4:5-6 Bibel2000)

Människorna får göra som dom vill, en viss tid till.

Citat:
Bibeln är f.ö. full av mord och våldtäkter som beskrivs som helt normala, typ när Lots döttrar söp honom full...

Det var ju ofullkomliga människor som gjorde det, inte Gud, hur tänker du egentligen? Skyller du allt som händer på jorden på Gud? Har inte människor ett eget ansvar?

Citat:
Det som saknas här är ordet "kunskap". Det var kunskapens träd som gjorde det möjligt för dem att skilja mellan gott och ont.

Nej, så står det inte, som jag förklarade. Trädet gav INTE kunskap.

Citat:
Vem vet, han skapade oss trots allt till sin avbild,

"Guds avbild" är med tanke på fri vilja och förmågan att skapa och älska så som Gud.
Gud har inte en materiell kropp, Gud är en ande.

Citat:
men nu undrade jag mer vad poängen med att sätta trädet där var, annat då än att vänta på att Adam och Eva förr eller senare skulle ge efter för frestelsen.

Som jag sade, förklaringen står inte i bibeln, man måste spekulera. Det är knappast att Gud väntade på att Adam och Eva förr eller senare skulle ge efter för frestelsen, som jag förklarade så tror jag att dom förr eller senare skulle få äta av frukten, när dom fått den kunskap som dom behövde från Gud.

Citat:
Som allvetande måste han ju vetat att det skulle ske.

Nej, med fri vilja vet man inte vad individer bestämmer sig för att göra. För då skulle det inte vara en fri vilja, utan en förutbestämd vilja.

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Hur menar du att Guds son inte fanns vid tillfället då Adam och Eva syndade?
Citat:
Eh? Läs evangelierna när Jesus föddes.

Läs du också evangelierna, Jesus sade att han hade existerat i himlen när Abraham levde, alltså långt innan han föddes som människa:

"Er fader Abraham jublade över att han skulle få se min dag. Han fick se den och gladde sig.« Judarna sade då till Jesus: »Du är inte femtio år, och ändå har du sett Abraham.« Han svarade: »Sannerligen, jag säger er: jag är och jag var innan Abraham blev till.«" (Joh 8:56-58 Bibel2000)

"Ingen har stigit upp till himlen utom den som stigit ner från himlen: Människosonen." (Joh 3:13 Bibel2000)

Jesus var den första att födas i hela skapelsen, därför kallas han för Guds förstfödde son:

"Jesu är den osynlige Gudens avbild, den förstfödde i hela skapelsen" (Kol 1:15 Bibel2000)

Och som jag förklarade, eftersom Jesus hade existerat bredvid Gud, långt innan resten av skapelsen, så har han en stor kunskap om hur allting fungerar, den nästbästa kunskapen efter Gud.

Och jag tror att tanken med trädet var att Adam och Eva skulle också få en stor kunskap innan dom fick äta av trädet. Detta är alltså en spekulation från min sida, men jag tycker det är logiskt.

Citat:
Men det kanske är en av dessa andra gudar du borde tillbe? Jehova är en stamgud för judar, trots allt.

Nej det är endast Jehova man ska tillbe:

"Och Gud fortsatte: »Säg israeliterna att Herren(JHVH/Jehova), deras fäders Gud, Abrahams Gud, Isaks Gud och Jakobs Gud, har sänt dig till dem. Detta skall vara mitt namn för all framtid; med det namnet skall jag åkallas från släkte till släkte." (2Mose 3:15 Bibel2000)

Citat:
Citat:
om nu Gud existerar, och han har skapat universum, jorden och människan, tror du att du är bättre på att avgöra vad som är rätt och fel, ont och gott för mänskligheten och människan?
Citat:
Återigen visar du dig oförmögen att skilja mellan makt och moral.

Tråkigt att du inte svarar på frågan, jag tror det är för att du förstår att jag har en poäng och inte vill tappa ansiktet.

Jag tror du förstår att någon som har skapat hela universum har en liite bättre förståelse av hur allt fungerar än dig, men det kan du alltså inte medge.
Citera
2026-02-04, 12:40
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
"Jag är vägen, sanningen och livet- ingen kommer till Fadern utom genom mig"

Ordet för sanningen är aletheia, vilket syftar på att inte dölja någonting/ uppenbara.
Jesus säger alltså att Han uppenbarar Fadern. Att Han även är vägen och livet innebär att Han i sin person är förbundet med Gud. När vi dessutom läser i det fulla sammanhanget blir detta ändå tydligare:

"Edra hjärtan vare icke oroliga. Tron på Gud; tron ock på mig. 2I min Faders hus äro många boningar; om så icke voro, skulle jag nu säga eder att jag går bort för att bereda eder rum. 3Och om jag än går bort för att bereda eder rum, så skall jag dock komma igen och taga eder till mig; ty jag vill att där jag är, där skolen I ock vara. 4Och vägen som leder dit jag går, den veten I.»

5Tomas sade till honom: »Herre, vi veta icke vart du går; huru kunna vi då veta vägen?» 6Jesus svarade honom: »Jag är vägen och sanningen och livet; ingen kommer till Fadern utom genom mig.

7Haden I känt mig, så haden I ock känt min Fader; nu kännen I honom och haven sett honom.»

8Filippus sade till honom: »Herre, låt oss se Fadern, så hava vi nog.» 9Jesus svarade honom: »Så lång tid har jag varit hos eder, och du har icke lärt känna mig, Filippus? Den som har sett mig, han har sett Fadern. Huru kan du då säga: 'Låt oss se Fadern'? 10Tror du icke att jag är i Fadern, och att Fadern är i mig? De ord jag talar till eder talar jag icke av mig själv. Och gärningarna, dem gör Fadern, som bor i mig; de äro hans verk. 11Tron mig; jag är i Fadern, och Fadern i mig. Varom icke, så tron för själva gärningarnas skull. 12Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Den som tror på mig, han skall ock själv göra de gärningar som jag gör; och ännu större än dessa skall han göra. Ty jag går till Fadern, 13och vadhelst I bedjen om i mitt namn, det skall jag göra, på det att Fadern må bliva förhärligad i Sonen. 14Ja, om I bedjen om något i mitt namn, så skall jag göra det.

15Älsken I mig, så hållen I mina bud,

16och jag skall bedja Fadern, och han skall giva eder en annan Hjälpare, som för alltid skall vara hos eder: 17sanningens Ande, som världen icke kan taga emot, ty hon ser honom icke och känner honom icke. Men I kännen honom, ty han bor hos eder och skall vara i eder.

18Jag skall icke lämna eder faderlösa; jag skall komma till eder. 19Ännu en liten tid, och världen ser mig icke mer, men I sen mig. Ty jag lever; I skolen ock leva. 20På den dagen skolen I förstå att jag är i min Fader, och att I ären i mig, och att jag är i eder. 21Den som har mina bud och håller dem, han är den som älskar mig; och den som älskar mig, han skall bliva älskad av min Fader, och jag skall älska honom och jag skall uppenbara mig för honom.» "(Joh 14)

Strålande. Fina citat. Tack.
Citera
2026-02-04, 12:41
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
👍

Yes.
Citera
2026-02-04, 12:45
Medlem
Citat:
Vilka ändringar i bibeln pratar du om? Ge ett exempel, ditt bästa exempel.

18 Alterations Made to the Bible and its Consequences

https://historycollection.com/18-alteration-made-to-the-bible-and-its-consequences/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in