2026-02-03, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Du säger emot dig själv. Att vi måste acceptera Guds övernaturliga väsen, men så står det inte i ditt citat. Det står ju att det är vad som finns i vårt hjärta som gäller. Dvs hur vi behandlar varandra. Varför följer du inte Bibeln om du är kristen? Det verkar ju snarare som att du kommer att bli förkastad vid pärleporten när du förfalskar Bibelns budskap. Det är helt sanslöst att jag som ateist måste tillrättavisa kristna i kristendom.

Du har fel, du har tydligen inte läst hela bibeln, det är ett genomgående tema att dom som går emot Gud, dom som motstår Gud och därmed är onda, inte kommer att få leva i hans skapelse. Redan i början av bibeln handlar det just om detta, att Adam och Eva umgicks och pratade med Gud, och ändå gick dom emot honom, och därför utvisades från det Gud hade gjort i ordning för dom i Eden, paradiset.
Citera
2026-02-03, 15:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Du har fel, du har tydligen inte läst hela bibeln, det är ett genomgående tema att dom som går emot Gud, dom som motstår Gud och därmed är onda, inte kommer att få leva i hans skapelse. Redan i början av bibeln handlar det just om detta, att Adam och Eva umgicks och pratade med Gud, och ändå gick dom emot honom, och därför utvisades från det Gud hade gjort i ordning för dom i Eden, paradiset.

Det är för mycket energi det blir inga andar.
Värre tom ju mer ni väntar.

Det blir luftstopp i huvudet och ni tror man går på det.
De verkar ha behov av att ni ska vara rädda jämt såg man.
BORING.
Citera
2026-02-03, 16:06
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Jag tolkar fadern som Jesus pappa.
Jesus blev alltså uppfostrad och lärde sig använda ord av sina föräldrar,
precis som det fungerar för alla andra barn. Men var finns det övernaturliga i detta?
Varför trodde inte hans bröder på honom om det nu var uppfostran från Josef han avsåg?

Det var nämligen så, att icke ens hans bröder trodde på honom. Då sade Jesus till dem: »Min tid är ännu icke kommen, men för eder är tiden alltid läglig. Världen kan icke hata eder, men mig hatar hon, eftersom jag vittnar om henne, att hennes gärningar äro onda. — Johannes 7:5-7

Med Fadern menar Jesus skaparen, den andlige fadern.

Det är anden som gör levande; köttet är till intet gagneligt. De ord som jag har talat till eder äro ande och äro liv. — Johannes 6:63

Gud är ande och "övermateriell".
Citera
2026-02-03, 16:22
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Binary har rätt det är hjärtat som gäller och buden är en ram för den som önskar göra det rätta.

Därefter skall Konungen säga till dem som stå på hans högra sida: 'Kommen, I min Faders välsignade, och tagen i besittning det rike som är tillrett åt eder från världens begynnelse. Ty jag var hungrig, och I gåven mig att äta; jag var törstig, och I gåven mig att dricka; jag var husvill, och I gåven mig härbärge, naken, och I klädden mig; jag var sjuk, och I besökten mig; jag var i fängelse, och I kommen till mig.' Då skola de rättfärdiga svara honom och säga: 'Herre, när sågo vi dig hungrig och gåvo dig mat, eller törstig och gåvo dig att dricka? Och när sågo vi dig husvill och gåvo dig härbärge, eller naken och klädde dig? Och när sågo vi dig sjuk eller i fängelse och kommo till dig?' — Matteus 25:34-39

Deras handlingar kom inte från lagkunnighet eller religiös tro.
Citera
2026-02-03, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det vet jag inte. Därför måste jag följa resonemangen genom hela berättelsen.

Bibeln säger att Adam var son till Gud. Bibeln säger också att Jesus föddes av en jungfru och att barnet (Jesus) blev till genom Helig Ande.

Vad gäller Israel skapades nationen genom ett löfte, men samtidigt får vi minnas att Israel var Adams säd.

Av det drar jag slutsatsen att Jesus var Guds enfödde Son så som född under lagen och höll lagen, samt begynnelsen på den nya skapelsen
då Han är en direkt son till Gud. Paulus konfirmerar min slutsats då han kallar Adam "den förste Adam" och Jesus "den andre Adam".

Underbar slutledningsförmåga

Du känner inte alls att ni gör en höna av en fjäder här? Underlaget är ju ganska tunt ändå. Gamla myter och sagor som ingen kan bekräfta eller styrka sanningshalten i.
Citera
2026-02-03, 17:11
Medlem
Citat:
Det låter ju fruktansvärt orättvis och brutalt. Inte mycket bättre än muslimska fundamentalisters kamp mot "de otrogna". Av den enkla anledningen väljer jag att avstå era brutala och exkluderande religioner. De representerar ju en helt förfärlig människosyn och tradition. Det ligger ju närmare till hands att man snarare känner avsky än frälsning när man hör de här hemskheterna.
Citera
2026-02-03, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Varför trodde inte hans bröder på honom om det nu var uppfostran från Josef han avsåg?

Det var nämligen så, att icke ens hans bröder trodde på honom. Då sade Jesus till dem: »Min tid är ännu icke kommen, men för eder är tiden alltid läglig. Världen kan icke hata eder, men mig hatar hon, eftersom jag vittnar om henne, att hennes gärningar äro onda. — Johannes 7:5-7

Med Fadern menar Jesus skaparen, den andlige fadern.

Det är anden som gör levande; köttet är till intet gagneligt. De ord som jag har talat till eder äro ande och äro liv. — Johannes 6:63

Gud är ande och "övermateriell".

De andra tröttnade väl brorsans uppenbara narcissism. Att tro att man är över alla andra, och rent ut sagt gudomlig. Det brukar inte falla i god jord bland syskon. Det tyder ju bara på en störning.
Citera
2026-02-03, 17:28
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Underbar slutledningsförmåga

Du känner inte alls att ni gör en höna av en fjäder här? Underlaget är ju ganska tunt ändå. Gamla myter och sagor som ingen kan bekräfta eller styrka sanningshalten i.
Din förmåga att hålla röd tråd är under all kritik.

Vi talade om ett begrepp, inte om sanningshalt. Är du verkligen så här bakom?
Citera
2026-02-03, 17:31
Medlem
Citat:
Det låter ju fruktansvärt orättvis och brutalt. Inte mycket bättre än muslimska fundamentalisters kamp mot "de otrogna". Av den enkla anledningen väljer jag att avstå era brutala och exkluderande religioner. De representerar ju en helt förfärlig människosyn och tradition. Det ligger ju närmare till hands att man snarare känner avsky än frälsning när man hör de här hemskheterna.

Vilka hemskheter? Att Gud kommer att ta bort onda människor?

Du vill alltså inte att Gud ingriper mot ondskan på jorden? Är inte det grymt och orättvist mot dom som lider av ondskan?
Citera
2026-02-03, 17:51
Medlem
Citat:

Du vill alltså inte att Gud ingriper mot ondskan på jorden? Är inte det grymt och orättvist mot dom som lider av ondskan?
Men han gör ju inte det. Varje dag dör helt oskyldiga människor av sjukdomar, krig, mord, tortyr etc. Varför tittar din Gud bara på när folk mördas, plågas, torteras?
Citera
2026-02-03, 18:36
Medlem
Citat:
Citat:
Citat:
Men han gör ju inte det.

Han kommer snart att göra det, är det hemskt då om han gör det?

Citat:
Varje dag dör helt oskyldiga människor av sjukdomar, krig, mord, tortyr etc. Varför tittar din Gud bara på när folk mördas, plågas, torteras?

För att Adam, Eva, Satan och hans anhängare anklagar Gud för att vara ond eftersom Gud som skaparen av allt vill bestämma vad som är gott och ont.

Adam, Eva, Satan och hans anhängare vill bestämma själva vad som är gott och ont, utan Gud. Och även människor idag vill själva bestämma vad som är gott och ont, även du låter det som.
Eller litar du på att Gud, som har skapat hela universum, jorden och människan är insatt i vad som är det bästa för människan, och därför har vetorätten när det gäller vad som är gott och ont för människan?

Det finns inga andra val än att antingen låta människor bestämma själva, eller låta Gud bestämma. Om det är Gud som ska bestämma så måste han dra en gräns för vad som är gott och ont, och dom som vägrar underordna sig lagarna, måste avlägsnas från resten av människorna, för att dom inte ska förstöra för andra, t.ex. att mördare och våldsmän måste avlägsnas så att andra inte lider av deras ondska/synder.

På grund av att människor vill bestämma själva vad som är gott och ont, och t.o.m. hatar Gud och vill inte ha något med honom att göra, så tillåter Gud detta en viss tid, tills det blir uppenbart för alla goda, alla som vill underordna sig Gud, att Gud behövs(vilket är det viktiga eftersom dom onda bryr sig ändå inte).
Om Gud skulle ingripa för tidigt, så skulle människor, men främst dom som existerat sedan skapelsens början, alltså andevarelser, både onda och goda, skulle kunna anklaga Gud för att ingripa för tidigt, och skulle påstå att mänskligheten klarar av att styra sig själva över jorden, utan Guds hjälp, om dom bara fick lite mer tid.

Men det är väl ganska uppenbart nu att mänskligheten har misslyckats? Tiden är nära för hans ingripande på jorden, alla tecken på jorden pekar på det.
Senast redigerad av ttsp 2026-02-03 kl. 18:39.
Citera
2026-02-03, 18:50
Medlem
Citat:
Han kommer snart att göra det, är det hemskt då om han gör det?
Han har inte gjort ett skit för människan på 2000 år, varför skulle det vara trovärdigt att det händer något "snart"?

Citat:
För att Adam, Eva, Satan och hans anhängare anklagar Gud för att vara ond eftersom Gud som skaparen av allt vill bestämma vad som är gott och ont.

Adam, Eva, Satan och hans anhängare vill bestämma själva vad som är gott och ont, utan Gud.
Det där är bara en saga. Det är inte på riktigt. Försök skilja mellan verklighet och fantasi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in