2026-02-03, 15:24
Medlem
lundaelevs avatar
Hej,

jag ska återigen ut och backpacka eller resa on a shoestring. Jag har runt 20000 som grund och den budgeten jag vill hålla mig till. Jag ska åka en tio dagar i slutet av Juni och vill till sydamerika. Generellt är det länderna under Peru som intresserar mig utöver Medellin och Bogota i Colombia. Jag har tittat in framförallt att köra både Buenos Aires och Santiago men är väldigt öppen för förslag från personer som varit på kontinenten. Jag föredrar en stad som gör det möjlgit att göra en dagsutflykt eller en utflykt på ett par dagar till en stad i ett annat land så man slår två länder i en smäll, till en överkomlig summa. Generellt kostar tur och retur för ungefär 12000 i snitt till de flesta städerna i Sydamerika.

Dela gärna med er av erfarenheter
Citera
2026-02-03, 15:54
Medlem
Du är inte intresserad av Brasilien alls?
Citera
2026-02-03, 15:59
Medlem
halaltarzans avatar
Har inte varit där själv men argentinare jag umgicks med pratade alltid om att Montevideo i Uruguay skulle vara jävligt glassigt.
Citera
2026-02-03, 16:02
Medlem
Hoppas att du har koll på temperaturen i te.x Buenos Aires / södra Sydamerika i juni/juli. 8-15 celsius.
Citera
2026-02-03, 16:03
Medlem
litenbokstavs avatar
ska du till buenos aires så kanske det kan vara värt att kolla in montevideo som ligger precis bredvid? båda huvudstäder
Citera
2026-02-03, 16:06
Medlem
lundaelevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Du är inte intresserad av Brasilien alls?

Lite sugen på Sao Paolo och Rio. Sao Paolo har billigare flyg men Rio verkar finare. Enda minuet är säkerheten. Har visserligen en ganska stor erfarenhet av backpacking för min ålder men Rio ska tydligen vara något annat.

Vad tror du om en res till Rio i fem dagar sedan åka till Buenos Aires en fem dagar sen hem? Helt ok flygpriser och jag antar att framförallt boende är billigt i Rio med? Jag äter billigt.
Citera
2026-02-03, 16:06
Medlem
Glostrups avatar
Jag skulle personligen säga Buenos Aires.
Citera
2026-02-03, 16:07
Medlem
lundaelevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Har inte varit där själv men argentinare jag umgicks med pratade alltid om att Montevideo i Uruguay skulle vara jävligt glassigt.

Glassigt i bra eller dålig mening? Kan ju vara båda.

Hade bara åkt till Montevideo över dagen om det blir Buenos Airess
Citera
2026-02-03, 16:08
Medlem
lundaelevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YungSosa
Hoppas att du har koll på temperaturen i te.x Buenos Aires / södra Sydamerika i juni/juli. 8-15 celsius.

Yes i know, tycker det är ganska skönt. Man orkar gå och utforska mer och det räcker att ha en höstjacka. Antar att det är en del färre tourister än på deras sommar?
Citera
Medlem
Hellesylts avatar
Utöver Montevideo finns det Santiago i Chile, Curitiba, Brasília och Florianópolis i Brasilien.
Citera
Medlem
lundaelevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Jag skulle personligen säga Buenos Aires.

Har du varit där?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lundaelev
Lite sugen på Sao Paolo och Rio. Sao Paolo har billigare flyg men Rio verkar finare. Enda minuet är säkerheten. Har visserligen en ganska stor erfarenhet av backpacking för min ålder men Rio ska tydligen vara något annat.

Vad tror du om en res till Rio i fem dagar sedan åka till Buenos Aires en fem dagar sen hem? Helt ok flygpriser och jag antar att framförallt boende är billigt i Rio med? Jag äter billigt.

Ja det låter som en bra plan och det är ju du som ska ha roligt så kör på det!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in