2025-12-24, 10:00
Avslutad
För er som är födda mellan 1980-1986. Upplevde ni nätdejting som kille enklare mellan 2002-2010? Jag syftar på att man blev mindre anonym sådär år 2006 på Norrland kontakten och spray gentemot idag mer dejtingappar och screenshots etc.

Kändes som att om man vill knulla var det inga konstigheter och som tjej kunde det ske mer diskret gentemot idag då samhället ser ut som den gör.
Citera
2025-12-27, 20:35
Moderator
pbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
För er som är födda mellan 1980-1986. Upplevde ni nätdejting som kille enklare mellan 2002-2010? Jag syftar på att man blev mindre anonym sådär år 2006 på Norrland kontakten och spray gentemot idag mer dejtingappar och screenshots etc.

Kändes som att om man vill knulla var det inga konstigheter och som tjej kunde det ske mer diskret gentemot idag då samhället ser ut som den gör.
Nu är jag dels lite äldre än ditt intervall, om det nu är viktigt, och dels nätdejtade jag inte då. Men jag vet ju hur det fungerade med nätdejting och känner folk som träffade partners via dejtingsajterna.

Att dagens nätdejting är fotobaserade appar på telefonen beror ju på att tekniken tillåter det. Så var det inte då. Foton var ovanligt och lågupplösta. Dejtingprofiler var textbaserade. Man skrev till varandra mer eller mindre direkt, något swipande fanns ju inte.

Däremot var det inte lättare för killar att få rena sexkontakter. Det har aldrig varit enkelt för en vanlig man. Överhuvudtaget användes inte de seriösa sajterna för det vad jag kan minnas. SprayDate registrerade sig folk på för att hitta en livskamrat. Sexkontakter sökte folk på rena sexkontaktsidor som väl hade samma hopplösa mansöverskott nu som då.
Citera
2025-12-30, 10:34
Medlem
Kvinnor säger att de vet direkt om de vill ha en man. Jag minns två kvinnor som dissade mig på nätet. Jag tyckte båda var sexiga så jag blev lite lessen i ögat.
Senare så lärde vi känna varann irl och då blev kvinnorna intresserade av mig, de ville träffas.
Jag hade ju lärt känna dom också, och ville inte längre träffa dom.
Kvinnans första intryck är det man ska gå efter. Hon kände att hon inte vill ha dig.
Citera
2026-01-15, 07:14
Medlem
Såg en dejtsida som heter Mogen Mystik. Kvinnan är ett mysterium för många män. Om hon är mogen så har hon utvecklat ännu mer mystik. Undrar vad hon döljer därunder, i gömmorna.
Citera
2026-01-19, 09:02
Medlem
Overminds avatar
En iakttagelse är att jag ser samma kvinnor jag skrivit med (ibland pratat i telefon med, några få träffat) dyker upp fortfarande på dejtingsidorna. Det verkar inte gå så bra för dem heller. Eller så är dejtingen en drog i sig och de dessutom försöker hitta 100%aren som inte finns.
Citera
2026-01-27, 23:48
Medlem
Duke-Of-Wellingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
En iakttagelse är att jag ser samma kvinnor jag skrivit med (ibland pratat i telefon med, några få träffat) dyker upp fortfarande på dejtingsidorna. Det verkar inte gå så bra för dem heller. Eller så är dejtingen en drog i sig och de dessutom försöker hitta 100%aren som inte finns.
Se mitt senaste inlägg i Hinge-tråden.

Detta är något jag märkt också. Jag har sett en tjejkompis Tinder samt Hingeprofil och det är helt galet hur 99,9 procent av killarna i tjejernas flöde är hopplöst fula och/eller har ointressanta profiler. Men ändå fortsätter tjejerna hänga på de här apparna. Tjejerna verkar inte heller ha några val. Ingen man tar initiativ på stan. Tjejerna går sällan ut på krogen eller festar, där även där killarna antingen är ointressanta eller inte vågar ta initiativ. På jobbet är svenskar som de är, lika tråkiga och förutsägbara. Inte ens en av Sveriges mest kändaste kvinnliga influencer (hon som hatar matlådor) verkar ha någon lycka med kärlekslivet. Tänk er då hur det är med vanliga svennebanan-brudar.

Algoritmen har dessutom skruvats åt ordentligt i den meningen att den även straffar kvinnor. Men eftersom kvinnor aldrig någonsin ens skulle kunna tänka tanken att betala för en prenumeration så fortsätter de att tvingas swipa på 99,9 procent fula/ointressanta killar som tar en helkroppsbild framför spegeln eller håller i en gädda.
Citera
2026-02-01, 10:53
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duke-Of-Wellington
Se mitt senaste inlägg i Hinge-tråden.

Detta är något jag märkt också. Jag har sett en tjejkompis Tinder samt Hingeprofil och det är helt galet hur 99,9 procent av killarna i tjejernas flöde är hopplöst fula och/eller har ointressanta profiler. Men ändå fortsätter tjejerna hänga på de här apparna. Tjejerna verkar inte heller ha några val. Ingen man tar initiativ på stan. Tjejerna går sällan ut på krogen eller festar, där även där killarna antingen är ointressanta eller inte vågar ta initiativ. På jobbet är svenskar som de är, lika tråkiga och förutsägbara. Inte ens en av Sveriges mest kändaste kvinnliga influencer (hon som hatar matlådor) verkar ha någon lycka med kärlekslivet. Tänk er då hur det är med vanliga svennebanan-brudar.

Algoritmen har dessutom skruvats åt ordentligt i den meningen att den även straffar kvinnor. Men eftersom kvinnor aldrig någonsin ens skulle kunna tänka tanken att betala för en prenumeration så fortsätter de att tvingas swipa på 99,9 procent fula/ointressanta killar som tar en helkroppsbild framför spegeln eller håller i en gädda.

För dom blir aldrig nöjda, fan inte normalt sitta i åratal swipa bort helt ok killar bara för att dom inte duger enligt dom. Men sen går åren och tro fan dom hänger kvar på samma sidor... Dom får ju enormt mycket uppmärksamhet utan att lyfta ett finger jämfört med vanliga killar som får knappt några meddelanden såvida man inte tillhör dom där 10% som snor alla brudar.

Svenska killar borde helt överge alla dessa jävla appar så kanske dom dör ut själva om det knappt är några män där
Citera
2026-02-01, 11:55
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Tror som du säger att det är en stark drog och att även high-value män blir bortvalda. Alltså där det är möjligt för kvinnor att bli finansiellt oberoende och/eller avancera till den sociala eliten.
Citera
2026-02-01, 12:07
Medlem
Citat:

Utan att ha nyttjat vanlig nätdejting men utifrån vad jag hör från dom som gör det, så verkar alla människor mer eller mindre bli "förstörda" när dom hängt med tillräckligt länge.
Det illusoriska flödet av tänkbara matchningar gör att dom allra flesta hela tiden tror att någon ännu bättre dyker upp runt hörnet, och då lär man aldrig bli nöjd med den man kan få här och nu?
Tjejer påverkas på ett sätt och killar på ett annat, och ju mera dom påverkas ju längre ifrån varandra tycks dom komma.
Kanske helt ute och cyklar men detta är det mönster jag ser utifrån vad jag får berättat för mig, och med app där utseendet är det första man ser är det inte konstigt om folk blir ytliga och vill ha det snyggaste.
Ägarna till appen bedriver knappast ideell verksamhet utan lär väl vilja tjäna pengar, så fokus lär inte vara att få folk att matcha för då lämnar dom ju appen....
Citera
2026-02-03, 12:32
Medlem
Håller med er i allt ni säger men tyvärr så går det i vågor. Jag har varit på tinder sjukt mycket med lite olika uppehåll senaste 10 åren.

Och en sak jag märkt senaste året är att ju oftare jag går in på appen ju färre likes får jag. Så nu går jag in på appen bara när jag ska svara någon eller inleda konversationer. Annars stänger jag neeeer appen. Det ger mig oftast fler likes verkar det som. Då får jag också upp de meddelandet "5 personer har likeat dig"

Å sen gäller det tyvärr å ha en bra profil. Jag har lyckats träffa 5 tjejer på tinder under januari 2026. Låg med 4 stycken på första dejten. Ganska intensivt men trevligt resultat
Citera
2026-02-03, 13:40
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hastalavista200
Håller med er i allt ni säger men tyvärr så går det i vågor. Jag har varit på tinder sjukt mycket med lite olika uppehåll senaste 10 åren.

Och en sak jag märkt senaste året är att ju oftare jag går in på appen ju färre likes får jag. Så nu går jag in på appen bara när jag ska svara någon eller inleda konversationer. Annars stänger jag neeeer appen. Det ger mig oftast fler likes verkar det som. Då får jag också upp de meddelandet "5 personer har likeat dig"

Å sen gäller det tyvärr å ha en bra profil. Jag har lyckats träffa 5 tjejer på tinder under januari 2026. Låg med 4 stycken på första dejten. Ganska intensivt men trevligt resultat
Tanken är alltså att man inte ska använda appen? Man undrar hur idéerna går hos utvecklarna.
Citera
2026-02-03, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Tanken är alltså att man inte ska använda appen? Man undrar hur idéerna går hos utvecklarna.

Njaaa

Tinder har dig i sin ficka om du varje timme går in på appen å trycker runt på saker. En sådan person behöver dom ju inte belöna mer genom likes å att synas. Den personen är ju redan fast i hålet

Den som går in sällan är inte fast på samma sätt å då försöker tinder locka med likes när man väl går in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in