Citat:
Ursprungligen postat av
AutDisceAutDiscede
Nja, de har fortfarande inte gjort något straffbart... Om jag skulle åtalas och straffas för varje gång jag fantiserat om att jag skall döda någon så skulle jag för länge sedan suttit på livstid... Skillnaden blir om man börjar diskutera och planera om att ex. våldta spädbarn - då hamnar vi i en annan situation. Men, vilken brottsrubricering skulle detta få? Är det ens ett brott? Beror väl på hur långt man går i planeringen utan att fysiskt göra något. Att mentalt planera utan att genomföra är inte brottsligt, eller är det det? Jag vet inte... Kanske måste då planeringen innefatta en fysisk och verklig person/spädbarn? Någon som vet? Jag orkar inte tänka, känner jag - har jobbat natt men detta kanske är ett solklart brott.
Jag svarade inte exakt till dig, mer hela dialogen ovan. Det du säger är precis det jag beskriver. Jag har också velat ha ihjäl några personer när jag haft negativa tankar, men det är inte brott i sig. Skillnaden är att de börjat skriva om detta i en chat på ett sånt explicit sätt att man kan anta det fanns något planeringstadie, hur orealistiskt det än kan låta är det ändå en grogrund för nånting värre. Jag tror detta handlar om att expressen använde ordet "fantiserade" istället för att tex att de "skrev om" - det var inte bara fantasier, eller egentligen ens ett tankebrott överhuvdtaget. Det allvarliga är också att Lucas har också organiserat allt detta, uppmuntrat detta vidriga beteende, och fått ihop tusentals människor både IRL och online i denne extremt sjuka samanslutning med ännu värre planer på horisonten - det är vad "fantasierna" syftade på.
Jag tycker sånt här bör ses som ett brott liknande "förberedelse till allmän ödeläggelse" eftersom att organisera allt på ett sånt här sätt är rätt unikt sjukt och 6 år är FÖR LITE, det känns som han mest blev straffad för det som fanns på hans dator. Han måste bli permanent punktmarkerad enligt min mening. Både samhället och juridiken måste se till att man avskräcker rejält och att pinnar ner pedofiler som dessa, och som är utåtagerande och en fara för andra människor. Precis som man gör mot gängkriminella, terrorceller och farliga sammanslutningar - så är det här mer än livstil som man måste förhindra och se till slå till hårt mot hemliga nätverk som dessa som uppmuntrar detta.