2026-02-03, 08:38
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Jag förstår faktiskt inget av detta.
Vart blev det fel och varför?
Jag frågar dig: vad skrev jag som var fel eller obegripligt? Och var säger Jesus att kristna skall räddas?
Citera
2026-02-03, 08:43
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag frågar dig: vad skrev jag som var fel eller obegripligt? Och var säger Jesus att kristna skall räddas?
Jaha, kom på nu att du reagerade säkert på att jag skrev "kristendom" istället för "jesus"
Det passade bättre i kontexten för att han frågade om kristendom, sen tycker jag att ditt konstanta tjatande om att du är bättre än alla för att du minsann inte är kristen är lite jobbigt.

Kristendom är jesus rörelse och du attackerar indirekt jesus själv i och med det här, du förstår kanske att vi måste ha ett namn för folk som följer jesus och det finns inget annat än kristendom och kristna så ditt prat om hur varje gång någon använder de orden så påpekar du hur du är över dom förstår jag inte alls.

Måste jag säga jesusdom istället för att inte väcka ditt förakt?
Citera
2026-02-03, 08:53
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Jaha, kom på nu att du reagerade säkert på att jag skrev "kristendom" istället för "jesus"
Det passade bättre i kontexten för att han frågade om kristendom, sen tycker jag att ditt konstanta tjatande om att du är bättre än alla för att du minsann inte är kristen är lite jobbigt.

Kristendom är jesus rörelse och du attackerar indirekt jesus själv i och med det här, du förstår kanske att vi måste ha ett namn för folk som följer jesus och det finns inget annat än kristendom och kristna så ditt prat om hur varje gång någon använder de orden så påpekar du hur du är över dom förstår jag inte alls.

Måste jag säga jesusdom istället för att inte väcka ditt förakt?
Men sluta! Kristna följer inte Jesus och vill knappt veta av hans budskap. Jag framhåller inte mig själv utan Jesus. Om du börjar intressera dig för Jesus budskap kommer du snart att förstå vad jag menar.

Det handlar inte om ett namn utan om hundratals miljoner människors okunskap och villfarelser. Det duger inte med "vi kristna".

Icke kommer var och en in i himmelriket, som säger till mig: 'Herre, Herre', utan den som gör min himmelske Faders vilja. — Matteus 7:21

Tro det eller ej men jag vill bara att alla, även kristna, ska försöka förstå Jesus och hans budskap.
Citera
2026-02-03, 09:06
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Men sluta! Kristna följer inte Jesus och vill knappt veta av hans budskap. Jag framhåller inte mig själv utan Jesus. Om du börjar intressera dig för Jesus budskap kommer du snart att förstå vad jag menar.

Det handlar inte om ett namn utan om hundratals miljoner människors okunskap och villfarelser. Det duger inte med "vi kristna".

Icke kommer var och en in i himmelriket, som säger till mig: 'Herre, Herre', utan den som gör min himmelske Faders vilja. — Matteus 7:21

Tro det eller ej men jag vill bara att alla, även kristna, ska försöka flrstå Jesus och hans budskap.
Jag vet om att det finns diskussioner angående paulus och vad jesus ursprungliga budskap var, också teologiska diskussioner om treenigheten.

"Om du intresserar dig för jesus budskap"?
"hundratals miljoner människors okunskap och villfarelser"?
Förlåt mig, men det känns som du börjar gå in lite på en farlig väg här.
Eller är det jag som missförstår? Jag har funderat ett tag på det här nu och kan inte riktigt avgöra om det är du som fått vatten över huvudet eller om det är jag som inte förstår jesus "riktiga" budskap?

Enligt mig är jesus riktiga budskap "älska fadern och älska din nästa"
Vad tycker du att det är?
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-02-03 kl. 09:15.
Citera
2026-02-03, 09:14
Medlem
Citat:
Sedan berättelserna fixerades i skrift har de inte ändrats mycket men jag förstår inte hur man kan blanda ihop budkapet om barmhärtighet med budskapen om grymma bestraffningar? Budskapen har uppenbarligen inte samma ursprung.

Jo, dom har samma ursprung, Gud och inte ens människor kan enbart vara barmhärtiga, utan att ställa krav. Hur skulle det se ut om man som samhälle är barmhärtig t.ex. mot mördare som inte har någon ånger för vad dom har gjort och kommer att döda igen. På vilket sätt menar du att ett samhälle enbart kan vara barmhärtig, utan att ge straff?

Det är flummigt att tro att Jesus enbart pratade om barmhärtighet, här är ett exempel:

"Sedan skall han säga till dem som står till vänster: ’Gå bort från mig, ni förbannade, till den eviga eld som väntar djävulen och hans änglar." (Matt 25:41 Bibel2000)
Citera
2026-02-03, 09:19
Medlem
Citat:
Jag startar den här tråden med syftet att vara en tråd där ateister och kristna (eller andra religioner) kan debattera med varandra om sanningen angående verkligheten.

Jag är kristen och tror starkt att kristendom är sanningen.
Lets go!
Vi hade ju kommit överens om att det var min tråd som skulle vara störst? Måste tyvärr meddela att mina advokater har börjat titta på möjligheten att stämma dig nu när du istället driver den här mastodonttråden.
Citera
2026-02-03, 09:26
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Jag vet om att det finns diskussioner angående paulus och vad jesus ursprungliga budskap var, också teologiska diskussioner om treenigheten.

"Om du intresserar dig för jesus budskap"?
"hundratals miljoner människors okunskap och villfarelser"?
Förlåt mig, men det känns som du börjar gå in lite på en farlig väg här.
Eller är det jag som missförstår? Jag har funderat ett tag på det här nu och kan inte riktigt avgöra om det är du som fått vatten över huvudet eller om det är jag som inte förstår jesus "riktiga" budskap?

Enligt mig är jesus riktiga budskap "älska fadern och älska din nästa"
Vad tycker du att det är?
Jesus budskap är vad han under en lång tid framförde innan han blev korsfäst. Att älska Fadern och människorna framhöll han, men du förstår väl att han inte riskerade att bli bli korsfäst för att framföra det?
Citera
2026-02-03, 09:32
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi
Vi hade ju kommit överens om att det var min tråd som skulle vara störst? Måste tyvärr meddela att mina advokater har börjat titta på möjligheten att stämma dig nu när du istället driver den här mastodonttråden.
Nya tider grabben. Din tid är passé.
Har en ny och trendig profilbild nu också, så som man ska ha. Vart är din?
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-02-03 kl. 09:37.
Citera
2026-02-03, 09:33
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Jesus budskap är vad han under en lång tid framförde innan han blev korsfäst. Att älska Fadern och människorna framhöll han, men du förstår väl att han inte riskerade att bli bli korsfäst för att framföra det?
Vad var det budskapet då?
Citera
2026-02-03, 09:33
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jo, dom har samma ursprung, Gud och inte ens människor kan enbart vara barmhärtiga, utan att ställa krav. Hur skulle det se ut om man som samhälle är barmhärtig t.ex. mot mördare som inte har någon ånger för vad dom har gjort och kommer att döda igen. På vilket sätt menar du att ett samhälle enbart kan vara barmhärtig, utan att ge straff?

Det är flummigt att tro att Jesus enbart pratade om barmhärtighet, här är ett exempel:

"Sedan skall han säga till dem som står till vänster: ’Gå bort från mig, ni förbannade, till den eviga eld som väntar djävulen och hans änglar." (Matt 25:41 Bibel2000)
Det är barmhärtigt att skilja de rättfärdiga, som får och kan leva för evigt, från de orättfärdiga som knappt kan leva alls, i varje fall inte utan att förtrycka andra.

Djävulen är inte bara en mördare och en förförare utan också den lögnare som påstår att människor inte ovillkorligt ska förlåta utan t.o.m. förtrycka och döda.

Inte ens israelerna själva stenade folk enligt djävulens lögnaktighet.
Citera
2026-02-03, 09:40
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Vad var det budskapet då?
Det framgår i evangelierna för de som tror på honom och studerar vad han sa.

Världens furste är konungarnas konung och den som tvivlar på det har inte sitt förstånd i behåll utan är helt blockerad av Satan. Allt människor som du och jag och Petrus och Paulus hittar på kommer ifrån Satan och Jesus kom från skaparen som ett ljus in i världen och visade skillnaden mellan Guds sanning och Satans lögner.
Citera
2026-02-03, 09:43
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Det framgår i evangelierna för de som tror på honom och studerar vad han sa.

Världens furste är konungarnas konung och den som tvivlar på det har inte sitt förstånd i behåll utan är helt blockerad av Satan. Allt människor som du och jag och Petrus och Paulus hittar på kommer ifrån Satan och Jesus kom från skaparen som ett ljus in i världen och visade skillnaden mellan Guds sanning och Satans lögner.
Jo jag vet om vad evangelierna säger, jag menade om du har en personlig tolkning, eftersom du skrev förut att du vill att alla ska förstå hans budskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in