2026-01-29, 23:50
Medlem
Venators avatar
Noterar att denna klassiker inte har en egen tråd och det tycker jag den förtjänar. En god bit nötkött på smörstekt bröd med pepparrot, dijonnaise och en äggula. Ett salladsblad under brukar väl höra till. Jag är gräsänkling imorgon och tänkte passa på att avnjuta en rejäl "bookie", för hustrun är inte så förtjust i kombinationen kött och bröd. Därmed tar jag tacksamt emot tips på era favoritsätt att skruva anrättningen lite extra. Tänkte använda ett bra surdegsbröd från lokala bageriet och en rejäl skiva fin entrecôte, för det är jag värd.
Citera
2026-01-29, 23:55
Medlem
Utmärkt en fredag.

Viktigt - en liten bit färsk pepparrot, som du själv hyvlar - inte den på tub

Lika viktigt - salladsbladet, för att fånga upp saften från köttet, annars blir brödet "geggigt"

Personligen skulle jag kört på en bit ryggbiff, men entrecote funkar lika bra
Citera
2026-01-30, 00:09
Medlem
.alprazolam.s avatar
Oj oj en riktid Cheese Chopped Steak Sandwich. Aldrig fel.
Citera
2026-01-30, 09:45
Medlem
Venators avatar
Tack för uppmuntran!

Absolut, färskriven pepparrot. Jag hade helst hämtat en bit i trädgården men där är det hårdfruset. Jag använder zestjärn för att riva pepparroten, tycker det ger bäst resultat. Sedan funderar jag på om man skulle lägga till något mer... Lite persilja klippt över är ju ofarligt tänker jag, men kanske också några kapris? Eller något annat som ger en liten extra touch? Det ska ju å andra sidan inte bli en glorifierad hamburgare utan ha sin egen distinkta karaktär.
Citera
2026-01-30, 11:56
Medlem
Sladdarens avatar
https://bockholmengruppen.com/artikel/bookmaker-toast-historisk-sandwich-med-finslipade-detaljer

Tex så här:

Citera
2026-01-30, 12:43
Avstängd
Takpapps avatar
Trevlig idé. När jag sist skulle köpa pepparrot blev jag häpen att lokala butiken inte hade ett spår av sånt i hyllan, fick gå någon annanstans.

Äter inte folk pepparrot längre?
Citera
2026-01-30, 18:23
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
https://bockholmengruppen.com/artikel/bookmaker-toast-historisk-sandwich-med-finslipade-detaljer

Tex så här:

Tack för länken! Rödvinssåsen och lagen till tomatsalladen blir överkurs men några fina cocktailtomater har jag till. Dags att sätta igång nu.
Citera
2026-02-02, 16:55
Medlem
En Bookmaker-toast är svårslagen. Jag brukar ha en smörstekt skiva surdegsbröd som jag brer dijonnaise på och sedan täcker med salladsblad. Sedan lägger jag på mediumstekt oxfilé, rikligt med pepparrot och en äggula på toppen. Några varv med svartpepparkvarnen sedan äta och njuta.

Överlag är kombinationen kött och bröd väldigt gott.
Citera
2026-02-02, 23:07
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syndernas
En Bookmaker-toast är svårslagen. Jag brukar ha en smörstekt skiva surdegsbröd som jag brer dijonnaise på och sedan täcker med salladsblad. Sedan lägger jag på mediumstekt oxfilé, rikligt med pepparrot och en äggula på toppen. Några varv med svartpepparkvarnen sedan äta och njuta.

Överlag är kombinationen kött och bröd väldigt gott.

Ja, det är back to basic som gällde för mig också, precis så. Dijonnaisen blandade jag på Hellmans majonäs och en bra fransk Dijon. Ett surdegsbröd med en del råg, delvis rostad råg i, från mitt lokala bageri. Stekte brödet i smör på båda sidor så det fick lite färg. Salladsblad förstås. Använde en riktigt mör entrecôte på 220 gram, en tjock skiva som jag stekte medium rare. Men det såg lite fattigt ut med bara en äggula så jag tog två - de var ganska små. Färskriven pepparrot och svartpepparn givetvis nymald ur kvarn, samt lite finklippt persilja överst, mest för färgens skull.
Citera
2026-02-02, 23:41
Medlem
Lite ajvar gjorde susen.
Citera
2026-02-05, 20:23
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Battreanmig.
Lite ajvar gjorde susen.

Jag föredrar ju tillbehör som inte dämpar råvarorna för mycket men var och en efter sin smak. Jag funderade på att göra lite kryddsmör på ramslök (jag har i frysen) men kände att det var överkurs denna gång.
Citera
2026-02-13, 15:44
Medlem
Storkukans avatar
Enkelt och gott är det.

En vadhållarmacka, ett hyffsat bröd som är hårt stekt i ganska mycket smör. Ryggbiff i mörkrosa ton på ett salladsblad. Riven pepparot, majonäs och äggula.

Det jag tycker inte det finns så mycket att variera med om du frågar mig. Grunden är stabil, men kanske lite tråkigt att diskutera då men mat ska helst ätas snarare än att diskuteras. Ungefär som med en räkmacka, gott och enkelt men egentligen inte så mycket man kan variera med, och det är något ganska bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in