2026-02-02, 14:08
Medlem
Jagarjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pj5
Kan krascha SNABBT!

Vad? Hur? Utveckla.
Citera
2026-02-02, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarjagaren
Vad? Hur? Utveckla.

Hela ekonomin.
Citera
2026-02-02, 14:17
Medlem
Jagarjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pj5
Hela ekonomin.

Jag är inte tvärsäker att jag håller med.

VAD skulle få "hela ekonomin" att krascha? Och kan du specificera vad du menar med "hela ekonomin"?

Jag skulle _tro_ att värdet på t.ex. alla världens olika valutor, eller alla världens olika aktier och fonder kraschar _samtidigt_ som t.ex. alla världens olika banker OCH att samtliga råvarumarknader går under - samtidigt.
Citera
2026-02-02, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarjagaren
Jag är inte tvärsäker att jag håller med.

VAD skulle få "hela ekonomin" att krascha? Och kan du specificera vad du menar med "hela ekonomin"?

Jag skulle _tro_ att värdet på t.ex. alla världens olika valutor, eller alla världens olika aktier och fonder kraschar _samtidigt_ som t.ex. alla världens olika banker OCH att samtliga råvarumarknader går under - samtidigt.

Ja atombomben. Epstein. Vart ska de gömma sig? De kraschar allt och hoppas människor dör. De gömmer sig i bunkrar.
Citera
2026-02-02, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Du tittar på Avanza Global, det är en indexfond med stor övervikt på USA (Dollar), och den Svenska kronan har stärkts duktigt mot den valutan under året. Fonden handlas i sek.

Så visst, hade man endast haft den fonden så hade året inte varit så kul. Tittar du istället på OMXS30 (De 30 största bolagen på Stockholmsbörsen) så ligger den i dag på plus 14.74% i år.

Avanza Zero är ungefär som OMXS30, men inkluderar utdelningar. Den har gått plus 18.55% hittills i år.

https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/19002/omx-stockholm-30
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/41567/avanza-zero

Det jag vill ha sagt, man kan inte säga att "börsen har gått..."... Man får precisera vilken börs och vilket index.

Du skriver att Avanza Zero inkluderar utdelningar, menas det att dom köper mera innehav i aktier för utdelningar från det innehav dom redan har?
Citera
2026-02-02, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Entrekat
Du skriver att Avanza Zero inkluderar utdelningar, menas det att dom köper mera innehav i aktier för utdelningar från det innehav dom redan har?
Det är priset, men okej som du ser det.

Inga pengar försvinner,
Citera
2026-02-02, 17:19
Medlem
Nopp. Fel.
Citera
2026-02-02, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det är priset, men okej som du ser det.

Inga pengar försvinner,
Så bra, och du är typ dum i megakorkad,

Vet du, jag verjkige...

Din fittafitta,dfssf
Citera
2026-02-02, 18:46
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ja, precis. Utdelningarna återinvesteras.
Citera
2026-02-02, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Ja, precis. Utdelningarna återinvesteras.
Okej, toppen!

Sålde av en del av mitt innehav i somras och sitter och väntar på den där ordentliga dippen som aldrig verkar komma, eller?

Svårt att inte vilja investera dom igen i aktier :-)
Citera
2026-02-02, 22:40
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Okej, toppen!

Sålde av en del av mitt innehav i somras och sitter och väntar på den där ordentliga dippen som aldrig verkar komma, eller?

Svårt att inte vilja investera dom igen i aktier :-)
Time in the market beats timing the market. Ju längre tid du väntar på en krasch, desto mer avkastning missar du på sikt.
Citera
2026-02-02, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Time in the market beats timing the market. Ju längre tid du väntar på en krasch, desto mer avkastning missar du på sikt.
Yes jag ska nog gå in i marknaden med pengarna snart. Blir nog lite investmentbolag för pengarna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in