2026-02-01, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubben
Borde vara obligatoriskt i körkortsutbildningen att besöka bårhuset och kolla på krockskadade lik.
I vissa länder lämnar man utbrända bilvrak bredvid vägen, effektivt!
Citera
2026-02-01, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tktrx83
BO?
Det är ju för sjutton 20-åringen som orsakat olyckan och eventuellt skadat & chockat både chaufför och övriga resenärer.

Tragiskt hur man än vrider och vänder på det. Men en sak är klar. Att behålla traktorkörkorten var ett enormt misstag, de lär sig tidigt att bilen är en leksak och behandlar den likaså ända in i vuxenåren.

Jo, varifrån fick jag tanken på BO!? Har läst för mycket i den andra tråden AB&K.
Menade givetvis den omkomne (och denne är inte ett BO)!!
Citera
2026-02-01, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr-Piiip
I vissa länder lämnar man utbrända bilvrak bredvid vägen, effektivt!

I Frankrike ställs påkörda vägarbetsfordon (skåpbilar) ut på t ex rastplatser. Tror inte det fungerar särskilt bra som information då folk kör illa där ändå...
Citera
2026-02-01, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kamikazeklanten
I Frankrike ställs påkörda vägarbetsfordon (skåpbilar) ut på t ex rastplatser. Tror inte det fungerar särskilt bra som information då folk kör illa där ändå...
Det hade varit ännu värre utan dem! (typ skämt)
https://en.wikipedia.org/wiki/Ghost_bike
Citera
2026-02-01, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fridaynight
Icke-skidåkare som tyckte det var smart att racea med en kompis. Omkörning i 100+ innan backkrön utan sikt, genialiskt. Hoppas busschaffis och ev. andra klarar sig utan men, fronta med buss i de hastigheterna är ett snabbt sätt att lämna om inte annat.
Föraren av BMW:n kan absolut vara 2:a generationen av en icke-skidåkande nationalitet, särskilt om han var hemmahörande i Mariannelund. När det gäller föraren av Volvon är jag inte lika säker, icke-skidåkare verkar föredra tyska bilmärken av någon, för mig, konstig anledning. Time will tell. Or maybe not…
Citera
2026-02-01, 22:32
Medlem
Ok. Såg att den avlidne förekommer i brottsmål och det var tur i oturen att han inte körde ihjäl oskyldiga!! De verkar framföra sina fordon såsom de gör i sina hemländer. Ingen respekt för hastighetsbegränsningar, heldraget, dubbelt heldraget, mm. Alla skyddsåtgärder finns där av en enda anledning och behöver därför respekteras.

Men… en del har bråttom till sin egen begravning. Lider dock med busschauffören och hoppas hen kan gå vidare och fortsätta köra buss.

Någon som vet vad den hädanfärde varit föremål för i Domstolar?
Citera
2026-02-02, 12:24
Medlem
666nomads avatar
Från en som åkte med bussen

SVT Jönköping

” David skadades vid dödsolyckan i Eksjö: ”Man är fortfarande skakig”

David Håkansson satt i bussen som var inblandad i en dödsolycka mellan en buss och en personbil utanför Eksjö under lördagen. En ung man i personbilen omkom. David var en av dem som fördes till sjukhus och han berättar nu om händelsen. Det var under lördagseftermiddagen som en personbil och en buss krockade på riksväg 40 utanför Ingatorp. David Håkansson var på väg från Västervik hem till Skåne när han plötsligt ser en bil komma i hög hastighet rakt mot bussen.

När han kom närmare tänkte jag att det här går inte, det kommer smälla. Så jag bara blundade, berättar David. ”

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/david-skadades-vid-dodsolyckan-i-eksjo-man-ar-fortfarande-skakig
Citera
2026-02-02, 12:31
Medlem
Jag blir f ö mycket överraskad om den omkomne använde säkerhetsbält. Det tycks vara en del av manligheten för vissa individer att inte använda sånt i onödan.
Citera
2026-02-02, 12:47
Medlem
Finurlig34s avatar
Står ju ett gäng babbar och snackar på bilden av olyckan. Jävla tur de inte körde ihjäl någon oskyldig.
Citera
2026-02-02, 14:47
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubben
Borde vara obligatoriskt i körkortsutbildningen att besöka bårhuset och kolla på krockskadade lik.
Kommer inte hjälpa den som exempelvis är fatalist och vandrar med Allah. Då är allt redan bestämt enligt dem. Att förbättra oddsen genom egenansvar kräver att man inte har ett bortavlat konsekvenstänk.
Citera
2026-02-03, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kamikazeklanten
Jag blir f ö mycket överraskad om den omkomne använde säkerhetsbält. Det tycks vara en del av manligheten för vissa individer att inte använda sånt i onödan.
Så mycket skitsnack i denna tråden den som omkom var en jättefin människa som spred glädje över allt och som hjälpte dem som behöver hjälp han har haft säkerhetsbälte och skulle köra om en bil som körde 70 på 90 väg och när han påbörjade omkörningen var det tillåtet att köra om och så ha respekt för anhöriga och sluta med era skitsnack
Citera
2026-02-03, 02:02
Medlem
pickalulus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faceless011
Så mycket skitsnack i denna tråden den som omkom var en jättefin människa som spred glädje över allt och som hjälpte dem som behöver hjälp han har haft säkerhetsbälte och skulle köra om en bil som körde 70 på 90 väg och när han påbörjade omkörningen var det tillåtet att köra om och så ha respekt för anhöriga och sluta med era skitsnack

Jaså. Så det var inte en inavlad blattejävel utan konsekvenstänk och impulskontroll då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in