Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
Har du läst nån marxist igen. De flesta ljuger och förvränger utifrån ideologin.
Du menar i din naivitet att en piga eller en dräng, kunde göra som de ville?
Alla har förstås en funktion som ledare över de andra och att säga vad de ska göra. Det kan vara naturlig, vald eller tillsatt och kan även handla om olika saker man leder över och även en hierarki med ledare under dem.
En arbetare som inte lyder sin förman kan bli avskedad för arbetsvägran. En bonde kunde spöa sina barn, sin fru, sina drängar och pigor om de inte lydde och hade laglig rätt till det. Han kunde förstås ta hänsyn till vad de sa, men det var i stort sett alltid han som tog beslutet i slutändan.
Men ledare kan även vara valda eller naturliga och de som lyder dem, följer dem frivilligt för de anser själva att det är den bästa. Men hierarkier finns alltid, överallt där människor ska göra något tillsammans, annars fungerar det inte. Då går alla åt varsitt håll.
Det går inte att ha ett större samhälle utan centraliserad makt. Då får man flera maktcentra som strider mot varandra eller sönderfall i fler delar.
Har du ens något större samhälle, där du kan visa att det inte är så?
Wallenberg har förstås en viss makt, men det är även en fråga om gemensam nytta. Vad skulle man vinna på att hänga honom i ett träd menar du? Eller handlar det om att avskaffa och förtrycka alla rika, så alla blir lika fattiga, som vanligt när det gäller kommunister. Skapa ett nytt sovjet och tro det ska bli annorlunda?
Fast nu läser du in saker jag aldrig sagt.
Jag har inte påstått att hierarkier inte finns eller att alla ska vara “lika”.
Klart roller och ansvar alltid finns – familj, arbetslag, gård, förening.
Det jag pratar om är skillnaden mellan
funktionella hierarkier och
centraliserad makt.
Att en förman samordnar ett arbete är en praktisk funktion.
Att en liten ekonomisk eller politisk elit kan styra hela samhällsutvecklingen är något helt annat.
Det är inte marxism, det är bara verklighetsbeskrivning.
Och bondesamhället är ett bra exempel just därför att makten var lokal och ömsesidig. Man levde ihop, var beroende av varandra. Det är inte samma sak som dagens strukturer där beslut tas långt ovanför folk och konsekvenserna landar längst ner.
Du säger att större samhällen
måste ha centraliserad makt.
Jag säger att det är där problemen börjar – när inflytandet flyttas bort från människor som faktiskt berörs.
Och när det gäller ekonomisk makt:
oavsett regering sitter samma sfärer kvar – banker, storbolag, finans.
Titta på
Investor AB och liknande ägarstrukturer. De påverkas knappt av valresultat alls.
Det handlar inte om att “hänga någon i ett träd”.
Det handlar om insyn, balans och att makt inte samlas hos ett fåtal.
Det är en maktfråga – inte en vänster–höger-fråga.