Citat:
Ursprungligen postat av
Pusher.
Håller med att det finns övervintrade sossar men det tillkommer även nya hela tiden. Många ser ju att de borgerliga inte helt enkelt håller måttet och NEJ, jag räknar inte SD som ett borgerligt parti, även om de frotterar med fienden.
Detta kan också vara en av anledningen att SD aldrig gör det här stora rycket (från 20ish % till 30)
Många nya kommer hela tiden in men jag tror också att den stora skillnaden är just vilka som faktiskt går iväg till vallokalen och röstar.
SD:s väljare består många gånger av en grupp som tyvärr inte ”orkar” gå att rösta då det ändå inte gör någon skillnad.
Ser du på V, MP, C och S väljare så har de en grupp som verkligen vill visa att de gör skillnad och att rösta är något av det viktigaste man kan göra.
Sen har vi också en liten del som helt enkelt inte törs rösta på SD för i vissa kretsar så är det fortfarande skamligt.
Jag tror att skulle man gå över till digitala val så skulle andelen som röstade på SD öka för även dessa personer skulle orka gå in på en sida och trycka vad de röstar på.
KD, M och L har inte riktigt samma problem som SD men röstningsbenägenheten är fortfarande inte lika hög som hos vänsterpartierna.
Det har med kvinnligt och manligt att göra till en stor del men också utbildning, uppväxt och miljö.
Problemet är att för varje högerväljare som inte går till valstugan så blir en vänsterröst lite mer värd och jag anser att med tanke på att man har en vecka eller om det är ännu längre på sig att rösta och det finns röstningslokaler utspridda överallt så borde alla kunna lösa det men tyvärr inte. I värsta fall finns väl också möjligheten att brevrösta (aldrig provat så vet inte exakt hur detta går till) så alla möjligheter finns.
Som det ser ut idag så har inte högerregeringen lyckats med allt men de har ändå kommit en lång bit på väg och att i detta läge låta vänstern ta över igen skulle snabbt ta oss till 2015 och kaoset som var då och som fortfarande pågår och som tar lång tid att städa upp.