2026-02-01, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jag-Blond
Helt otroligt att S leder.

Är det ingen som kommer ihåg att S är riksmästare på brutna vallöften OCH orsaken till all gängkriminalitet i Sverige. Det var S som öppnade porten till helvetet. Palme, Lövén, Andersson.
Du vill att ett nynazistparti ska vinna. Äckligt.
Citera
2026-02-01, 23:52
Medlem
Jag-Blonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lovelyfolks
Du vill att ett nynazistparti ska vinna. Äckligt.

Vänligen upplys oss alla exakt när MODERATERNA blev ett nynazistparti.

Så nu vet du hur jag röstar i september. Nöjd?
Citera
2026-02-02, 07:43
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pusher.

Det finns en anledning till att S är fortfarande stora. Du vet, Sverige utanför flashback ser kanske mer än vad ett gäng högernissar gör och skriver på ett forum.

Du har till viss del rätt men många av rösterna kommer från 40-talister som sitter där och gnäller hur vårt land blivit men ändå, enligt gammal hävd och jag har alltid röstat på sossarna gör det igen och igen och igen.

Min mamma är exakt en sån men nu röstar hon inte längre då hon helt enkelt inte orkar.
Citera
2026-02-02, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Du har till viss del rätt men många av rösterna kommer från 40-talister som sitter där och gnäller hur vårt land blivit men ändå, enligt gammal hävd och jag har alltid röstat på sossarna gör det igen och igen och igen.

Min mamma är exakt en sån men nu röstar hon inte längre då hon helt enkelt inte orkar.

Håller med att det finns övervintrade sossar men det tillkommer även nya hela tiden. Många ser ju att de borgerliga inte helt enkelt håller måttet och NEJ, jag räknar inte SD som ett borgerligt parti, även om de frotterar med fienden.

Detta kan också vara en av anledningen att SD aldrig gör det här stora rycket (från 20ish % till 30)
Citera
2026-02-02, 08:01
Medlem
Citat:
Håller med att det finns övervintrade sossar men det tillkommer även nya hela tiden. Många ser ju att de borgerliga inte helt enkelt håller måttet och NEJ, jag räknar inte SD som ett borgerligt parti, även om de frotterar med fienden.

Detta kan också vara en av anledningen att SD aldrig gör det här stora rycket (från 20ish % till 30)

S växer nog inte alls bland svenskar, S är ett invandrarparti. Mer än 50% har invandrarbakgrund. De har inte svenska folket som första intresse.
Citera
2026-02-02, 08:21
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Många nya kommer hela tiden in men jag tror också att den stora skillnaden är just vilka som faktiskt går iväg till vallokalen och röstar.
SD:s väljare består många gånger av en grupp som tyvärr inte ”orkar” gå att rösta då det ändå inte gör någon skillnad.
Ser du på V, MP, C och S väljare så har de en grupp som verkligen vill visa att de gör skillnad och att rösta är något av det viktigaste man kan göra.

Sen har vi också en liten del som helt enkelt inte törs rösta på SD för i vissa kretsar så är det fortfarande skamligt.

Jag tror att skulle man gå över till digitala val så skulle andelen som röstade på SD öka för även dessa personer skulle orka gå in på en sida och trycka vad de röstar på.

KD, M och L har inte riktigt samma problem som SD men röstningsbenägenheten är fortfarande inte lika hög som hos vänsterpartierna.

Det har med kvinnligt och manligt att göra till en stor del men också utbildning, uppväxt och miljö.
Problemet är att för varje högerväljare som inte går till valstugan så blir en vänsterröst lite mer värd och jag anser att med tanke på att man har en vecka eller om det är ännu längre på sig att rösta och det finns röstningslokaler utspridda överallt så borde alla kunna lösa det men tyvärr inte. I värsta fall finns väl också möjligheten att brevrösta (aldrig provat så vet inte exakt hur detta går till) så alla möjligheter finns.

Som det ser ut idag så har inte högerregeringen lyckats med allt men de har ändå kommit en lång bit på väg och att i detta läge låta vänstern ta över igen skulle snabbt ta oss till 2015 och kaoset som var då och som fortfarande pågår och som tar lång tid att städa upp.
Citera
2026-02-02, 09:27
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Jag är för digitala röster ifall det kan ordnas på ett säkert sätt.

Angående kaoset 2015 så berodde ju detta till en stor del för att SD bröt praxis och inte röstade på sin egen budget. Sen får man inte glömma att S fick rodda med en minoritetsregering som var ständigt motarbetade av högersidan. Dagens regering har ju full majoritet och ändå misslyckas man. Folk är inte så korkade som fb tror. Man ser detta varje dag och det är absolut en av anledningarna till att oppositionen är större idag.

Förhoppningsvis så ryker L, KD, C och MP. Då skulle det bli riktigt intressant.

Det stora problemet var att alla beslut som skulle tas under tiden från att SD kom över 4% var att på alla sätt det gick inte tycka som SD så allas linje var ständigt att lägga sig på rakt motsatt kurs hur jävla dumt det än var. Vissa saker av det SD då varnade för sitter vi nu i och att de inte sätter sin valslogan till "Vad var det vi sa!!!!" är ett under men jag tror säkerligen det kommit upp under ett flertal möten.

Att L, KD, C och MP ryker i detta val skulle vara en dröm men kommer aldrig att ske. Ett första steg är om MP och L ryker men tyvärr blir det nog bara L men inte kattskit det heller. Att börja offra stödröster på L nu känns helt bortkastat då deras strikta gräns till SD gör att de blir ett onödigt parti. Högern kommer aldrig vinna utan SD men utan L är det fortfarande möjligt.

Hur ett digitalt val skulle gå till och som då fortfarande är anonymt vet jag inte men några länder har väl infört systemet så helt omöjligt kan det inte vara. Men som sagt var, jag har ingen koll på hur det funkar.
Citera
2026-02-02, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lovelyfolks
Det kommer inte att hända, och högern kommer inte att vinna.
Du kan inte historien.

Viktiga opinionsmönster 2010:
Tidig rödgrön ledning: I början av valåret (januari 2010) hade den rödgröna oppositionen en stor ledning, ibland mätt till nära 10 procentenheter.

Alliansen tar över: Efter våren 2010 vände opinionen. Alliansen kom ikapp och gick om under juni månad, en ledning som höll i sig genom sommaren och stärktes inför valet.

Socialdemokraternas kris: Socialdemokraterna gjorde sitt sämsta riksdagsval sedan rösträttsreformen 1921, där väljare sökte sig till andra alternativ, främst Moderaterna.
Citera
2026-02-02, 14:44
Medlem
Nu kommer också splittring i S angående "hårdare" tag, hur kommer det påverka siffrorna?
https://www.expressen.se/nyheter/politik/kritik-mot-s-harda-tag-forlorar-var-identitet/
Nu kommer öppen kritik mot Magdalena Andersson och S-ledningens hårdare tag i kriminal- och migrationspolitiken.
I ett uttalande till riksdagsgruppen kräver S i Täby en politik som stämmer med partiets värdegrund:
”Risken är stor att vi förlorar vår identitet och trovärdighet”, skriver man.
Senast redigerad av tjanska 2026-02-02 kl. 14:51.
Citera
2026-02-02, 15:28
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Nu kommer också splittring i S angående "hårdare" tag, hur kommer det påverka siffrorna?
https://www.expressen.se/nyheter/politik/kritik-mot-s-harda-tag-forlorar-var-identitet/
Nu kommer öppen kritik mot Magdalena Andersson och S-ledningens hårdare tag i kriminal- och migrationspolitiken.
I ett uttalande till riksdagsgruppen kräver S i Täby en politik som stämmer med partiets värdegrund:

S har ju varit starka i opinionsmätningarna ett bra tag, jag tror de kan tappa på att bli mer invandringsvänliga och mot brottsbekämpning.
Citera
2026-02-02, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
S har ju varit starka i opinionsmätningarna ett bra tag, jag tror de kan tappa på att bli mer invandringsvänliga och mot brottsbekämpning.
Jag tror väljarkåren ligger i dvala ännu och därför är S högt i opinionsundersökningarna. När det kommer till att mängderna börjar följa politiken lite mer så kommer man inse att med S kommer V, MP och C på köpet, vilket innebär hög risk för återgång till hög invandring, saft och bulle till kriminella och höga bensinpriser.

Det är ju det Tidö-partierna ska trycka på om och om igen hela året. "En röst på Magda innebär miljöpartiets bensinpriser, centerpartiets migrationspolitik och vänsterpartiets kriminalpolitik."

Frågan är om det räcker.
Citera
2026-02-02, 17:07
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska

Den kände debatörren Daniel Suhonen, samt Morgan Johanssons bror Tony skriver detta trams idag:

https://www.expressen.se/debatt/debatt-invandrare-raddar-sveriges-ekonomi/

DEBATT: Invandrare räddar Sveriges ekonomi
Publicerad 2 feb 2026 kl 06.00
Uppdaterad kl 10.11
Det är viktigare för regeringen att minska antalet icke-vita människor i det här landet än att göra det som faktiskt är bra för Sverige och vår ekonomi, skriver Daniel Suhonen och Tony Johansson, Katalys.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in