2026-02-01, 20:13
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varforanonym
Psykisk ohälsa står med i domen. Det det måste finnas dokumentation på det då tänker jag
Det är som jag har förstått det SOC som håller kvar vid journalfelen.

Eller den snart två decennier gamla anorexi intagningen Malin var på.
Citera
2026-02-01, 20:16
Avslutad
Citat:
Det intressanta med domarna är att de inte bygger på IF-diagnos, utan brist på omsorg, psykisk ohälsa, maniska episoder och under dessa så prioriteras egna behov och intressen framför barnens, dålig själv insikt i sin problematik och nekar stöd insatser.

Olika professioner och fadern delar uppfattningen om att M har brister i omsorgen och att hon saknar självinsikt. Samtidigt så lyfter alla positiva sidor, men just pga de maniska episoder och barnets ringa ålder så anses det vara påtaglig risk för barnet i nu läget. Alla är överens om LVU beslutet, det finns ingen som är skiljaktig.

Malin lyfter fram att hon jobbar på förskola och fritids vore det då inte bra att ha en chef eller kollega som vittnar om hennes interaktioner med barn? Varför hämta en granne vars barn hon har varit barnvakt åt. Att lämna sitt barn hos någon säger inget som interaktionen mellan barnen och M, då man inte kan observera dem.

Sista grejen jag också tänkte på om M har blivit så orättvist behandlad och LVU saknar grund. Varför väljer då inte hennes juridiska ombud att ställa upp i UG för att styrka hennes historia? Varför har UG ett ombud i reportaget som inte har fullt insyn. (För övrigt gav ombudet i UG sämsta råden).
De maniska episoderna som reffereas till kommer från en idag 16 månader gammal rapport från BB där M svimmade när hon fick reda på att hon skulle tvångsomhändertas tillsammans med barnet och hennes tidigare partner under 10 veckors utredning.

Både Sanna och Grill från reportaget har full insyn i fallet och tillgång till alla dokument. Även UG-redaktionen har denna tillgång.

Vittnesuppgifter om hur omtyckt M är som förskolelärare på flera förskolor, inte bara den som visas i UG finns flera stycken i deras "bevismaterial" för FR och KR men har inte tagits tillvara på av rätten.

Det måste lyftas här att socialtjänsten ALLTID säger att man ska skicka alla sina "bevis" till socialtjänsten som i sin tur för bevisen vidare till domstolsförhandlingarna. Detta "glöms" systematiskt att göra av soc så i de flesta fallen måste man på eget bevåg skicka in eventuella dokument till domstolen själv i förväg och det är något INTE folk har koll på och något som M fått erfara den jobbiga vägen i detta fall.

Det går till ungefär såhär:
Soc: Har du bevis mot våran utredning? Skicka in det till oss!
Malin: Varsågod! *skickar bevisen*
Soc: Hoppsan! hihi, jag glöööömde visst skicka vidare... Vi får gå på våran ordinarie utredning som enda bevis...
Rätten: Inget verkar ha ändrats sedan sist så LVU kvarstår.
Citera
2026-02-01, 20:17
Avslutad
Citat:
Psykisk ohälsa står med i domen. Det det måste finnas dokumentation på det då tänker jag
Ja, för 17 år sedan var M anorektisk (som många unga tjejer)
Citera
2026-02-01, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Vad jag får gissa är att det inte är föräldrar till spädbarn som får sitt barn taget eftersom de utgör en så pass fara för barnet utan det snarare handlar om kriminalitet, psykiska problem och eller droger. Eller har du nåt som visar på liknande fall att man låter en så pass omdömeslös människa att hon utsätter sitt småbarn för så pass påtaglig risk att hon inte ens får tre timmars umgänge i veckan obevakat ansvara för andras småbarn?
Vet att det finns de som har barn som omhändertagits i låg ålder som har begränsat umgänge eller inget umgänge alls som jobbar med barn i samma ålder som deras egna barn eller har barn med diagnos de inte får ta hand om där de jobbar med barn med diagnos , Orsak till lvu i dessa fall enligt föräldrar är lite olika som att inte kunna se till barns behov, sätta gränser , ha fungerande rutiner osv
Citera
2026-02-01, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lobstr
De maniska episoderna som reffereas till kommer från en idag 16 månader gammal rapport från BB där M svimmade när hon fick reda på att hon skulle tvångsomhändertas tillsammans med barnet och hennes tidigare partner under 10 veckors utredning.

Både Sanna och Grill från reportaget har full insyn i fallet och tillgång till alla dokument. Även UG-redaktionen har denna tillgång.

Vittnesuppgifter om hur omtyckt M är som förskolelärare på flera förskolor, inte bara den som visas i UG finns flera stycken i deras "bevismaterial" för FR och KR men har inte tagits tillvara på av rätten.

Det måste lyftas här att socialtjänsten ALLTID säger att man ska skicka alla sina "bevis" till socialtjänsten som i sin tur för bevisen vidare till domstolsförhandlingarna. Detta "glöms" systematiskt att göra av soc så i de flesta fallen måste man på eget bevåg skicka in eventuella dokument till domstolen själv i förväg och det är något INTE folk har koll på och något som M fått erfara den jobbiga vägen i detta fall.

Det går till ungefär såhär:
Soc: Har du bevis mot våran utredning? Skicka in det till oss!
Malin: Varsågod! *skickar bevisen*
Soc: Hoppsan! hihi, jag glöööömde visst skicka vidare... Vi får gå på våran ordinarie utredning som enda bevis...
Rätten: Inget verkar ha ändrats sedan sist så LVU kvarstår.

Jag vill inte vara den som är den men det är omöjligt att sanna och grill kan ha full insyn, det råder stark sekretess och Malin har inte rätt att begära ut allt. Däremot har E*a insyn i allt så hon var advokat i ärendet, varför var inte hon med i UG? När vi ändå är inne på E*a som ombud så har möjlighet att åberopa all bevisning som skulle gynna Malin. Socialtjänsten har inte rätt att undanhålla något, förvaltningslagen är tydligt gällande part insyn.
Citera
2026-02-01, 20:27
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Vet att det finns de som har barn som omhändertagits i låg ålder som har begränsat umgänge eller inget umgänge alls som jobbar med barn i samma ålder som deras egna barn eller har barn med diagnos de inte får ta hand om där de jobbar med barn med diagnos , Orsak till lvu i dessa fall enligt föräldrar är lite olika som att inte kunna se till barns behov, sätta gränser , ha fungerande rutiner osv
Nu bad jag dig visa det. Nu har du bara gjort ett tomt påstående.
Citera
2026-02-01, 20:29
Medlem
Citat:
Ja, för 17 år sedan var M anorektisk (som många unga tjejer)

Enligt domen så ska hon ha dippar kraftigt i utredningshemmet, vilket är iofs förståligt med tanke på omständigheterna. Men samtidigt tänker jag upplever man att det är en otrygg miljö man känner sig iakttagen osv, lämnar man så ifrån sig bebisen på ett bord utan övervakning eller håller man den tryggt i sin famn? Bara en tanke
Citera
2026-02-01, 20:36
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Ja, självklart utvecklar en mamma psykisk ohälsa efter en sådan behandling. Det är exakt så systemet fungerar. Först skapar socialtjänsten ohälsan genom sitt agerande, och därefter används den som argument för ytterligare tvångsåtgärder enligt LVU.

Ett cirkelresonemang av högsta klass, där föräldern fångas i en sjuk byråkratisk loop som i praktiken är omöjlig att ta sig ur.
Citera
2026-02-01, 20:38
Medlem
Citat:
Du har ingen rätt att få mer kött på benen och ingen här är intresserad av att ge dig det heller. Du får som tidigare nämnt, bilda din helt egen fantasi om fallet i de frågor som inte är offentliga. Ingen begär att du ska komma med en bedömning eller åsikt heller.

Jag förstår att du är nyfiken men du måste förstå att varken barnet, M eller G är speciellt intresserade av att försvara sitt fall mot dig på flashback.
Ställer man upp i program på svt som syns av oerhört många så borde man räkna med att ens liv kommer att granskas under lupp om programmet har den typ av inriktning som detta hade
Citera
2026-02-01, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja, självklart utvecklar en mamma psykisk ohälsa efter en sådan behandling. Det är exakt så systemet fungerar. Först skapar socialtjänsten ohälsan genom sitt agerande, och därefter används den som argument för ytterligare tvångsåtgärder enligt LVU.

Ett cirkelresonemang av högsta klass, där föräldern fångas i en sjuk byråkratisk loop som i praktiken är omöjlig att ta sig ur.

Så kan det vara absolut men det är de som är tanken med utredningshem, att utsättas för stressiga situationer som är påtaglig, det är trotts allt en utmaning att ta hand som ett spädbarn. Samtidigt har fadern utsatts för samma behandling och han ansåg lämplig som förälder?
Citera
2026-02-01, 20:43
Avslutad
Citat:
Jag vill inte vara den som är den men det är omöjligt att sanna och grill kan ha full insyn, det råder stark sekretess och Malin har inte rätt att begära ut allt. Däremot har E*a insyn i allt så hon var advokat i ärendet, varför var inte hon med i UG? När vi ändå är inne på E*a som ombud så har möjlighet att åberopa all bevisning som skulle gynna Malin. Socialtjänsten har inte rätt att undanhålla något, förvaltningslagen är tydligt gällande part insyn.
Alla beslut och utredningar gällande Malin har Malin självklart rätt till. Dessa kan med ett enkelt "ja" tillåttas ses av vem Malin vill.
Citera
2026-02-01, 20:43
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

I praktiken kan socialtjänsten undanhålla precis det de vill från både domstol och nämnd. Att det i teorin finns en rätt till partsinsyn är inte samma sak som att det i praktiken finns en reell möjlighet att få fram allt relevant material. Det är just den skillnaden, mellan formell rätt och faktisk möjlighet som flera debattörer i den här tråden verkar ha svårt att förstå, eller väljer att bortse ifrån. Detta gäller även vid partsinsyn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in