2026-02-01, 18:52
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57000
Hur var det nu, umgås du med folk utanför din krets? Hör du andra åsikter eller är du så inne i dina religiösa tankar att du tror att orden förtjänar respekt och ej kan bli ifrågasatta?
Detta stärker bilden av att du väljer att tro vad som är socialt fördelaktigt och inte logiskt försvarsbart.
Bara när sanning besegrar ego kommer du bli fri.
Citera
2026-02-01, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Detta stärker bilden av att du väljer att tro vad som är socialt fördelaktigt och inte logiskt försvarsbart.
Bara när sanning besegrar ego kommer du bli fri.
Nej, det är inte vad bilden säger men jag förstår att det är en smidig sanning för dig. Det är väldigt lätt att fortsätta vara religiös när man bara är omringad av människor med samma syn men att fortsätta tro när andra runtomkring ifrågasätter och (efterfråga bevis!) och man får höra andra synpunkter så händer något i hjärnan. När man inser att människor lever bra liv utan religion, att människor är goda och onda oavsett religion.

Varför tror du att länder som undervisar vetenskap blir sekulära medans länder utan bred utbildning fortsätter vara religiösa länder?
Citera
2026-02-01, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi
Som jag förstår dig så uttrycker du att det finns jättemånga idioter med självförtroende och att du är en av dem.

Stämmer det överens med vad du vill förmedla, eller har du även något annat budskap?
Ja ja, jag vet inte varför du drar in självförtroende i det här bara för att jag efterfrågar bevis som håller utanför kyrkans väggar. Eller ville du trycka ner mig för att du är provocerad av vad jag skriver?
Citera
2026-02-01, 19:01
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Nej, det är inte vad bilden säger men jag förstår att det är en smidig sanning för dig. Det är väldigt lätt att fortsätta vara religiös när man bara är omringad av människor med samma syn men att fortsätta tro när andra runtomkring ifrågasätter och (efterfråga bevis!) och man får höra andra synpunkter så händer något i hjärnan. När man inser att människor lever bra liv utan religion, att människor är goda och onda oavsett religion.

Varför tror du att länder som undervisar vetenskap blir sekulära medans länder utan bred utbildning fortsätter vara religiösa länder?
Vad skulle du kalla det jag gör i denna tråden? Kolla hur många ateister som gör allt de kan för att bryta ner och attackera min tro. De håller inte tillbaks, en av dom länkade en dokumentär på 2 timmar som attackerade kristendom till max, jag kollade på hela och kom tillbaks med mina slutsatser.

Än så länge har jag inte hamnat i något hörn, men många av mina attackerare har det.
Citera
2026-02-01, 19:04
Medlem
Citat:
https://www.youtube.com/watch?v=xN-BTXkqCkw
Där är det publicerat på CBN, christian broadcasting network.

https://www.youtube.com/watch?v=ZX1ul49DBbE
TBN, Trinity broadcasting network.

Detta är de två största kristna nyhetsstationerna i USA.
Enligt forskarna visade provet slutgiltigt att legenden är osann, eller åtminstone att en liknande duk kan åstadkommas relativt enkelt. Experimentet bekostades av italienska ateisters och agnostikers förening, men det sägs inte ha påverkat resultatet.

Katolska kyrkan lär inte att svepduken i Turin är Kristi äkta svepning, men högaktar den som en påminnelse om Jesu lidande. Numera ägs den av Vatikanen och förvaras i katedralen i Turin.https://www.kyrkpressen.fi/nyheter/53266-Turinsvepningen-s-gs-ha-kopierats.html?offset=2
Citera
2026-02-01, 19:06
Medlem
Citat:
Vad skulle du kalla det jag gör i denna tråden? Kolla hur många ateister som gör allt de kan för att bryta ner och attackera min tro. De håller inte tillbaks, en av dom länkade en dokumentär på 2 timmar som attackerade kristendom till max, jag kollade på hela och kom tillbaks med mina slutsatser.

Än så länge har jag inte hamnat i något hörn, men många av mina attackerare har det.
Här sitter du på din kammare och väljer att stå på barrikaden och frälsa världen. Det jag syftar på är att leva i världen, få vänner med annan syn på hur livet kan levas, se hur familjer fyller sina liv med glädje utan religion, förstå att man kan ifrågasätta allt och efterfråga bevis innan man köper någon som sägs eller är nedskrivet.
Citera
2026-02-01, 19:06
Medlem
Citat:
Ja ja, jag vet inte varför du drar in självförtroende i det här bara för att jag efterfrågar bevis som håller utanför kyrkans väggar. Eller ville du trycka ner mig för att du är provocerad av vad jag skriver?
Nej, jag är på dig för att du gav ett så vilset och förvirrat intryck på vad jag skrev igår. Jag frågade dig saker relevant på vad du skrev så yra du iväg i nonsens och återvänder nu till samma sak.

Håller du med om att jämförelsen mellan Jesus och Muhammeds historicitet av personporträtt efter förutsättningarna kan vara den sämsta som man kan göra över huvud taget?
Citera
2026-02-01, 19:07
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Enligt forskarna visade provet slutgiltigt att legenden är osann, eller åtminstone att en liknande duk kan åstadkommas relativt enkelt. Experimentet bekostades av italienska ateisters och agnostikers förening, men det sägs inte ha påverkat resultatet.

Katolska kyrkan lär inte att svepduken i Turin är Kristi äkta svepning, men högaktar den som en påminnelse om Jesu lidande. Numera ägs den av Vatikanen och förvaras i katedralen i Turin.https://www.kyrkpressen.fi/nyheter/53266-Turinsvepningen-s-gs-ha-kopierats.html?offset=2
Den katolska kyrkan autenticerar inte reliker. De har aldrig autenticerat någon relik, är jag någorlunda säger på.
"The Catholic Church does not formally authenticate relics as historically proven (like a lab-certified artifact). Instead, it certifies provenance for devotional use."
Citera
2026-02-01, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi
Nej, jag är på dig för att du gav ett så vilset och förvirrat intryck på vad jag skrev igår. Jag frågade dig saker relevant på vad du skrev så yra du iväg i nonsens och återvänder nu till samma sak.

Håller du med om att jämförelsen mellan Jesus och Muhammeds historicitet av personporträtt efter förutsättningarna kan vara den sämsta som man kan göra över huvud taget?
Du behöver inte läsa vad jag skriver och jag behöver inte svara dig, visst är det skönt med frihet? Utan att bli dömd?
Citera
2026-02-01, 19:13
Medlem
Citat:
Du behöver inte läsa vad jag skriver och jag behöver inte svara dig, visst är det skönt med frihet? Utan att bli dömd?
Det var det här jag skrev som du snubblade iväg några förvirrade meningar om. Har du verkligen inget vettigt att säga?

(FB) Ateister vs kristna debatt

Lite längre ner här på religion har jag gjort en tråd om Muhammeds personporträtts historicitet (du själv var inne på honom nyss). Där jämför jag hans personporträtts historicitet med storleken av en väteatom och Jesus som en galax relativt sina förutsättningar. Skriver du under på det?

Förstår du vad begreppet historicitet betyder över huvud taget?
Citera
2026-02-01, 19:14
Medlem
[quote=bakelsernassmak|94194407]
Den katolska kyrkan autenticerar inte reliker. De har aldrig autenticerat någon relik, är jag någorlunda säger på.
"The Catholic Church does not formally authenticate relics as historically proven (like a lab-certified artifact). Instead, it certifies provenance for devotional use."
[/QUOTE

Jag kan hitta hur många kritiska åsikter om Turinsvepningen som helst så det känns ganska meningslöst att fortsätta på den linjen.
Citera
2026-02-01, 19:15
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:

Jaha, du menar säkert grejen Luigi Garlaschelli gjorde 2009.
https://www.nbcnews.com/id/wbna33179539

Såhär säger chatGPT:
"Visual similarity:

The resulting image had rough resemblance: a full-body image, some shading, and a faint negative-like appearance.

However, it lacked the fine 3D intensity data and superficial fiber coloration of the original Shroud.

Microscopic level:

On the Shroud, only the very top fibrils of linen threads are colored; Garlaschelli’s cloth had pigments penetrating deeper, which is a known inconsistency with the Shroud.

No replication of the subtle depth-based intensity seen in Shroud image data (studies using VP-8 image analyzer).

Blood stains:

Garlaschelli did not attempt to recreate the blood marks, which are present on the real Shroud.

3D encoding:

The Shroud image contains realistic 3D shading information; Garlaschelli’s method could not reproduce this naturally."

Han lyckades återskapa något som liknar tyget på avstånd, men som faktiskt är ganska långt ifrån på kemisk och molekulär nivå.
Kan lägga till att Luigi Garlaschellis försök liknande inte ens det riktiga tyget särskilt bra. Sök upp en bild av hur hans försök ser ut och försök hålla dig för att skratta.
Det finns ett antal andra försök att också återskapa tyget som påstår att de lyckats, men på forskningsnivå så har ingen ens kommit nära. Speciellt svårt är det med 3d enkodningen som ingen lyckats med än så länge.

Jag har lagt över 100 timmar på att researcha tyget och har gått igenom varenda försök att återskapa tyget i detalj.

"All attempts to replicate the image in the lab have so far failed, and the source and method of the shroud's image continues to be unclear.[13]"
Så säger wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Shroud_of_Turin

Det kan hjälpa att lyssna på faktiska kärnforskare om detta ämnet, och inte amatörer som påstår saker.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-02-01 kl. 19:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in