Det går inte att komma ifrån att pizzerior är den perfekta branchen att tvätta pengar. Det är svårt att kontrollera antalet kunder och en pizzeria kan lätt fixa att man har 10-100 kunder om dagen som inte existerar. Det gör att en pizzeria lätt kan tvätta tusentals kr om dagen.
Sedan går det som en lön till någon som inte ens jobbar där, samtidigt som denne anställde då får en fin cv och förmodligen får pizzerian även in lönebidrag och andra bidrag för sin verksamhet.
Men man brukar läsa om att skatteverket kollar upp att de köper tillräckligt med mjöl och kartonger.
Eller så klarar de sig tills det blir revision.
Aa precis. Antingen så är det ju något kriminellt lurt eller så tjänar de på utkörningar/foodora. Svårt att veta dock, lutar mig mot det första.
Har man ens utkörning/foodora i orter med ca 5000 invånare?
Jag bodde i en sån ort när jag växte upp och även om jag då och då besöker orten så har jag aldrig sett någon foodora bil eller någon restaurang som gör reklam för hemkörning.
Vissa restauranger har ok mat men är jävligt sunkiga så ingen stannar och äter där utan all mat är som avhämtning.
Har man ens utkörning/foodora i orter med ca 5000 invånare?
Jag bodde i en sån ort när jag växte upp och även om jag då och då besöker orten så har jag aldrig sett någon foodora bil eller någon restaurang som gör reklam för hemkörning.
Vissa restauranger har ok mat men är jävligt sunkiga så ingen stannar och äter där utan all mat är som avhämtning.
Jag tror det handlar om en pizzeria där ägaren eller den som arbetar där har någon form av stöd. Det är väl bättre att säga till släkten att man äger en pizzeria än som många svenskar sitta hemma och spela PS5 hela dagen.
Frisörer är väl den enda av staten godkända fronten för att tvätta pengar? Finns ofta 10 på samma gata men gott om ungdomar som hänger men ingen kund nånsin. Då vet polisen var dom är och dom stör inte annat folk. Värre om dom lagade dålig mat så folk blev sjuka.
Här tillkommer mycket tänkvärt. Det är både skrämmande och fascinerande vilket punggrepp om samhället som den här klan och gängbaserade kriminaliteten fått på bara 30-40 år. Den är idag helt dominerande.
Det där med grossistledet är lugnt. Klanen äger importfirman också samt lastbilarna och chaufförer.
Det har gått så jäkla långt med klanernas infiltration av samhället så de flesta knegarsvennar har inte en aning om att man kan lyfta blicken i två, tre led ovanför den "skumma" pizzerian på hörnet.
Nu kommer jag tyvärr inte ihåg titeln men för ett par år sedan kom det en jätteintressant bok som avhandlade detta. Det var verkligen en ögonöppnande läsupplevelse där de går från becknare och bidragsfusk hela vägen upp till företag, polisen, advokater och politiker.
Tack för lästips om trådens ämne!
Denna bok?
### 📘 ***Klanerna: den systemhotande brottsligheten***
**av Jan Persson & Johannes Wahlström** ([Akademibokhandeln][1])
📍 Boken skildrar hur organiserad kriminalitet – ofta i form av **släktbaserade klaner** – växer sig allt starkare i Sverige, inte bara på gatan utan även i **ekonomiska strukturer och samhällsapparaten**, genom bedrägerier, utpressning och infiltration av olika system. ([Bokon][2])
---
## 📚 Om boken
📌 **Titel:** *Klanerna: den systemhotande brottsligheten*
📌 **Författare:** Jan Persson & Johannes Wahlström
📌 **Publicerad:** 2024 (svensk utgåva)
📌 **Tema:** Organiserad brottslighet, kriminella familjenätverk, samhällspåverkan ([Akademibokhandeln][1])
---
## 🧠 Varför det känns igen
I boken:
* Beskrivs hur klaner inte bara begår våldsbrott och narkotikahandel, utan även **profiterar i det legala samhället**. ([Bokon][2])
* Fallstudier visar kopplingar till **bankbedrägerier, företagsekonomi, utpressning och påverkan**. ([Goodreads][3])
* Författarna går igenom **hundratusentals dokument och domar** som visar hur klaner agerar inom både illegala och legala sfärer. ([Goodreads][3])
---
## 🧾 Var den gjort uppmärksammad?
Ja – den har blivit beskriven som en viktig och ögonöppnande bok för att förstå den organiserade brottsligheten i Sverige och dess effekter på samhället, och uppmanas ibland i debatter om brottslighetens samhällspåverkan. ([Human Rights Service][4])
---
### 📌 Sammanfattning
Om du minns en bok som **visade hur klaner tränger in i allt från bidragsfusk och gatubrott till företag, polis, advokater och politiskt inflytande**, så är det mycket troligt:
👉 ***Klanerna: den systemhotande brottsligheten*** av **Jan Persson och Johannes Wahlström**. ([Akademibokhandeln][1])
Observerat samma här på min ort, granskat årsredovisningen för flera pizzerior. Alla går orimligt bra. Ska man tro årsredovisningarna tillverkas det ca 450 pizzor/ dag 365 dagar om året. Självklart vet myndigheterna att det tvättas pengar men skiter i det då de svarta pengarna skattas genom pizzerian.
Samma sak gäller frisörsalonger och bilhandlare med främst billiga begagnade bilar. Landsmannen får ett kvitto på högre belopp av köpt bil där en handpenning betalats kontant.
Råvarorna säljer de svart till någon annan turk. Sedan slår de in typ 50-100 pizzor i kassan.
Ser bra ut i redovisningen. Även hos skv.
Sedan blir allt vitt efterhand.
Du knuffar bara problemet vidare. Det är inte så det går till. Tror inte du har insikt/varit i den världen. Visst, kan hända ibland men standardscammen är att diffen mellan in och ut är för liten för att upptäcka. Och det kan vara en jävligt stor diff utan att det går att bevisa något, kan jag säga av personlig erfarenhet.