Citat:
Ursprungligen postat av
Iceblade02
Oj nej så var det definitivt inte på Linköpings Universitet, snackade med SSK student senast förra året & de har ordentligt tuffa tentor, speciellt när det kommer till beräkning av mediciner & dylikt.
"Ordentligt tuffa tentor" säger var och varannan student under 30 år, för de har bara erfarenhet av svensk flumskola. Tala med +50 åringar som arbetar som lärare eller pluggar för andra gången i sitt liv så kommer du bara få höra att det är skrämmande slappt på de vanligaste massproducerande kandidatutbildningarna inom ekonomi, juridik, medicin och socialt arbete.
Citat:
Ursprungligen postat av
Huzzah
Mycket av själva utbildningen har alltid varit bara en massa flum som man inte har nån nytta av när man kommer ut och börjar jobba ändå.
Det är ett dilemma som verkar prägla de flesta svenska universitetsutbildningar idag. Efter några års arbete verkar de flesta säga att de haft nytta av 25-50% av sin utbildning, samtidigt som de har 100% studieskuld.
Citat:
Ursprungligen postat av
Briascca
Som universitetslärare (i ett helt annat ämne än detta) kan jag bekräfta riktigheten i att det viktiga för oss är att få igenom så många studenter som möjligt. Skälet är ekonomiskt. Välkommen till det moderna och kravlösa Sverige som alla partier älskar!
Jag håller med dig. Läs gärna mina inspel här ovan. Jag gjorde min grundutbildning för 30 år sedan och har därefter med jämna mellanrum gästspelat som vuxen student för kompletterande vidareutbildning. För varje gästspel har krav- och studentnivån sjunkit, idag är situationen fullständigt surrealistisk.
Kandidatuppsatser skrivs i par, examiniationer görs i grupp, obegränsade tillfällen omtentamen, färre spärrtentor. När det gäller elevunderlaget görs extrema anpassningar efter deras bristande grundkunskaper, exempelvis för gruppen som inte har svenska som modersmål där bristerna är på skrämmande nivå.
När jag studerade för 30 år sedan var det upp till var och en att säkerställa att man hade de kunskaper som krävdes för att klara studierna. De kunskapssvaga fick helt enkelt plugga dygnet runt om så krävdes. Lärarna snälltolkade inte, hade du inte det akademiska språket - eller om det smögs in syftningsfel pga att svenska inte var ditt modersmål - ja då kuggades du. Det tummades varken på språk eller förmåga att vara visa pragmatism i tentamen.
Ska du arbeta inom exempelvis juridik eller myndighet ska kraven på kunskap och exemplariskt språk vara högt satta. Det som släpps ut från lärosätena idag, och tillika anställs till våra myndigheter är i hög grad skit. Den som är svag i språket kommer oundvikligen även vara svag i den teoretiska förståelsen, något som börjar märkas av i myndighet.
Nuvarande regering talar om att förkorta de vanligaste massproducerande kandidatprogrammen med 1-2 terminer och göra dem till direkta yrkesutbildningar. Det är lika bra för som det är idag producerar de ytterst få akademiker.