2026-02-01, 13:48
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KorvKung
Precis så.

Tyvärr
Citera
2026-02-01, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xr47GQ/unga-vuxna-mar-samst-varnar-for-ny-folkhalsokris
Vet i o försig att vi hade en helt annan framtidstro på 80-talet när jag var i den åldern.
Ni i den åldern..berätta varför?

Jag är äldre än du, och jag minns lyckliga dagar på 1960-talet och 70-talet. Särskilt 60-talet.

På 60-talet hade ingen hört talas om någon klimatkris. Det viskades lite om miljöförstöring. Många unga svenskar gick bara nio år i skolan, men de allra flesta av dem kunde ändå skaffa sig villa, vovve och Volvo. För det fanns gott om jobb. Det var en tid när det både fanns traditionella könsroller och nya spännande livsstilar för den som ville prova, och dessutom fanns det massor av rock 'n roll och partaj. Minns inte att det fanns så många i min ålder som inte lyckades skaffa sig en partner. Skilsmässor var mindre vanliga än idag.

Vi var rädda för atombomben, och vi var rädda för Sovjetunionen. Och vi var rädda för ett tredje världskrig. Och jättemånga unga svenskar gick i demonstrationståg och protesterade mot USA:s krig i Vietnam.

Men på det hela taget: Det fanns framtidshopp. Och vi hade kul.

Lyssna på den här låten med Ewa Roos, inspelad (tror jag) 1968. Kan man ens tänka sig att en svensk artist idag skulle spela in en sån låt med en sån text?

https://www.youtube.com/watch?v=aF-Mtf2isPQ
Citera
2026-02-01, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShalvaOr
Så klokt skrivet!

Pyramiden håller på att falla
Pratar med många britter, fransmän och spanjorer samt italienare som alla fattar vad som håller på att hända.

Den franska befolkningen skrattar åt sin politiker som dök upp i glasögon inomhus medan jag skrattade och påpekade våra politiker kör rattfulla och med substanser i kroppen helt öppet.

Det är bara svensken som inte fattat ännu men det kommer. Det är bara att kolla på Iran. Det håller på att falla samman på grund av att befolkningen håller på att vakna.

Man kan inte längre spela på hat och splittring för att fortsätta manipulera sedan tror jag att ungdomarna fattat det då man läser social media.

Det är inte som min generation där vi lurades med allt möjligt och att gå till jobbet och plugga mycket för att bli ”något”.

Rent formellt skulle vi människor klara oss utan politiker. Jag menar företag klarar sig oftast utan en VD.

Med mer gemenskap och sammhållning utan politiker blir kriminalitet som obefintlig
Senast redigerad av Loraael-Beautyy 2026-02-01 kl. 14:06.
Citera
2026-02-01, 14:08
Medlem
Pungsvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grizzlykuma
Kan omöjligt göra det här till en vänster/höger fråga, oavsett vilken regering så skulle folk må skit.
Precis. De för alla vänsterpolitik.
Citera
2026-02-01, 14:15
Medlem
Anybodykillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncorruptable
Fan vilken omyndigförklarad rappakalja du spyr ut dig. Fan ingeting idag är bättre idag, förutom att man kan titta på extremt fin oledskärm på sin telefon. Och att det fanns mer administration ja, saker tog längre tid.

Jobbmarknad
Då: Hade folk välbetalda jobb, trygga, stabila, resor inom jobb, bonusar, och guldklocka när man gick i pension. Möjligheten till avancemant och chefsskap.

Idag: Rotlöst skit, hoppa hit och dit. resor med jobbkollegor är sällsynta, bonusar är enbart reserverade för toppskitet, möjligheten till att själv avancera och bli chef är så gott som noll överlag.

Familj. Fanns överallt. Bara de ytterst dysfunktionella idioter hade splittrad familj, annars levde ALLA, även sopgubbar och invalider i familjekonstellationer.

Idag. Har Sverige ett nativitetstal på 0,7 kanske 0,6 och alla är singlar. Ingen kärlek alls.

Maten och matpriserna : då fantastisk mat, maten var både billigare och av bättre kvalité restaurangerna hade fullt upp.

Idag: bara de absolut rikaste har råd att gå på restaurang, och när man går på restaurang är maten avsevärt sämre kvalité.

Psykiska ohälsan hos människorna är extrem idag, man ser och märker det när man är ute och går. Det är som att människor devolverat till några träsktroll. Folk tar inte hand om sig själva.

Kriminaliteten är omfattande, skatterna höjs hela tiden. Politikerna är korrupta. Ett skitland.
Ja tittar man på vad man får ut av sin lön så känns det betydligt sämre nu. Som du säger så innebar inte ett låglönejobb att man inte kunde skapa ett liv.

I städer bor vissa hemma till 30 och är under tiden fastanställda. Det var något man hörde att folk gjorde i typ italien eller jugoslavien förr.
Citera
2026-02-01, 14:26
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Sen ges lyckopiller och psykhjälp när de mår dåligt. Inget riktigt engagemang från föräldrarna.

Psykhjälp och lyckopiller behandlar många gånger bara symtomen och inte orsakerna. Orsaken till att många mår dåligt handlar om att många känner tomhet som man vill fylla med jobb, pengar, sex och andra förgängliga saker. Istället bör de sträva efter att följa kristendomens Gud för att hitta beståndet mening i livet. Att till exempel hjälpa de fattiga, att visa generositet och kärlek gentemot andra ger bestående mening i livet.
Citera
2026-02-01, 15:04
Medlem
Citat:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xr47GQ/unga-vuxna-mar-samst-varnar-for-ny-folkhalsokris
Vet i o försig att vi hade en helt annan framtidstro på 80-talet när jag var i den åldern.

Samhället MÅSTE förändras så mycket!!
Skola Gymnasiet Högskola ...
Arbetsplatsen ...
Barnskaffa..
Allt måste förbättras mycket än nuvarande med hög stress och spänd ..
Citera
2026-02-01, 15:06
Medlem
Citat:

Tycker dom verkar må dåligt upp t 30. Tror dom dysfunktionella förskolegrupperna vid tidigare ålder o långa dgr ger dom psyk men plus separationer o olika föräldrar o sen för mycket skärmtid förstås. Många val oxå som inte fanns förr. Hörde tex inte talas om en enda hemmasittare. Man gick bara i skolan. Punkt. Sen gymnasiet el jobb. Lumpen Tror jag oxå var en fördel.
Citera
2026-02-01, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KorvKung
Jag tror det handlar om att unga växer upp i en sån negativ värld. Massa snack om AI, klimatförändringar, krig i vår närhet, hög kriminalitet, inflationen/dyrare priser, etc. till skillnad mot förr.

Förutom AI så fanns ju dom sakerna förr oxå. Alla tider har haft sina hot.
Citera
2026-02-01, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Har en son på 18, har en vacker flickvän och fast jobb efter gymnasiet. Svenskar, bör nämnas. De som mår dåligt är troligen ursprungna från icke skidåkande nationer som är analfabeter i generationer.

Nädå finns många svenskar oxå
Citera
2026-02-01, 15:09
Medlem
Svenskar idag föds in till ett av de sämsta livsvillkoren som kan erbjudas: det här jävla klimatet med det här outhärdliga mörkret som gör att vi sitter inne 6 månader om året.

Knappt fan går man ut de resterande 6 månader heller för TikTok förser med hjärnorgasmer så att man slipper vårda sociala relationer.

Vore intressant att få veta hur många invånare i Australien som går på antidepp. De är extremt mycket för utomhusaktiviteter oavsett tid på dygnet och det är extremt sällsynt med depression där vad jag förstått.
Senast redigerad av Jubeli 2026-02-01 kl. 15:11.
Citera
2026-02-01, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hateuu
Problemet är att dom har val, tror fan folk mår bra om ha för mycket val.

Alla ska bli något det skapar stress. Är du inget så är du ingen.

Va är det för fel och knega och njuta av livet?

Bra skrivet! För mycket val helt klart! Å alla ska bli influencers (som inte tillför världen något viktigt)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in