2026-02-01, 00:41
Medlem
Efter att ha forskat om verkligheten insåg jag detta: Låt oss säga att du har en exakt kopia av dig själv, där varje kopia är frusen som en sten och inte kan röra sig. Föreställ dig nu att vi har ytterligare en exakt kopia, men den befinner sig 0,1 sekund senare i tiden. Och sedan ännu en kopia som också är 0,1 sekund senare än den föregående.

Det är som en film med många bildrutor per sekund, där kopiorna fortsätter att göra det som den föregående kopian gjorde, fast 0,1 sekund senare. Så om någon ska ta ett glas, kommer nästa kopia att hälla upp vattnet. Eftersom varje kopia ärver den föregående kopians minnen, tror varje kopia att de är originalet och inser inte att de faktiskt är frusna stenar. Verkligheten fungerar precis så här, men det skapas miljontals bildrutor och kopior av dig varje sekund, där varje kopia är övertygad om att han är originalet. Verkligheten är en sofistikerad illusion.

Verkligheten är egentligen bara en mängd stillbilder, som i en film, staplade på varandra. Så varje förändring innebär en ny värld (Many-Worlds-teorin/förgrening). Precis som i en film är det enda sättet att skapa en förändring att lägga bildrutor bredvid varandra; verkligheten fungerar på samma sätt.

Det är verklighetens naturlag. Och detta har allvarliga konsekvenser, för bildruta nummer två i en film är inte samma sak som bildruta nummer ett. Så du i bildruta två är inte samma person som för en sekund sedan, du är en helt ny varelse.

Analogin med vetenskapen är att du för varje ny förgrening (branch) i Many-Worlds-teorin upptar en ny, orörd sektor av Hilbert-rummet som inte har använts tidigare. Eftersom det är en helt ny del överlappar den inte med den tidigare världen. Om de hade överlappat skulle världarna ha flutit in i varandra, vilket hade skapat stora problem, och eftersom världarna inte överlappar och är en ny del av Hilbert space, så består nästa värld av helt ny fysisk massa, men med bara nästan samma konfiguration och mönster som världen innan.

Det finns ett experiment som heter 'dubbelspaltsexperimentet' (double-slit experiment), där en partikel beter sig som en sannolikhetsvåg. Sannolikheten är störst i mitten och avtar ju längre ut man kommer, ungefär som i en klockkurva (normalfördelning) för IQ. Partikeln befinner sig på flera positioner samtidigt så länge man inte observerar den. Men när man observerar partikeln, 'väljer' den en specifik position. Den logiska förklaringen enligt denna teori är att alla möjligheter faktiskt existerar i andra världar, och när vi observerar partikeln väljer vi helt enkelt vilken av världarna vi ska följa
Citera
2026-02-01, 00:42
Medlem
Hur många kärnkraftsverk behövs det för varje ny kopiering av en ny människa varje 0,1 sekunder?
Citera
2026-02-01, 03:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Hur många kärnkraftsverk behövs det för varje ny kopiering av en ny människa varje 0,1 sekunder?
I Många-världar-tolkningen leder varje partikelinteraktion till nya förgreningar av verkligheten. Innan en interaktion beskrivs partikeln av en vågfunktion , en superposition där den kan finnas på flera platser samtidigt. Denna funktion har sin högsta amplitud i mitten (högst sannolikhet) och avtar ju längre ut man kommer.

När en utväg med låg sannolikhet realiseras, till exempel vid 0,1 %, så innebär det att denna specifika värld endast besitter 0,1 % av ursprungsvågens energi. Anledningen är att universum inte skapar ny energi vid en förgrening; precis som en sjö som delar sig i två olika flöden, delas den befintliga energin upp.

Följaktligen har den nya grenen en lägre 'existensvikt' än den den kom ifrån – ju mer osannolik händelse, desto 'tunnare' blir verkligheten. Men eftersom den totala energin i vågfunktionen är oändlig, så gäller den matematiska principen: oändligheten multiplicerat med en bråkdel (t.ex. 0,001) är fortfarande oändligt."
Citera
2026-02-01, 03:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leloir
Verkligheten fungerar precis så här, men det skapas miljontals bildrutor och kopior av dig varje sekund, där varje kopia är övertygad om att han är originalet. Verkligheten är en sofistikerad illusion.
Det låter som att du tror att verkligheten har en diskretiserad tidsskala, om än med miljontals steg per sekund. Det går säkert att motbevisa experimentellt. Men du kanske inte menade miljontals steg, utan bara högg till med något storslaget? Om idén är att antalet steg är så stort att din diskretiserade tidsskala inte experimentellt kan skiljas från en normal/kontinuerlig tidsskala, kan man ju fråga sig på vilken grund du anser att den trots allt måste vara diskretiserad.
Citera
2026-02-01, 08:46
Medlem
Purpurhaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leloir
Efter att ha forskat om verkligheten insåg jag detta: Låt oss säga att du har en exakt kopia av dig själv, där varje kopia är frusen som en sten och inte kan röra sig. Föreställ dig nu att vi har ytterligare en exakt kopia, men den befinner sig 0,1 sekund senare i tiden. Och sedan ännu en kopia som också är 0,1 sekund senare än den föregående.

Så du använde en intressant rubrik för att locka in mig till att läsa din teori som inte har minsta bäring på The Matrix? Ge mig mina 20 sekunder tillbaka!
Citera
2026-02-01, 08:51
Medlem
Paponims avatar
Du är något på spåret där, helt klart.

Personligen har jag väldigt svårt att acceptera att tiden alls "existerar". Snarare är den bara en illusion, lite som att vi kan se olika färger men det vi "ser" är egentligen något helt annat.

Du får försöka tänka dig en verklighet där "tid" som sådan inte existerar. Allt som har hänt, händer nu och kommer att hända, händer sålunda faktiskt "samtidigt". Tid och rum är alltså egentligen något helt annat som vi ännu inte förstått.

Jag drabbas tidvis av s k varsel där jag får märkliga föraningar om framtiden på ett sätt som inte enkelt kan förklaras av slumpen (jo, jag har studerat statistik på universitetsnivå med inriktning mot analys av experiment), därav mitt intresse för detta. På något sätt verkar det uppstå någon slags störning eller reva i själva "tidsrymden" som gör att framtiden ibland tycks skymta fram i nuet. Tyvärr händer detta dock rätt slumpmässigt.

Hade ju varit trevligt att kunna sätta upp ett experiment där man kan sätta förmågan att se in i framtiden i system, inte minst med tanke på de spelvinster man skulle kunna få... Men, nog säkrast att hålla ett sådant lyckat experiment hemligt för allt och alla...

Här lite läsning om olika sätt att förklara verkligheten där både dina och mina tankar tas upp:
https://www.scientificamerican.com/article/is-time-an-illusion/
Citera
2026-02-01, 09:47
Medlem
Kan man få ta del av det data som du använder som källmaterial för att bygga din vetenskapliga studie på?
Eller är allt som vanligt draget ur röven?
Citera
2026-02-01, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paponim

Personligen har jag väldigt svårt att acceptera att tiden alls "existerar". Snarare är den bara en illusion, lite som att vi kan se olika färger men det vi "ser" är egentligen något helt annat.

Du får försöka tänka dig en verklighet där "tid" som sådan inte existerar. Allt som har hänt, händer nu och kommer att hända, händer sålunda faktiskt "samtidigt". Tid och rum är alltså egentligen något helt annat som vi ännu inte förstått.

Jag drabbas tidvis av s k varsel där jag får märkliga föraningar om framtiden på ett sätt som inte enkelt kan förklaras av slumpen (jo, jag har studerat statistik på universitetsnivå med inriktning mot analys av experiment), därav mitt intresse för detta. På något sätt verkar det uppstå någon slags störning eller reva i själva "tidsrymden" som gör att framtiden ibland tycks skymta fram i nuet. Tyvärr händer detta dock rätt slumpmässigt.

Hade ju varit trevligt att kunna sätta upp ett experiment där man kan sätta förmågan att se in i framtiden i system, inte minst med tanke på de spelvinster man skulle kunna få... Men, nog säkrast att hålla ett sådant lyckat experiment hemligt för allt och alla...

Här lite läsning om olika sätt att förklara verkligheten där både dina och mina tankar tas upp:

Vi kan nog iallafall konstatera att utan tiden så står allt still, i all evighet. Inte en enda rörelse någonstans, någonsin.
Citera
2026-02-01, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Det låter som att du tror att verkligheten har en diskretiserad tidsskala, om än med miljontals steg per sekund. Det går säkert att motbevisa experimentellt. Men du kanske inte menade miljontals steg, utan bara högg till med något storslaget? Om idén är att antalet steg är så stort att din diskretiserade tidsskala inte experimentellt kan skiljas från en normal/kontinuerlig tidsskala, kan man ju fråga sig på vilken grund du anser att den trots allt måste vara diskretiserad.

Ja många fysiker debatterar idag ifall verkligen är granulär eller inte. Jag är övertygad om att den är det, och att minsta möjliga steg förmodligen är samma som plank tiden
Citera
2026-02-01, 11:55
Medlem
Citat:

Ja tiden finns inte utan endast, ett resande mellan de olika bildrutor Alla fäbildrutor bakåt,nu och i framtiden ligger redan på bordet.

Med bildrutor menar jag metaforiskt, och jag syftar på världar, och att universum är som ett fryst block där all states redan finns. Det finns en teori redan som kallas block universe theory som beskriver detta

Detta förutses också av relativitetsteorin och Einstein själv tror på blick universe teorin.

I praktiken betyder det att allting som kan hända i framtiden, redan hänt. Och att dina states för 10 år sen finns kvar. När någon dör, så har egentligen inget ändrats, och det blockuniversumet har egentligen inte haft någon förändri. Du är nu bara i en ny branch, som inte kommer se den döda längre

Men den stora elefanten i rummet för mig är att vi i varje ny branch av världen består av en ny sektor av våglängden och alltså av ny fysisk massa. Vi är alltså inte samma person varje gång världen förgrenar sig
Citera
2026-02-01, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Kan man få ta del av det data som du använder som källmaterial för att bygga din vetenskapliga studie på?
Eller är allt som vanligt draget ur röven?

Jag har bara använt logik, vilket jag faktiskt är duktig på. Det är min starka sida jag är inte utbildad fysiker, men har har läst lite olika artiklar. Jag har alltid velat förstå verkligheten och har funderat på detta i över 20 år.
Senast redigerad av Leloir 2026-02-01 kl. 12:15.
Citera
2026-02-01, 12:11
Medlem
Citat:

Angående devaju:
Ja världarna blöder in i varandra, men bara när partiklarna fortfarande har en våglängd och inte kollapsat(dvs integrerat med omgivningen) . Det är detta man vill uppfylla med kvantdatorer, en miljö där världarna blöder in i varandra( fråga ai, det stämmer)

Men detta gäller bara små mikroskopiska isolerade experiment.

För stora makro objekt som oss människor:
För att två grenar ska kunna interferera (blöda samman) måste de vara "rena" och isolerade. Men du består av cirka 10^{27} atomer. Varje gång en atom i din kropp krockar med en luftmolekyl, eller absorberar en foton från en glödlampa, "läcker" information om ditt tillstånd ut i Universum
​Ju mer information som läcker ut, desto mer ortogonala (vinkelräta) blir grenarna i Hilbert-rummet. När de är ortogonala kan de inte längre överlappa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in