2025-04-30, 09:06
Medlem
Ajogens avatar
Mannen som påstods mörda Brian Thompson, VD för försäkringsbolaget Unitedhealtcare erkänner sig inte skyldig för mordet.

I begynnelsen av hela historien kunde man knappt undvika fallet, nu måste man luska för att få reda på vad som händer.

Vad vet vi om fallet, är han oskyldig tror ni? Var mördaren berättigad i sin handling? Är Luigi Mangione en scapegoat för att rättsväsendet inte ska tappa ansiktet?

Jag vet inte riktigt vart i forumet ämnet bör vara i, så mod kan gärna flytta den dit den hör hemma.
Citera
2025-04-30, 09:12
Avslutad
Kanske i konspirationsteoretikernas underforum....Hehe, han erkänner sig alltså inte skyldig till mordet.
Det kan vara så att Luigi är nått annat än en mördare. Men även om det var han som sköt på eget initiativ så är han inte samma person pga att nu är en annan dag och tid än igår och förra året.
Citera
2025-04-30, 09:56
Medlem
Mr.Swedens avatar
Han kan bara erkänna sig skyldig till mord om han mördat, men han kan naturligtvis betrakta det han gjort som någonting annat -självförsvar, nödvärn, en samhällsinsats. I en galnings huvud förväxlas till slut begreppen. Titta på den autonoma vänstern i Sverige där virrpannorna ska stoppa samhället med våld för att de tror att vi har en klimatnödläge.
Senast redigerad av Mr.Sweden 2025-04-30 kl. 10:00.
Citera
Idag, 04:11
Medlem
wwrs avatar
Märkligt fall. Man får aldrig rättfärdiga mord.
Citat:
On September 16, 2025, a New York state judge dismissed Mangione's terror-related murder charges; he still faces a charge of second-degree murder.[11] On January 30, 2026, a federal judge dismissed the federal murder charge and a related firearm charge that could have carried the death penalty.[12]

Citat:
Since his arrest, Mangione has been celebrated as a folk hero.[13][14] Opinion polls have found that American adult respondents are more likely to view Mangione negatively, while around 1 in 4 respondents sympathize with him, with younger and more liberal respondents being more likely to view him favorably.[15][16][17] The support Mangione has generated has been connected to negative opinions of the U.S. health insurance industry and claim denial practices, with the majority of Americans believing that denials of health care coverage and profits made by health insurance companies contributed to the UnitedHealthcare CEO's death

https://en.wikipedia.org/wiki/Luigi_Mangione
Citera
Idag, 07:32
Medlem
wwrs avatar
Detta verkar vara något rent uppdiktat bluff-fall.

Han påstås ha skjutit ned en sjukförsäkringsdirektör för att han ansåg premierna för höga.

Det är ju en slags terrorism. Men först frikändes han från terrorism. Sedan har han frikänts från mord. Sedan har han blivit frikänd från vapenbrott.

Nu verkar han åtalas för förföljelse 🤣🤣🤣

Ursäkta om jag tagit fel och skrattar åt ett allvarligt fall. Men detta verkar vara ett konstruerat fall där de som diktar ihop våra nyheter fått överslag i hjärnan eller vad de har norr om axlarna.

Han ser väl ganska bra ut på bilderna. Terrorister brukar väl mer se ut som IS på tidningsbilderna, annars.

Jag dömer ut fallet som massmediaskojerier. Har jag fel får jag be anhöriga om ursäkt.

Citat:
Luigi Mangione, the man accused of gunning down UnitedHealthcare chief executive Brian Thompson, will not face the death penalty if convicted, a court has ruled.

US District Judge Margaret Garnett dismissed the federal firearms charges against the 27-year-old that carried the possibility of capital punishment.

He will still face stalking charges, which can bring a maximum sentence of life in prison.

Mangione was arrested days after he allegedly shot Thompson as the health insurance firm CEO walked into a New York City hotel on 4 December 2024. He has pleaded not guilty to all federal and state charges.
https://www.bbc.com/news/articles/c78egdg3r0po
Senast redigerad av wwr Idag kl. 07:45.
Citera
Idag, 13:04
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Detta verkar vara något rent uppdiktat bluff-fall.

Han påstås ha skjutit ned en sjukförsäkringsdirektör för att han ansåg premierna för höga.

Det är ju en slags terrorism. Men först frikändes han från terrorism. Sedan har han frikänts från mord. Sedan har han blivit frikänd från vapenbrott.

Nu verkar han åtalas för förföljelse 🤣🤣🤣

Ursäkta om jag tagit fel och skrattar åt ett allvarligt fall. Men detta verkar vara ett konstruerat fall där de som diktar ihop våra nyheter fått överslag i hjärnan eller vad de har norr om axlarna.

Han ser väl ganska bra ut på bilderna. Terrorister brukar väl mer se ut som IS på tidningsbilderna, annars.

Jag dömer ut fallet som massmediaskojerier. Har jag fel får jag be anhöriga om ursäkt.

https://www.bbc.com/news/articles/c78egdg3r0po
Det är rätt vanligt i USA att man skickar på en massa åtalspunkter och som sen skrotas.(Känns oftast som att vi försöker, så får vi se vad som sker.)
Och att det sen återstår en som man blir dömd för, eller ett par.

Varför ska någon be om ursäkt för att han riskerar livstidsfängelse?(Eller är det ledset för dödsstraff inte är bordet längre?)
Återkom om det blir ingen dom för lagföring, det är först den meningen fungerar.
(Och hur kommer det gå, ingen aning, är totalt ointresserad av fallet i övrigt.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in