2026-01-31, 23:10
Medlem
LupusLupuss avatar
De går ut och golfar alternativt fiskar och lägger sig sedan 20:30 så det hinns inte med så mycket.
Taget ur verkligheten från mitt senaste jobb.
Citera
2026-01-31, 23:12
Medlem
LupusLupuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
3-4 på mitt jobb, men vi har flextid och dom drar också vid 3-4. Dyker man upp tidigt själv fattar man dock varför dom gör det. Datorn är inte ens igång innan första chefen traskar in vid 8.

Exakt så är det, så kallade gliders generellt.
Citera
2026-01-31, 23:20
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LupusLupus
De går ut och golfar alternativt fiskar och lägger sig sedan 20:30 så det hinns inte med så mycket.
Taget ur verkligheten från mitt senaste jobb.

Hinns väl rimligtvis med mer saker, eftersom de inte behöver sitta i bilköer? Det är ju smart att börja tidigt på morgonen och börja lite innan rusningen så att säga.
Citera
2026-01-31, 23:27
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Hinns väl rimligtvis med mer saker, eftersom de inte behöver sitta i bilköer? Det är ju smart att börja tidigt på morgonen och börja lite innan rusningen så att säga.
Jag motsätter mig inte denna tanke. Vi har dessutom open office space så man får helt klart mer gjort innan dom högljudda traskar in. Men dom som konstant dyker upp vid 6 gör inte mycket mer än att larma av lokalen.
Citat:
Ursprungligen postat av LupusLupus
Exakt så är det, så kallade gliders generellt.
Vi kallar dom för silverfiskar
Citera
2026-01-31, 23:38
Medlem
Djurmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janne3196
Ja, vad är det med gubbar som börjar jobbet kl 5-6?

Jag menar alltså job där man själv kan välja tid man kommer till jobbet, kontorsjobb etc.

Varför är det just gubbar som gör såhär?
Vad gör dom resten av dagen när de slutar runt klockan 14?
Jag är en sådan gubbe. Har extremt flexbara tider. Jag ställer aldrig klockan utan när jag vaknar så kliver jag upp och börjar jobba typ direkt. Ibland är det klockan 4 ibland är det 8, det är min egen sömn som avgör.
För att ytterligare förklara så blir ofta sömnen lite sämre med åldern, när jag var ung var det inget konstigt med att sova 8 timmar en natt, nu är 7 timmar målet, men oftast blir det inte mycket mer än 5-6 timmar.
Det är väldans få av oss gubbar som ställer klockan för att frivilligt dra igång runt 5 tror jag, det är mer en sådan biologisk grej.
Citera
2026-01-31, 23:44
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norther1
Det handlar om att man tar livet i kragen. Jag sätter igång redan klockan 03:45 med en espressoshot. Packer omedelbart löparvästen med en bar och sportdryck med elektrolyter. Därefter blir det löpträning. Beroende på veckodag rör sig detta mellan 10-30km. Duschar direkt på kontoret, byter om och käkar frulle direkt på plats. Vissa dagar är jag inne och rullar runt 5. Andra dagar 6:30. Beror förstås på. Skönt med mycket kvalitativ egentid när ingen sopa kommer och stör. Runt 8 börjar alla slöfockar trilla in och arbetskvaliten avtar gradvis. Folk från HR kommer och lullar runt med kaffe, frukt och bullar och vill ständigt "dialoga" med oss. Skulle säga att jag får gjort lika mycket från 8:00-13:00 som jag får gjort 6:00-8:00. Brutalt. Tar en sen lunch där, men fördelen med det är att jag kan dra från jobbet strax efteråt om jag inte har något möte. Frugan lämnar barnen på morgonen och jag kan hämta dem tidigt. Oftast innan 15:00.

Såhär får vi ihop livspusslet och jag mår helt fantastiskt, även fast jag gärna skulle vilja sova några timmar extra om dagen. Men det sistnämnda är väl helt klart jag delar med exakt alla andra föräldrar. Det handlar liksom om vad man prioriterar.

Det du beskriver är ett upplägg som uppenbart fungerar väldigt bra för dig, och det är helt rimligt att dela egna erfarenheter. Det som sticker i ögonen är hur andra samtidigt beskrivs – som "slöfockar", "sopor", eller störande moment. Då förskjuts inlägget från att handla om ditt sätt att leva till att implicit värdera andras sätt att fungera. Det blir både nedlåtande och missvisande eftersom sömn, dygnsrytm och stresstolerans är i hög grad fysiologiskt betingade och inte en fråga om karaktär eller vilja.

Det betyder inte att ditt sätt är fel – men att tonen och generaliseringen gör att du uppfattas som ganska...oskön.
Citera
2026-01-31, 23:55
Medlem
Busschaufförer?
Citera
2026-02-01, 00:02
Medlem
Eurodiscos avatar
Citat:

Jag menar alltså job där man själv kan välja tid man kommer till jobbet, kontorsjobb etc.

Jag har börjat jobba mellan 5-6 på morgonen i 20 år skulle kunna börja jobba 9 om jag vill men tycker det är skönare att vara klar kl 14 och slippa sitta i köer påväg hem. jobbat inte innom bygg
Citera
2026-02-01, 00:07
Medlem
jtds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ehuruvida
Kommer man riktigt tidigt till jobbet hinner man ibland också ta en liten tupplur i kontorsstolen innan kollegorna märker något.

Kan bekräfta detta. Jag brukar logga in och lägga mig i en soffa någon timma och slumra till. Har inställt alarm för denna heliga tid på auto kl 7.30. Brukar logga in mellan 4.30-6.30 beroende på när jag gått upp. Vid 7.30 går alarmet och jag går upp och fyller på kaffet och betar av några uppgifter mot klockan 8 så man gör något när alla sjusovare börja ramla in. När alla kommit mot kl 10 och sett att jag är på plats brukar jag sätta min status till konferens/ möte i 90-120 minuter och passa på att bocka av dagens lass i toan. Ibland hinner jag även en promenad på dessa minuter och då är det trevligt att glida in någonstans och köpa en smörgås eller liknande å läsa lite i morgontidningen.

Kl 12 tar jag lunch 60 min och flexar oftast ut kl 13. Skönt att starta det riktiga livet några timmar före sjusovarna som trängs i trafik och rum.
Senast redigerad av jtd 2026-02-01 kl. 00:10.
Citera
2026-02-01, 00:34
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jtd
Kan bekräfta detta. Jag brukar logga in och lägga mig i en soffa någon timma och slumra till. Har inställt alarm för denna heliga tid på auto kl 7.30. Brukar logga in mellan 4.30-6.30 beroende på när jag gått upp. Vid 7.30 går alarmet och jag går upp och fyller på kaffet och betar av några uppgifter mot klockan 8 så man gör något när alla sjusovare börja ramla in. När alla kommit mot kl 10 och sett att jag är på plats brukar jag sätta min status till konferens/ möte i 90-120 minuter och passa på att bocka av dagens lass i toan. Ibland hinner jag även en promenad på dessa minuter och då är det trevligt att glida in någonstans och köpa en smörgås eller liknande å läsa lite i morgontidningen.

Kl 12 tar jag lunch 60 min och flexar oftast ut kl 13. Skönt att starta det riktiga livet några timmar före sjusovarna som trängs i trafik och rum.
Tack
Citera
2026-02-01, 00:48
Medlem
Citat:

Morgonpigga. Då är det ju skönt att börja tidigt och sluta tidigt. Så man hinner göra en hel del efter jobbet och sedan gå och lägga sig tidigt på kvällen, då man är kvällstrött.
Citera
2026-02-01, 00:57
Medlem
Jag börjar jobba run 6 när jag inte ska lämna barnen. Kan komma in och få 3h jobb gjort ostört innan resten av kontoret är innte och om jag skippar lunchen så skäms jag inte för att åka hem vid 13-14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in