2026-01-31, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av janne3196
Ja, vad är det med gubbar som börjar jobbet kl 5-6?

Jag menar alltså job där man själv kan välja tid man kommer till jobbet, kontorsjobb etc.

Varför är det just gubbar som gör såhär?
Vad gör dom resten av dagen när de slutar runt klockan 14?

Dom tycker väl det är lugnt o skönt på jobbet vid den tiden
Citera
2026-01-31, 19:45
Medlem
Har haft några sånna gubbar på jobbet och de var helt enkelt morgonmänniskor som somnade i soffan framför tvn runt 21 så de tyckte att de lika gärna kunde börja tidigt.
Citera
2026-01-31, 19:54
Medlem
Paris24s avatar
Hantverkare till min villa som absolut måste börja kl 07 är idioter och en kom 0700 och det var naturligtvis kolsvart i min villa i november-källaren där han skulle jobba och han fick åka hem och aldrig komma tillbaka. En annan rullade upp sin bil på min uppfart 0615 nedanför mitt sovrum för att läsa morgontidningen och 0700 när jag masat mig upp fick han sparken och det jobbet var värt 100.000 kr för näste man som kom mer normalt kl 08.
Senast redigerad av Paris24 2026-01-31 kl. 19:58.
Citera
2026-01-31, 19:56
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knastrast
Har haft några sånna gubbar på jobbet och de var helt enkelt morgonmänniskor som somnade i soffan framför tvn runt 21 så de tyckte att de lika gärna kunde börja tidigt.
Så är det, när man är över 40 så kräver magen all energi och äter man magen full med middag 18 eller 19 så somnar man vid TVn 19 eller 20 och det är ostoppbart. Pensionärs-snarket kl 20 gör att man kan sova 2 timmar mindre på natten.
Citera
2026-01-31, 19:57
Medlem
Man har väl inte samma behov av sömn som yngre, har färre sovtimmar
Sen vill de väl gå hem tidigt

Personer som är vana att ta hand om djur på landet
Går ofta upp mycket tidigt
De är kanske uppvuxna på bondgård
Citera
2026-01-31, 19:58
Medlem
Core.s avatar
Jag börjar när jag vill, jobbade så första året. Men det är så jävla drygt att gå upp tidigt.

Efter 14 kan man få till två timmar träning, så hinner man med livet med skjutningar av ungar, matlagning och all annan logistik utan problem

Så, träning var det för mig. Nu får jag träna sent på kvällen istället
Citera
2026-01-31, 20:08
Moderator
T-80Us avatar
Det händer att jag börjar runt 05:00-05:30, mest för att vara på plats när mina gubbar drar igång och se morgonrutiner, uppstart av maskiner o.s.v. Dessutom får man ofta en hel del gjort av typen svara på e-post, fylla i sina diverse ekonomibitar och produktionsbitar i scheman och system, städa undan på datorn och på kontoret o.s.v. innan andra kommer.

Skönt nog är vi bara 3 som sitter på mitt kontor, trots fler platser, och vi kommer alla tre mycket väl överens. Vi stör inte varandra mer än nödvändigt om dagarna.

Än viktigare med tidiga morgnar känner jag ofta att det varit när man jobbat på större kontor, där det hela tiden är så att man blir avbruten mellan 07:30-08:00 och 15:00-16:00. De där 2-2,5 timmarna på morgonen gör undan mycket man annars blivit ideligen avbruten med under dagen.
Citera
2026-01-31, 20:10
Medlem
Firewaias avatar
Vaknar 05:00, kliver upp 05:30, är på jobbet 06:15 och börjar jobba 06:30 till 15:40 alla dagar utom fredag då jag slutar 12:40.... Perfekta tider och rätt standard inom industri väl?
Citera
2026-01-31, 20:13
Medlem
cerns avatar
De har blivit så inlärda i jobbande sedan yngre dagar så de måste fortsätta och gärna gå upp tidigt och mata på!

Tänk dig han gamlingen i Shawshank Redemption som hade sitt liv i fängelset. Han kunde inte tänka sig något annat liv så han tog livet av sig när han blev fri.
Citera
2026-01-31, 20:15
Medlem
Morgonstund har guld i mund.
Citera
2026-01-31, 20:15
Medlem
kalkryggars avatar
Jag kan starkt rekommendera att gå upp kl 05. Nuförtiden så brukar jag alltid vara klar med min arbetsdag innan kl 11.00. Det är jävligt skönt.

Jag gör massvis med saker, speciellt eftersom jag kan göra mitt jobb på resande fot. Så om jag sitter på ett café i Bangkok en dag och jobbar så kan jag lika gärna 1 månad senare sitta på ett coworking office i London och klämma en arbetsdag.

Det är starkt rekommenderat att jobba mot att ha det så.

Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Typ sophämtare som börjar 0600, är klara runt 1300. Sedan strandragg på sommaren.

Bra betalt, fritt jobb.

Citat:
Ursprungligen postat av KorvKung
Jo precis, man får ju ledigt resten av dagen då. Dessutom hjälper ju sopbilen en att vakna upp på morgon, eftersom att den låter så jädrans mycket (kommer ibland tidigare än så).

Är det inte så det var förr med sopgubbarna. Har för mig att jag talade med en sopgubbe om just det och sa att det var många år sen som det förändrades. Han sa att när de är klara med sin runda så får de köra ut containrar och hämta annat avfall här å där. Så han får aldrig gå hem tidigare längre.
Citera
2026-01-31, 20:19
Medlem
Jobbar ej kontor. Skift sedan slutet av 1980-talet. Ja olika arbetsplatser men kl 6 alltid vissa skift. Inga problem börja 6 men inga långa tupplurar så funkar det. Behöver sällan sova mer än 7 timmar. Tar det dock lugnt med alkohol dessa skift numer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in